شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

تفاوت پمپ محیطی و بشقابی چیست؟

تفاوت پمپ محیطی و بشقابی چیست؟ امروزه با رشد جمعیت و افزایش خانه های آپارتمانی مشکلاتی نظیر کاهش فشار یا قطع شدن آب به وجود می آید که این پمپ ها با توجه به عملکردی که دارند می توانند باعث افزایش جریان آب شوند. این پمپ ها کاربرد زیادی در شهر های پرجمعیت دارند. ما در این مقاله به تفاوت میان آن ها می پردازیم.

 خرید پمپ محیطی و بشقابی


فرق بین پمپ بشقابی و محیطی

پمپ آب محیطی چیست؟

پمپ آب بشقابی چیست؟

نحوه نصب پمپ های محیطی

دبی آب چیست؟

راهنمای خرید پمپ محیطی و بشقابی


فرق بین پمپ بشقابی و محیطی

تفاوت پمپ محیطی و بشقابی چیست؟ اگر بخواهیم به طور خلاصه پمپ محیطی و بشقابی را توضیح دهیم باید به مسئله سرعت انتقال و یا راندمان کاری آن اشاره کنیم. یکی از تفاوت های مهم میان آن ها سرعت و عملکرد پروانه است. پروانه ها نقش مهم و کاربردی در پمپ‌های آب بشقابی دارند.

فرق بین پمپ بشقابی و محیطی

انتقال آب

پمپ بشقابی برای انتقال آب به کمک انرژی چرخشی بر مبنای روتور (چرخانه) و استاتور کار می‌ کند. در پمپ بشقابی انتقال بر اساس حرکت یک جریان پروانه دوار صورت می گیرد.

پمپ آب بشقابی یکی از رایج ترین نمونه‌ های بازار است. که کار آن انتقال بر اساس حرکت یک جریان پروانه دوار (چرخان) خواهد بود.

هر چه قدرت موتور بیشتر باشد پمپ بشقابی عملکرد بهتری خواهد داشت.

انتقال هوا و گاز

انتقال هوا و گاز در پمپ محیطی زیاد است معمولا در این پمپ ها مقداری آب هم به همراه هوا و گاز وارد می شود در صورتی که در پمپ بشقابی این امکان وجود ندارد.

جریان آب

جریان آب در داخل این پمپ ها مکش شده و با سرعت زیادی چرخیده و از طریق نیروی گریز از مرکز به بیرون پرتاب می گردد.

یکی از تفاوت های کلیدی در پمپ های محیطی و بشقابی تعداد پره ها هستند که نقش مهمی در عملکرد و کارایی پمپ دارند.

منحنی پمپ

منحنی عملکردی پمپ محیطی نسبت به پمپ بشقابی با کاهش دبی (آبدهی) شیب خطی خود را حفظ خواهد کرد.

در پمپ های محیطی در دبی پایین نیز می‌تواند فشار آب را بیشتر کند.

ارتفاع مکش

ارتفاع مکش در پمپ های محیطی نسبت به پمپ بشقابی کمتر است. جابه جایی این سری پمپ ها با نیروی گرانشی صورت می گیرد در صورتی مکش مثبت برای شما مهم باشد شما باید سراغ پمپ های محیطی بروید. 

پمپ آب محیطی چیست؟

این پمپ‌ ها از دسته پمپ‌های توربینی محسوب می‌شوند و تولید و طراحی آن‌ ها به گونه ای است که در دبی‌ (میزان حجم دهی) های پایین هم قابلیت افزایش فشار آب را دارند. دبی آب مورد مهمی در انتخاب نوع پمپ محسوب می‌شوند. برخی از پمپ‌ها قادر به افزایش فشار آب در دبی‌های پایین نمی‌ باشند و عملاً راندمان پمپ را زیر سؤال می‌برند.

پمپ آب محیطی

تفاوت پمپ محیطی و بشقابی چیست؟

تفاوت میان آن ها در بخش‌ های مختلف مانند تعداد پره‌ها می‌ باشد. در پمپ محیطی تعداد زیادی پره وجود دارد که همگی دور محور یک کانال می‌چرخند.

هنگامی که آب از دهانه ورودی وارد قسمت پره‌ها می‌شود همزمان با چرخش، سرعت آب نیز بالا رفته و آب از دهانه پمپ خارج می‌شود.

پمپ آب بشقابی چیست؟

این پمپ ها نسبت به دیگر پمپ ها از دبی (آبدهی) بهتری برخوردار هستند. و نقش مهمی در صنعت دارند.

معمولا این پمپ ها در مصارف کشاورزی و خانگی کاربرد مهمی دارند. و در آبیاری باغ ها و بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

پمپ آب بشقابی

این پمپ ها برای انتقال آب و سیالات حلال دیگر مانند روغن و آب کاربرد دارند.

پروانه های این نوع پمپ ها از سه نوع تشکیل شده اند. این پروانه ها به صورتی طراحی شده اند که هر کدام می توانند راندمان پمپ را تعیین کنند.

پمپ پروانه ای

  • پروانه باز
  • پروانه بسته
  • پروانه نیمه باز

نحوه نصب پمپ های محیطی

هر دستگاه باید در یک موقعیت مکانی مناسب نصب شود. ما در دستورالعمل زیر به نکات مهم قبل از نصب و راه اندازی پمپ محیطی پرداخته ایم.

نحوه نصب پمپ های محیطی

  1. یکی از نکات ایمنی پیش از نصب پمپ محیطی که باید به آن اهمیت داد ورود هرگونه مواد ضایعاتی یا نخاله‌های طبیعی است که باعث می‌شود دستگاه به ‌درستی کار خود را انجام ندهد.
  2. دستگاه به دلیل کارکرد موتور دارای ارتعاش است و می‌تواند زمین را بلرزاند و دستگاه را به حرکت درآورد؛ برای همین لازم است زیرسازی برای دستگاه انجام شود و فونداسیون به ‌طور کامل انجام شود. زمانی که دستگاه در محل قرار گرفت باید دستگاه به سطح زمین پیچ شود.
  3. محل نصب پمپ باید خشک و تمیز باشد. ورود هرگونه آب از پمپ تخلیه چاه، ناودان، سقف‌های شیب‌دار، آبپاش‌های آبیاری محوطه ممنوع است.
  4. در هنگام نصب از ابزار‌هایی مانند لوله آب نیاز داریم. معمولا قطر دهانه لوله آب باید هم قطر یا بزرگ‌ تر از دهانه ورودی پمپ باشد. یک سر لوله را به پمپ و سر دیگر آن را به لوله اصلی آن متصل کنید.
  5. معمولا پمپ‌ هایی که بیشتر از (0.5) اسب بخار قدرت دارند معمولاً صدای زیادی تولید می‌کنند.
  6. در زمان نصب باید شرایطی فراهم شود تا پمپ از گزند باد و باران و سقوط اشیاء محافظت شود.

دبی آب چیست؟

دبی کمیتی به اصطلاح در صنعت آب است که به میزان آبی که از نقطه مشخص در واحد زمان عبور می‌ کند گفته می‌شود.

آبگذری یا دبی اصطلاحی در صنعت آب است که به مقدار آبی گفته می‌شود که از نقطه مشخصی مانند رودخانه، کانال آب، دریچه سد، لوله و یا هر سازه دیگری مثل کارتریج (مغزی) شیرآلات در واحد زمان عبور می‌کند.

بیشترین دبی در جهان مربوط به رود آمازون با حدود (۱۷۷۱۵۰) متر مکعب در ثانیه در مصب آن است که آبگذری یک روز آن ذحیره لازم برای بیش از ده سال شهری مثل تهران را تامین می‌کند.

برای محاسبه این رقم باید حاصل ضرب سطح مقطع در سرعت آب را به دست آورد و واحد اندازه گیری آن مترمکعب بر ثانیه است.

 واحد دبی (M3/S) متر مکعب بر ثانیه است.

دبی آب چیست؟

راهنمای خرید پمپ محیطی و بشقابی

امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی پمپ های مختلفی تولید و راهی بازار می شوند که هر کدام کاربرد و نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می کنند.

امیدواریم این مقاله مورد پسند و استفاده شما کاربران قرار گرفته باشه شما می توانید برای خرید و ثبت سفارش انواع پمپ های مختلف و قیمت آن ها با کارشناسان ما مشورت کرده تا از بهترین و با کیفیت ترین مدل پمپ بهرمند شوید.

برای اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در بالای سایت تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
در این مقاله، تلاش کردیم تا به طور خلاصه و جامع به مراحل و نکات مهم در خرید گیربکس صنعتی اشاره کنیم. با رعایت این مراحل و توجه به جزئیات فنی و نیازهای خود، می‌توانید گیربکس مناسبی را برای صنعت خود انتخاب کنید و به بهبود عملکرد و کارایی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود دست یابید.
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.
در این مقاله، به تفاوت‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و کاربرد هر دو نوع موتور بنزینی 2 زمانه و 4 زمانه می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم شما را  برای خرید انواع موتور دیزل متناسب با نیاز و بودجه خود راهنمایی نماییم. به هر موتور احتراق داخلی که در آن دما به اندازه‌ مناسب بالا می‌رود تا سوخت دیزل تزریق شده در سیلندر، آتش بگیرد، موتور دیزل گفته می‌شود. در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: