شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

دلیل سوختن پمپ کفکش و راه های جلوگیری از آن

پمپ کفکش یا پمپ EPS از لحاظ ظاهری و عملکرد شبیه به پمپ های توربین عمودی است .اساس کار یک موتور الکتریکی راندن پمپ و افزایش انرژی جنبشی سیال است. پمپ کفکش از لحاظ عملکرد ظاهری شامل یک پمپ گریز از مرکز با یک شافت عمودی است که فشار مایع خروجی آن وابسته به چرخش پروانه ها است. این پمپ برای پمپاژ، تخلیه و انتقال آب و و همچنین برای آبیاری در باغات و گلخانه‌ها کاربرد دارد.  

در ادامه با مقاله دلیل سوختن پمپ کفکش و راه های جلوگیری از آن می‌پردازیم، پس با آبادیزل همراه باشید.


پمپ کفکش چیست؟

مشخصات پمپ‌های کفکش

کاربرد پمپ‌های کفکش

نحوه طرز کار پمپ کفکش

اجزای الکتروپمپ کفکش و لجن‌کش

جنس بدنه پمپ کفکش

دلیل سوختن پمپ کفکش چیست؟

عوامل تاثیر گذار در سوختن پمپ کفکش

نحوه تعمیر و نگهداری پمپ کفکش


پمپ کفکش چیست؟

پمپ کفکش چیست؟

پمپ کفکش یا پمپ EPS از لحاظ ظاهری و عملکرد شبیه به پمپ های توربین عمودی است. اساس کار یک موتور الکتریکی راندن پمپ و افزایش انرژی جنبشی سیال است. پمپ کفکش از لحاظ عملکرد ظاهری شامل یک پمپ گریز از مرکز با یک شافت عمودی است که فشار مایع خروجی آن وابسته به چرخش پروانه ها است. پمپ کفکش از آب بندی مکانیکی بهره می‌برد به دلیل این‌که از نفوذ آب به داخل موتور جلوگیری کند. جنس محفظه موتور و پمپ از آلیاژ
آلومینیوم و پروانه و درپوش پمپ از آهن داکتیل و شافت از فولاد ضد زنگ 303 و تمام پیچ ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده است که میزان مقاومت خوردگی آنها را در برابر رطوبت چندین برابر می کند. اگر بیشتر از یک پروانه در پمپ مورد استفاده قرار بگیرد، به این پمپ، پمپ کفکش چند طبقه گفته می‌شود که دارای تیغه هایی بوده که بر روی یک شافت یا به صورت جداگانه نصب هستند.

مشخصات پمپ‌های کفکش

مشخصات پمپ‌های کفکش

پمپ‌های کفکش دارای مشخصاتی هستند که شما را در خرید و شیوه استفاده از آن راهنمایی میکنند که این مشخصات به شرح زیر می‌باشد:

  •  قطر خروجی: 32 تا 100 میلیمتر
  • دبی: 2 تا 130 متر مکعب در ساعت
  •  محدوده ارتفاع: 5 تا 700 متر
  •  دمای سیال: تا 50 درجه سانتیگراد
  •  فشار: 12بار
  •  درجه حفاظت IP68

pump-burning-ways-to-prevent-it

کاربرد پمپ‌های کفکش

در این بخش کاربرد و عملکرد پمپ های کفکش را مورد بررسی قرار دادیم که به صورت زیر است: 

1. پمپاژ کردن آب های صاف و آب های گل آلود در کشاورزی برای آبیاری

2. تخلیه و خارج کردن لجن های مخلوط با آب

3. تخلیه و خارج کردن پسماندهای حاصل از بارش باران

4. تخلیه مایع های دارای هوا و گاز

5. پمپاژ فاضلاب های فعال

6. صنایع چرم سازی

7. صنایع کاغذ و چوب

8. صنایع ساختمانی

9. انتقال آب یا سیالات در صنایع غذایی

10. پاشش آب توسط فواره ها در حوض های آب 

11. لجن کشی فاضلاب هایی با الیاف بلند

12. صنایع کشاورزی و مزارع پرورش ماهی

13. انجام آبیاری باغ ها و گلخانه ها

14. لجن کشی استخر ها، چاه ها و مخازن

15. تخلیه چاه ها توسط شرکت ها

نحوه طرز کار پمپ کفکش

داخل پمپ کفکش یک موتور الکتریکی است. با حرکت دادن پمپ که توسط موتور الکتریکی این حرکت انجام می‌شود، که این حرکت باعث تامین انرژی مورد نیاز برای جابجایی آب و لجن آلوده  است. به دلیل این که آگاهی پیدا کنید علت اصلی فشار لجنی که از خروجی کفکش خارج می‌شود به دلیل این است که پروانه ها می‌چرخند. معمولا کارشناسان برای حفر کردن چاه و تخلیه آنها از پمپ های لجنکش برای اینکه چاه را رسوب زدایی کند، استفاده می کنند.

میزان دفعات مجاز روشن و خاموش کردن کفکش در ساعت واحد

 حدودا 10 مرتبه برای کفکش هایی تا توان 11 KW کیلووات
 حدودا 10 مرتبه برای کفکش هایی از 11 تا 30 KW کیلووات
 حدودا 10 مرتبه برای کفکش هایی از 30 تا 55 KW کیلووات
 حدودا 10 مرتبه برای کفکش هایی از 55 تا 130 KW کیلووات


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع تفاوت پمپ کفکش و لجن کش به مقاله مراجعه کنید.


اجزای الکتروپمپ کفکش و لجن‌کش

اجزای الکتروپمپ کفکش و لجن‌کش

الکتروپمپ کفکش از اجزایی ساخته شده،که نام تک تک قطعات تشکیل دهنده آن به صورت زیر است: 

  1.  روتور
  2.  یاتاقان
  3.  استاتور
  4.  بدنه موتور
  5.  کلگی کفکش(پوشش قسمت بالا)
  6.  پایه کفکش
  7.  سیلندر روغن
  8.  پروانه کفکش
  9.  سیل مکانیکال 
  10.  بدنه پمپ کفکش
  11.  حلقه نگه دارنده کفکش

جنس بدنه پمپ کفکش

جنس بدنه پمپ کفکش

پمپ های کفکش عمدتاً بستگی به نوع کارکرد آن دارد که از فولاد ، چدن ، آلومینیوم و پلاستیک ساخته می شوند. برای مثال ، در نقاطی که آب شور است یا دارای خاصیت اسیدی است ، از کفکش‌های فلزی یا کفکش‌هایی که با بدنه های پلاستیکی و همچنین در نقاطی که آب های زیرزمینی قابل آشامیدن هستند ، جنس پمپ کفکش را از چدن و یا آلومینیوم می‌سازند. از این کفش ها فقط برای پمپاژ آب تمیز بدون آلودگی و لجن می توان استفاده کرد.

دلیل سوختن پمپ کفکش چیست؟

دلیل سوختن پمپ کفکش چیست؟

هر دستگاهی ، اللخصوص دستگاه های برقی ، محدودیت‌هایی دارند که باید برای حفظ طول عمر دستگاه از آنها پیروی کنید.

  • به عنوان مثال ، برای یک پمپ کفکش ، بیشترین مقدار آمپر چقدر است؟
  • بیشترین میزان ارتفاع تأمین آب چقدر است؟
  • آیا کفکش شما تک فاز است یا سه فاز ؟
  • چند دور در دقیقه؟

و نکات دیگری از این قبیل ...

رعایت محدودیت هایی که گفته شد برای حفظ سلامت دستگاه است، این نکاتی که گفته شد سیستم محافظت از پمپ است، یعنی اگر این موارد ذکر شده را رعایت کنید ، یک سیستم محافظتی برای پمپ کفکش خود ساخته‌اید. نکته مهمی که خیلی حائز اهمیت است این است که تغییر سایز لوله خروجی پمپ کفکش باعث ایجاد فشار اضافه روی الکتروموتور شده و در دراز مدت باعث سوختن پمپ کفکش می‌شود.

تا به حال برای شما مشکل سوختن پمپ کفکش پیش آمده با مشکلاتی که ذکر شد متقاعد نشوید که دیگر پمپ کفکش شما علت‌های سوختن دیگری ندارد 

 زیرا موارد مهمتری وجود دارد که باید از آنها اطلاع داشته باشید. از مهم ترین دلایل سوختن پمپ کفکش، خشک کار کردن موتور می‌باشد.
از عواملی که باعث سوختن پمپ کفکش و پمپ لجنکش می‌شود این است که دستگاه بدون آب کار می کند یعنی باید دستگاه در آب قرارگیرد و بعد از قرار گرفتن داخل آب، روشن شود. خشک کردن پمپ کف یا پمپ لجن یا هر پمپ آب دیگر داستان کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد است، گرچه خود پمپ عامل انتقال آب است و همه را سیراب می کند اما خودش باید خشک کار کرده و بسوزد.
در حین کارکرد انرژی موتور به گرما تبدیل می شود
عایق های بکار رفته در موتور به علت گرمای زیاد خشک می شوند
عایق ها پس از خشک شدن حالت شکنندگی پیدا می کنند
لاک سیم های لاکی که برای سیم پیچی موتور می‌باشد داغ شده و در نهایت ذوب می شوند.
و ذوب شدن موتور باعث نیم سوز شدن یا کامل سوختن موتور می‌شود
بعضی از پمپ های کفکش در داخل موتورشان سنسور حرارتی دارند که وقتی دمای موتور بالا می رود، سنسور افزایش دما را تشخیص داده و به موتور دستور خاموش کردن را می‌دهد و موتور خاموش می‌شود که این امر باعث جلوگیری از سوخت موتور می‌شود. اگر موتور دارای این سنسور حرارتی که به آن OVERLOAD می‌گویند باشد امکان سوختن موتور را کاهش می‌دهد اما همه کفکش‌ها دارای این سیستم نیستند. نکته دیگر که خیلی اهمیت دارد این است که هرگز از وارد کردن بار اضافی به کفکش‌ها خودداری کنید و از انجام دادن این کار جداً پرهیز کنید، که این امر از دلایل مهم سوختن موتور کفکش به شمار می‌رود.

بار اضافی

منظور از بار اضافی دو چیز است:

1. بکارگیری پمپ کفکش در ارتفاع غیر مجاز
2. بکارگیری برای سیالات سنگین
زمانی که در ابتدای این مقاله ذکر کردیم که شما باید از شرایط نگهداری و حفاظت از پمپ شناخت کافی داشته باشید ، این است که بدانید سرپمپ یا پمپ لجنکش شما چقدر است؟

اگر بیشتر از ظرفیت ثبت شده روی صفحه مشخصات پمپ، از پمپ استفاده کنید ، به این معناست که بار اضافی به پمپ کفکش وارد کردید. این بار، باری است که باعث گرم شدن بیش از حد موتور و همچنین موجب سوختن آن می شود. کاربرد پمپ کفکش  برای انتقال آب سبک ، شفاف و تمیز است و برای آب های زلال از این نوع پمپ استفاده می‌شود و کاربرد پمپ لجنکش برای انتقال آب های کثیف، دارای لجن و آب‌های دارای لجن و مایعات با چگالی بالا است که برای اینگونه از آب‌ها باید از لجنکش استفاده می‌شود.معمولا زمانی که به پمپ کفکش بار اضافی (بار بیش از ظرفیت نامی پمپ ) وارد می‌شود اتفاقات زیر رخ می‌دهد: 

  1. بالا رفتن یا بیشتر شدن فشار بروی پروفیل پروانه
  2. آمپر کِشی دستگاه بیشتر از حد استاندارد
  3. گرم شدن زیاد سیم پیچی پمپ
  4. سوختن یا نیم سوز شدن پمپ کفکش
  5. مراقب باشید پروانه های پمپ گیر نکند

یکی از علل های معمول سوختن پمپ کفکش و لجنکش این است که پروانه های پمپ گیر افتاده و مانع چرخیدن روتور می‌شود که این امر بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. همچنین زمانی که تحمل پمپ کاهش پیدا کرده و خراب شود و روتور گیرپاچ کند و مواردی از این قبیل می تواند باعث افزایش آمپر موتور شود. در این حالت ، همان بلایی برای دستگاه شما رخ خواهد داد که در مرحله قبل به آن اشاره کردیم.

عوامل تاثیر گذار در سوختن پمپ کفکش

عوامل تاثیر گذار در سوختن پمپ کفکش

مشکلات رایج در موتور پمپ ها این امکان را دارد که قابل شناسایی و همچنین قابلیت حل کردن مشکلات را داراست، در این قسمت درمورد عیوب اصلی موتور پمپ و کف‌کش و روش‌های جلوگیری و پیش گیری از آن، می‌پردازیم :

خروجی بدون آب، علاوه بر وصل بودن برق

احتمالاً می‌توان گفت این یکی از رایج‌ترین مشکلات یک پمپ کف‌کش بنزینی یا دیزلی است. از مهم ترین دلایلی که میتوان جزو مشکلات سوختگی موتور دانست جدا شدن یا شکستگی لوله خروجی است .زمانی که این مشکل اتفاق بیوفتد باید در اولین اقدام برق را کاملا قطع کرده و بعد از آن به بررسی و چک کردن لوله و اتصالاتی که به پمپ وصل شده بپردازید. علت دیگر این مشکل نقص سیستم محافظت کننده مناسب از پمپ کفکش، تحمیل بار اضافه به دلیل مکش کردن سیالات غلیظ، بکارگیری از کف‌کش در ارتفاعات نامناسب و... است که موجب فشار به سیم پیچ و در نتیجه گرم شدن سیم پیچ را به دنبال دارد و در نهایت منجر به سوختن پمپ می‌شود. همچنین نفوذ آب به داخل محفظه‌ی داخلی الکتروموتور نیز از عواملی است که امکان دارد باعث سوختگی سیم پیچ شود. علت اصلی بروز این مشکل از بین رفتن و خراب شدن آب بندهای سیل مکانیکال پمپ کفکش است. در بعضی مواقع هم گیرکردن روتور کف‌کش اتفاق می‌افتد که باعث بالا رفتن آمپر از حد مجاز کف‌کش می‌شود.


روشن بودن پمپ همراه با آمپر کشی غیر معمول

یکی از علت هایی که پمپ آمپرکشی غیر معمول دارد این است، که امکان دارد پروانه‌های شافت پمپ کفکش بیش از حد سفت باشد. همچنین اگر جهت چرخش الکتروموتور معکوس باشد می‌تواند علت دیگری بر این مشکل باشد. در بعضی مواقع گیر کردن پروانه الکتروپمپ بر اثر املاح و آلودگی‌های دیگر باعث از کار افتادن الکتروموتور می‌شود. در صورت معیوب بودن الکتروموتور و خارج شدن روغن از سیم پیچ باعث وارد شدن فشار اضافه روی موتور و گرم شدن و داغ شدن سیم پیچ می شود که این مسئله باعث آمپر کشیدن بیش از حد مجاز می شود که در صورت فقدان سیستم محافظتی مناسب پمپ باعث سوختن الکتروموتور می شود.

مقدار آب دهی پایین

گرفتگی محفظه پمپ مهمترین دلیل آب دهی پایین پمپ است. در صورتی که به هر علتی، به داخل محفظه پمپ کف‌کش آب نرسد، آب دهی پمپ بسیار کاهش می‌یابد و فشار لازم را نخواهد داشت. یکی دیگر از علت های آب دهی پایین پمپ، گرفتگی و مسدود شدن لوله خروجی پمپ است که باعث بروز این مشکل می‌شود. از دیگر عوامل تاثیرگذار، قطر پروانه است که در وقوع این مشکل نقش مهمی دارد. قطر پروانه در اثر سایش و ساییدگی‌ای که در حین چرخش اتفاق می‌افتد، قطر استاندارد آن کم کم از بین میرود و از قطر استانداردش خارج می‌شود و این امر باعث می‌شود که پمپ، توانایی لازم را برای تولید فشار آب دهی مناسب را نداشته باشد. کم بودن آمپر و ناکافی بودن مقدار جریان برق نیز می‌تواند در مشکلات کاهش فشار آب دهی تاثیر گذار باشد.


پریدن فیوز به محض روشن کردن پمپ

یکی از دلایل اصلی که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود، اتصال کوتاه بین سیم پیچ استاتور و بدنه پمپ می‌باشد که این اتصال کوتاه موجب پریدن یا قطع شدن فیوز می‌شود. برای حل این مشکل نیاز به تعمیر موتور از لحاظ تعویض یا ترمیم موضعی سیم پیچ می‌باشد. یا حتی امکان دارد توان موتور پمپ کفکش مورد نظر شما بسیار بالا باشد و آمپری بیشتر از حداکثر توان فیوز شما به شبکه‌ برق ساختمان تان اعمال میکند که این امر موجب می‌شود که ساختمان تان نیاز به تعمیرات  و سیم کشی داشته و همچنین بالا بردن ظرفیت فیوز هم لازم الاجرا است. دلیل بعدی می‌تواند گیرپاچ کردن پروانه پمپ باشد. وقتی که این مشکل به وجود آید موجب آمپر کشیدن پمپ می‌شود و در نتیجه باعث قطعی فیوز می‌شود. اکثرا با تمیز کردن پروانه سیالات و همینطور تمیز کردن محفظه ورودی پمپ این مشکل برطرف می‌شود.


قطع شدن آب دهی پمپ به طور ناگهانی

از مهم ترین دلایل بروز این مشکل جدا شدن لوله متصل به کف‌کش یا شکستگی آن است، همچنین در صورت شکستن پروانه موتور کف‌کش بشکند آب دهی نیز ناگهان قطع می شود.
زمانی که در سیستم برقی پمپ کف‌کش مشکلی وجود داشته باشد که باعث مختل کردن کارکرد پمپ شود بروز این مشکل باعث قطع آب دهی به شکل ناگهانی می‌شود. برای رفع این مشکل باید اقدامات لازم را برای چک کردن اتصالات، استفاده از پروانه های باکیفیت و بررسی کردن سیستم برقی موتور کف‌کش را انجام داد.

نحوه تعمیر و نگهداری پمپ کفکش

نحوه تعمیر و نگهداری پمپ کفکش

پمپ کفکش وسیله ای است که جزو دستگاه‌های مصرفی بوده و کاربردهای زیادی در زمینه صنایع کشاورزی ، ساختمانی ، صنایع غذایی و... دارد. پس در نتیجه بهتر است اقدامات لازم در جهت تعمیر و سرویس پمپ کفکش به صورت منظم و دقیق انجام گردد تا دچار مشکلاتی که در قسمت‌های قبل به آنها پرداختیم نشود.

معمولا در سرویس پمپ کف‌کش این موارد انجام میگیرد

  1.  بررسی صداها و لرزش های اضافی دستگاه
  2.  بررسی اتصالات لوله از نظر نداشتن نشتی
  3.  اطمینان از گردش پمپ و گیرپاژ نبودن آن
  4.  تست و بررسی میزان لرزش پمپ
  5.  مشاهده و کنترل میزان دمای دستگاه و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آن و …
  6. گاهی برخی از مشکلات پمپ کف‌کش به راحتی قابل رفع است و گاهی نیاز است که برای تعمیر
  7. موتور،  قطعات یا تعویض موتور اقدام شود.

شرکت مهندسی بازرگانی آبادیزل با کادری مجرب و فنی شما مشتریان عزیز را در جهت خرید بهترین نوع کفکش متناسب با کسب و کارتان مشاوره فنی خواهد داد.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع دلیل سوختن پمپ کفکش و راه های جلوگیری از آن به مقاله مراجعه کنید.


برای خرید و مشاوره در مورد انواع کفکش و لجن کش با ما تماس بگیرید. شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ - ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

faq

پمپ‌های کفکش دارای مشخصاتی هستند که شما را در خرید و شیوه استفاده از آن راهنمایی میکنند که این مشخصات به شرح زیر می‌باشد:

  •  قطر خروجی: 32 تا 100 میلیمتر
  • دبی: 2 تا 130 متر مکعب در ساعت
  •  محدوده ارتفاع: 5 تا 700 متر
  •  دمای سیال: تا 50 درجه سانتیگراد
  •  فشار: 12بار
  •  درجه حفاظت IP68

معمولا در سرویس پمپ کف‌کش این موارد انجام میگیرد

  1.  بررسی صداها و لرزش های اضافی دستگاه
  2.  بررسی اتصالات لوله از نظر نداشتن نشتی
  3.  اطمینان از گردش پمپ و گیرپاژ نبودن آن
  4.  تست و بررسی میزان لرزش پمپ
  5.  مشاهده و کنترل میزان دمای دستگاه و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آن و …
  6. گاهی برخی از مشکلات پمپ کف‌کش به راحتی قابل رفع است و گاهی نیاز است که برای تعمیر
  7. موتور،  قطعات یا تعویض موتور اقدام شود.

همچنین بخوانید
در این مقاله، تلاش کردیم تا به طور خلاصه و جامع به مراحل و نکات مهم در خرید گیربکس صنعتی اشاره کنیم. با رعایت این مراحل و توجه به جزئیات فنی و نیازهای خود، می‌توانید گیربکس مناسبی را برای صنعت خود انتخاب کنید و به بهبود عملکرد و کارایی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود دست یابید.
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.
در این مقاله، به تفاوت‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و کاربرد هر دو نوع موتور بنزینی 2 زمانه و 4 زمانه می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم شما را  برای خرید انواع موتور دیزل متناسب با نیاز و بودجه خود راهنمایی نماییم. به هر موتور احتراق داخلی که در آن دما به اندازه‌ مناسب بالا می‌رود تا سوخت دیزل تزریق شده در سیلندر، آتش بگیرد، موتور دیزل گفته می‌شود. در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: