شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

علت روشن نشدن دیزل ژنراتور

علت روشن نشدن دیزل ژنراتور مشکلی هست که در کار با ژنراتورها با آن رو به رو هستیم. مواردی وجود دارد که باعث مشکل در عملکرد ژنراتور می شود. از آنجایی که ژنراتور یک ماشین است، با انجام مرتب تعمیر و نگهداری منظم می توان از پیش آمد برخی مشکلات جلوگیری کرد و اما برخی از این مشکلات اجتناب ناپذیر هستند.

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند علت روشن نشدن دیزل ژنراتور باشد. در این مقاله به راه حل ها و علت های روشن نشدن دیزل ژنراتور می پردازیم.


علت روشن نشدن دیزل ژنراتور چیست؟

نشتی و کمبود سوخت

کم یا تمام شدن روغن موتور

مشکل خرابی شمع

یخ زدگی و گرفتگی لوله سوخت

تعویض و چک کردن فیلتر هوا

گرفتگی ورودی هوا

سیستم خنک کننده

وجود ناخالصی و آب در گازوئیل دیزل ژنراتور

گرفتگی و مسدود شدن فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور

دود گرفتن و خفه کردن

خرابی فیوزها و کلید بریکر

ایرادات در انژکتور

تمام و ضعیف شدن باتری

بودن هوا در سیستم سوخت رسانی

زیاد و بالا بودن بار ژنراتور

اشکال در پمپ سه گوش

رها نشدن فنر سلونوئید


علت روشن نشدن دیزل ژنراتور چیست ؟

علت روشن نشدن دیزل ژنراتور چیست ؟

  • دلایل مختلفی وجود دارد که باعث روشن نشدن و عدم راه اندازی دیزل ژنراتور می شود، اما نکته خوبی که وجود دارد این است که اکثر آنها قابل رفع شدن هستند. در ادامه به علت روشن نشدن دیزل ژنراتور می پردازیم:
  • نشتی و کمبود سوخت
  • کم یا تمام شدن روغن موتور
  • مشکل خرابی شمع
  • یخ زدگی و گرفتگی لوله سوخت
  • تعویض و چک کردن فیلتر هوا
  • گرفتگی ورودی هوا
  • سیستم پایین خنک کننده
  • وجود ناخالصی و آب در گازوئیل دیزل ژنراتور
  • گرفتگی و مسدود شدن فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور
  • دود گرفتن و خفه کردن
  • خرابی فیوزها و کلید بریکر 
  • ایراد داشتن انژکتور دیزل ژنراتور
  • تمام و ضعیف شدن باتری
  • بودن هوا در سیستم سوخت رسانی
  • زیاد و بالا بودن بار موتور
  • خرابی در پمپ سه گوش
  • رها نشدن فنر سلونوئید

نشتی و کمبود سوخت

ممکن است کار ساده ای به نظر برسد، اما بهتر است قبل از هرچیزی ژنراتور خود را بررسی کنید که سوخت در مخزن دارد یا خیر. این ساده ترین راه برای فهمیدن علت روشن نشدن دیزل ژنراتور است.

استفاده از سوخت کهنه و یا باقی مانده آن که در مدت طولانی داخل باک بوده است می تواند آسیب جدی به دستگاه شما برساند.

نشتی سوخت در سیستم سوخت رسانی، از مشکلاتی هستند که با انتخاب نامناسب محل قرار گرفتن مخزن و عدم نگهداری مناسب به وجود می آید. نگهداری نامناسب باعث ترک در شلنگ ها و لوله هایی می شود که سوخت از آنها عبور می کند.

کم یا تمام شدن روغن

کم یا تمام شدن روغن

روغن کافی برای عملکرد درست ژنراتور اهمیت زیادی دارد. ژنراتورهای مدرن مجهز به سنسور هستند که وقتی سطح روغن پایین است به طور خودکار ژنراتور را خاموش می کنند. این کار از آسیب زدن به موتور جلوگیری می کند. اگر روغن ژنراتور بعد از 50 ساعت استفاده (یا 20 ساعت، اگر ژنراتور جدید باشد) تعویض نشده است و یا مشکوک به نشتی می باشد، همین موضوع ممکن است سبب عدم راه اندازی ژنراتور باشد.

شما می توانید سطح روغن را با میله اندازه گیری که ممکن است در میل لنگ ژنراتور خود قرار گرفته باشد، بررسی کنید. بهتر است وقتی روغن کم و یا تمام شده است، دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید که چه نوع روغن برای ژنراتور شما مناسب می باشد.

مشکل خرابی شمع

مشکل خرابی شمع

اگر هنگام راه اندازی، موتور حتی سعی به واژگون شدن نکرد ممکن است مشکل از شمع شما باشد. برای اینکه بخواهید شمع را بررسی کنید، کافیست با جدا کردن آن از موتور با سوکت شمع شروع کنید. اگر متوجه شده اید که شمع رسوباتی دارد که با برس یا الکترودهای شکسته پاک نمی شوند، زمان تعویض شمع ها رسیده است.

در غیر این صورت، تمام کثیفی و زباله روی شمع را تمیز کنید و مطابق مشخصات دفترچه راهنما شکاف الکترود را تنظیم کنید. یک شمع که کار می کند، جرقه های آبی تولید می کند. 

یخ زدگی و گرفتگی لوله سوخت

یخ زدگی و گرفتگی لوله سوخت

یکی از مشکلات که در فصل سرما می تواند مانع روشن شدن دستگاه گردد، یخ زدگی و گرفتگی لوله های سوخت می باشد. این موضوع باعث می شود تا سوخت در لوله ها و شلنگ های انتقال دهنده دچار یخ زدگی شود و به موتور نرسد تا دستگاه را بتواند روشن کند. برای از بین بردن یخ زدگی ها و باز شدن مسیر انتقال سوخت، آب جوش را باید به طور دائم روی لوله های سوخت و پمپ بریزید.

به هیچ عنوان از شعله مستقیم برای این کار استفاده نکنید، زیرا باعث آتش سوزی می شود و سیم‌کشی‌های دیزل دچار خرابی و آسیب دیدگی می‌شوند.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع نکات مهم در استفاده از دیزل ژنراتور به مقاله مراجعه کنید.


تعویض و چک کردن فیلتر هوا

تعویض و چک کردن فیلتر هوا

فیلتر هوا بعد از مدتی استفاده با گرد و غبار و زباله مسدود می شود، و از رسیدن هوای کافی به کاربراتور برای احتراق جلوگیری می کند. این موضوع می تواند علت روشن نشدن دیزل ژنراتور باشد.

فیلتر هوا برای بررسی، به طور کلی دسترسی چشمی راحتی دارد. بعد از مواجه شدن با کثیفی یا گرفتگی که میبینید، اقدام به تعویض آن کنید. در کل تمیز کردن و مراقبت صحیح از ژنراتور می تواند در حل مشکلات شما کمک کند.

گرفتگی ورودی هوا

گرفتگی ورودی هوا

زمان استارت زدن دستگاه، روشن نشدن و خارج شدن دود سیاه از اگزوز می تواند نشان دهنده این باشد که هوای کافی به طور صحیح به دیزل ژنراتور نمی رسد.

در مواجه با این موضوع باید فیلتر و مسیر هوا را مورد بررسی قرار داد. و در صورت لازم فیلتر هوا باید تعویض گردد.

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده

نداشتن خنک کننده رادیاتور، موتور را سریعا بیش از حد گرم می کند و باعث خرابی مکانیکی و ایجاد مشکل در موتور می شود. در زمان فعالیت دستگاه، سطح مایع خنک کننده مرتبا باید بررسی چشمی شود که از وجود حوضچه های مایع خنک کننده مطمئن شوید. مایع خنک کننده معمولا قرمز رنگ به نظر می رسد، اما برخی از سازنده ها از رنگ های دیگری هم استفاده می کنند.

هسته های رادیاتور که به داخل نیز متصل هستند می توانند منجر به غیر فعال و یا خاموش شدن سطح پایین خنک کننده شوند.

پس از خنک شدن موتور، ترموستات بسته می شود و سطح پایین می آید و خاموش شدن سطح پایین مایع خنک کننده ژنراتور فعال خواهد شد.

وجود ناخالصی و آب در گازوئیل دیزل ژنراتور

وجود ناخالصی و آب در گازوئیل دیزل ژنراتور

یکی از دلایلی که باعث جلوگیری از روشن شدن دیزل ژنراتور می شود، پایین بودن کیفیت سوخت است.

اگر در گازوئیل ناخالصی و یا آب وجود داشته باشد، کیفیت پایین سوخت می تواند آسیب به موتور برساند. یک علت روشن نشدن دیزل ژنراتور می تواند مشکل از انژکتور باشد. پس هنگام خرید دیزل ژنراتور سعی کنید دستگاهی با کیفیت بالا خریداری نمایید.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور به مقاله مراجعه کنید.


گرفتگی و مسدود شدن فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور

گرفتگی و مسدود شدن فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور

مسدود شدن فیلتر گازوئیل یکی دیگر از دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می باشد. فیلتر سوخت یا فیلتر گازوئیل ذرات ریزی که در داخل سوخت وجود دارد را قبل از ته نشین شدن به خود جذب می کند. و بعد از گذشت مدتی استفاده از دستگاه، فیلترها به دلیل انباشته شدن مواد زائد دچار مسدود شدن و گرفتگی می شود.

گرفتگی و مسدود شدن فیلتر گازوئیل مانع از رسیدن سوخت به دیزل ژنراتور می شود. این مشکل هم می تواند علت روشن نشدن دیزل ژنراتور باشد.

دود گرفتگی و خفه کردن

دود گرفتگی و خفه کردن

دیزل ژنراتورهای جدید با این مشکل بسیار رو به رو هستند. سیستم های سوخت اکنون تحمل بیشتری دارند و به هوا حساس تر هستند. این موضوع تاثیر در توانایی یک ژنراتور برای راه اندازی دارد. ژنراتور های قدیمی وقتی روشن نمی شوند، معمولا به این علت است که در خط نشتی وجود دارد و به این دلیل شیرهای بررسی سوخت را نگه نمی دارد. ژنراتورها بر اساس کارکرد در شرایط استفاده 70 تا 80 درصد بازده خروجی دارند. وقتی که دیزل ژنراتورها خارج از این بازه به کار گرفته می شوند، سوخت اضافی به حالت دوده به هدر میرود و این اتفاق باعث خفگی موتور می شود.

شرکت های تولید دیزل ژنراتور برای جلوگیری از این مشکل، پیشنهاد می کنند که در هر بار فعالیت و روشن شدن دیزل ژنراتور تحت بار اسمی مورد ارزیابی قرار گرفته می شوند تا دودهای به وجود آمده از مسیر خارج گردد.



خرابی کلید بریکر و فیوزها

خرابی کلید بریکر و فیوزها

زمانی است که دیزل ژنراتور به علت در مدار نبودن کلید بریکر و یا سوختن فیوزها روشن نمی شود، قبل از هرکاری باید دلیل بروز مشکل را بررسی کرد و باید برای حل آن اقدامات لازم را انجام داد. بازرسی و تعویض فیوزها و روی حالت اتوماتیک گذاشتن کلید بریکر بدون در نظر گرفتن جوانب و ارزیابی علت مشکل، می تواند دیزل ژنراتور را با خطراتی مانند Over load یا اتصال کوتاه بدون محافظ که آسیب هایی زیادی به همراه دارد رو به رو کرد.

ایرادات در انژکتور

ایرادات در انژکتور

یک قسمت دیگر از دیزل ژنراتورها که عدم کارکرد درست آن باعث مشکل در عملکرد دستگاه می شود، انژکتور نام دارد.

زمانی که استارت زده شد اما دستگاه روشن نشد و هیچ دود سیاهی از اگزوز آن خارج نشد، اول باید وجود سوخت در لوله ها را بررسی کنید که آیا سوخت به موتور رسیده است یا خیر.

بعد از بررسی که انجام دادید در صورتی که وضعیت سوخت مناسب بود، احتمال اینکه سوزن های انژکتور دچار گرفتگی شده باشند وجود دارد، در این شرایط نیاز است که برای بررسی سوزن ها از متخصص فنی کمک بگیرید.

و البته موارد دیگری وجود دارند که می تواند در عملکرد دیزل ژنراتورها مشکل ایجاد کنند، که می توان برای مثال به تنظیم نبودن، ضعف انژکتور و شکستگی قطعات پمپ اشاره نمود.

ضعف و تمام شدن باتری

ضعف و تمام شدن باتری

ژنراتورهایی که استارت برقی به شکل دکمه ای یا کنترل از راه دور دارند، قبل از هرچیزی باید باتری استارت را بررسی کنید که آیا مشکل دارد یا خیر. دقیقا مشابه ماشین، که با تمام شدن باتری ژنراتور استارت برقی نمی تواند کار کند.

خرابی باتری یکی از رایج ترین دلایل اصلی است که علت روشن نشدن دیزل ژنراتور می باشد.

اکثر خرابی های باتری بر اثر اتصال ضعیف یا تجمع سولفاته (جمع شدن کریستال‌های سولفات سرب در صفحات باتری‌) می باشد.

زمانی که مولکول های سولفات در اسید باتری به شکل عمیق تخلیه می شود، باعث پوشیده شدن صفحات باتری و تامین نشدن جریان کافی می شوند.

بعد از هربار انجام سرویس یا تعمیر و نگهداری ارزش دارد که سیستم ژنراتور را بررسی کنید، که مطمئن شوید که قطع کننده مدار تغذیه شارژر در موقعیت درست قرار دارد.

وجود هوا در سیستم سوخت رسانی

وجود هوا در سیستم سوخت رسانی

می توان گفت یکی از مهم ترین دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور، نرسیدن سوخت به موتور است. عوامل زیادی هستند که باعث این مشکل می شوند، وجود هوا در سیستم سوخت رسانی یکی از همین عوامل می باشد. این مشکل به موتور ژنراتور آسیب می رساند و همینطور باعث افت قیمت خرید دیزل ژنراتور می باشد.

برای حل مشکلی که بهش اشاره کرده ایم باید به این روش ها عمل کنید.

  • از پمپ دستی استفاده کنید، با این کار سوخت پمپ اصلی سوخت را پر می کند و از خود مسیر بازگشت به باک باز می گردد و این روش باعث هواگیری سیستم سوخت رسانی می شود.

  • اگر هواگیری انجام نشد، این بار علاوه بر استارت زدن باید پمپ دستی هم استفاده شود، بهتر است از کسی کمک بگیرید تا کار پمپ دستی را همزمان انجام بدهد. این عمل که با هم انجام می شود کمک بسیاری به هواگیری سیستم سوخت رسانی می کند.

  • اگر با انجام این کارها باز هم هواگیری نشد، اغلب در این موارد، هوا بالای سوزنهای انژکتور گیر می کند. لوله های گازوئیلی باید باز شود و دوباره مرحله دوم(بالا) را انجام دهید. برای دوباره متصل کردن لوله ها، توجه داشته باشید که به درستی اتصال انجام شده باشد تا از نشتی گازوئیل جلوگیری شود.

زیاد و بالا بودن بار ژنراتور

زیاد و بالا بودن بار ژنراتور

بالا و یا زیاد بودن بار موتور می تواند از علت های روشن نشدن دیزل ژنراتور باشد. اگر موتور دچار گیر در حرکت باشد، وقتی که استارت زده می شود به خوبی دور برنمی دارد. به همین دلیل است که میبینید که موتور استارت میخورد اما روشن نمی شود. این اتفاق رو اصطلاحا گیر موتور می گویند و دلایل زیادی می تواند داشته باشد. مانند:

-خرابی بلبرینگ

-پاشیدن سیم­پیچ ژنراتور

-سایش روتور و استاتور ژنراتور و… 

اشکال در پمپ سه گوش

اشکال در پمپ سه گوش

به طور کلی ژنراتورها دو نوع پمپ سوخت دارند که پمپ اولیه، پمپ سه گوش نام دارد.

عملکرد پمپ سه گوش را باید زمانی که استارت زده می شود، مورد بررسی قرار داد. اگر در صورت استارت زدن، گازوئیل از خط سوخت به مخزن بازنگشت، نشان دهنده ایراد در پمپ سه گوش می باشد. حال برای رفع مشکل در قسمت پمپ، باید آن را تعویض کنید.

رها نشدن فنر سلونوئید

رها نشدن فنر سلونوئید

سلونوئید، قطعه ای از ژنراتور است که خاموش کردن دیزل ژنراتور وظیفه آن می باشد. در برخی از دستگاه ها در زمان روشن شدن، برای رساندن سوخت به موتور سلونوئید باید فعال باشد. 

برای بررسی عملکرد، باید از باتری یک سیم مثبت به سر مثبت سلونوئید وصل کنید، اگر درست کارکرد آن را ندیدید، یعنی نیاز به تعویض دارد و باید اقدامات لازم را انجام دهید.


برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان هنگام خرید دیزل ژنراتور و آگاهی از قیمت ژنراتور با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

faq

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث روشن نشدن و عدم راه اندازی دیزل ژنراتور می شود، اما نکته خوبی که وجود دارد این است که اکثر آنها قابل رفع شدن هستند. در ادامه به علت روشن نشدن دیزل ژنراتور می پردازیم:

  • نشتی و کمبود سوخت
  • کم یا تمام شدن روغن موتور
  • مشکل خرابی شمع
  • یخ زدگی و گرفتگی لوله سوخت
  • تعویض و چک کردن فیلتر هوا
  • گرفتگی ورودی هوا
  • سیستم پایین خنک کننده
  • وجود ناخالصی و آب در گازوئیل دیزل ژنراتور
  • گرفتگی و مسدود شدن فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور
  • دود گرفتن و خفه کردن
  • خرابی فیوزها و کلید بریکر 
  • ایراد داشتن انژکتور دیزل ژنراتور
  • تمام و ضعیف شدن باتری
  • بودن هوا در سیستم سوخت رسانی
  • زیاد و بالا بودن بار موتور
  • خرابی در پمپ سه گوش
  • رها نشدن فنر سلونوئید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: