شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

علت ریپ زدن موتور دیزل

در مقاله علت ریپ زدن موتور دیزل می‌خواهیم به علت خرابی موتور دیزل و نکاتی برای نگهداری بهتر از موتور بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

این موتورها از نوع موتورهای احتراق داخلی محسوب می­شوند زیرا اشتعال در داخل موتور انجام می­شود.

برای اطلاع از قیمت و نحوه فروش دیزل ژنراتور با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید.


در ادامه مقاله علت ریپ زدن موتور دیزل خواهید دید:

طرز کار موتور احتراقی

سیستم سوخت رسانی موتور (انجین)

وظایف سیستم سوخت رسانی

روش های جلوگیری از ریپ زدن موتور

بررسی دلایل ریپ زدن موتور

نواقص و عیوب رایج در کارکرد موتور دیزل


اساس این نوع موتور از نظر ساختمان و طراحی مشابه موتورهای بنزینی است که آن هم نوعی موتور احتراق داخلی بوده ولی اختلاف آنها در طریقه ورود سوخت به سیلندرهای موتور و شیوه وقوع احتراق بوده است.

طرز کار موتور احتراقی

طرز کار موتور احتراقی

در موتورهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سیلندر می­شود و اشتعال بر اثر یک جرقه الکتریکی توسط شمع ایجاد می­گردد. در موتورهای دیزل، سوخت به شکل پودر شده و به درون سیلندر تزریق شده و اشتعال در اثر درجه حرارت بالای داخل سیلندرها حاصل می­شود.

نام اشتعال بر اثر فشار بالا بر اساس عملکرد موتور انتخاب شده است. موتورهای دیزل بر مبنای نسبت فشار بالا طراحی شده ­اند که در نتیجه فشار بالا، درجه حرارت هوای فشرده شده داخل محفظه احتراق، بالا می­رود. درجه حرارت به قدر کافی بالا بوده تا پس از تزریق سوخت به داخل محفظه احتراق، اشتعال رخ دهد. بنابراین می­توان این‌گونه نتیجه گرفت که فشار سبب اشتعال خواهد شد. به همین دلیل این نوع موتورها را اشتعال بر اثر فشار بالا نامیده ­اند.


بیشتر بخوانید : علت دود سیاه در موتورهای دیزل - دود سفید، سیاه و آبی موتورهای دیزلی


سیستم سوخت رسانی موتور (انجین)

سیستم سوخت رسانی موتور (انجین)

سیستم سوخت رسانی در موتور دیزل به این ترتیب عمل می کند که ابتدا گازوییل از باک توسط پمپ برقی گرفته شده و پس از عبور از فیلتر وارد پمپ فشار بالا می شود. این پمپ که نیروی خود را ازمیل سوپاپ می­گیرد فشار سوخت را بسیار بالا می­برد و به درون ریل سوخت­رسانی فشرده می­کند. این ریل مشترک بین تمام سیلندرها است و تمام انژکتورها به این ریل انشعاب دارند.

انژکتورها مکانیکی- الکترومغناطیسی بوده و به فرمان واحد کنترل موتور عمل می کنند. در زمانی که باید تزریق سوخت صورت گیرد با گردش میل سوپاپ و رسیدن بادامک میل سوپاپ به روی نشیمنگاه انژکتور و فشرده کردن، این نشیمنگاه با ادامه گردش سوپاپ؛ سوخت وارد شیر کنترل انژکتور شده و با تنظیم دقیق فشار و زمان تزریق در ابتدا و انتها و در طول تزریق بهترین شرایط را برای یک احتراق عالی نسبت به شرایط موتور، خودرو و محیط فراهم میکند.

واحد کنترل موتور اطلاعات مورد نیاز خود را با استفاده از حسگرهای مختلف دریافت کرده و ابزاهای مختلفی از جمله انژکتور را کنترل می کند.

زمان مکش

در این زمان سوپاپ گاز باز بوده و پیستون از نقطه مرگ بالا به طرف نقطه مرگ پایین حرکت میکند.در این لحظه خلاء نسبی ایجاد شده که باعث میشود هوا وارد سیلندر شود.

زمان تراکم

با حرکت پیستون به طرف نقطه مرگ بالا و فشرده شدن هوای وارد شده، فشاری بین 30 تا60 اتمسفر و درجه حرارت به 500 تا 700 درجه سانتی گراد برسد.هر دو سوپاپ در این مرحله بسته هسنند.

زمان قدرت

با حرکت پیستون به طرف نقطه مرگ پایین سوخت اتمیزه از انژکتور به سیلندر تزریق میگردد. در این مرحله ازکار موتور فشار به 60 تا 100 اتمسفر و احتراق خود به خودی انجام میگیرد.در مرحله سوم از کار موتور دیزل نیز هر دو سوپاپ بسته هستند.

زمان تخلیه

که با حرکت پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف نقطه مرگ بالا دود و پسماندهای احتراق به دو دلیل عمده سیلندر را ترک میکنند.

  • فشار باقی مانده در سیلندر
  • حرکت پیستون به طرف بالا وکوچک شدن حجم سیلندر.

هدف از به كارگيری سيستم سوخت رسانی در موتور ديزل، انتقال سوخت از باك به موتور است تا آنجا به داخل محفظه احتراق پاشيده شود و بسوزد.

وظایف سیستم سوخت رسانی

وظایف سیستم سوخت رسانی

در ادامه مقاله علت ریپ زدن موتور دیزلی قصد داریم به شرح وظایف سیستم سوخت رسانی موتور دیزلی بپردازیم.

وظایف اصلی سیستم سوخت رسان موتور دیزل عبارتند از:

  • رساندن سوخت تميز موتور
  • تنظيم وكنترل مقدار سوختي كه به موتور مي رسد
  • زمان بندي سوخت پاشي، به طوري كه احتراق در بهترین لحظه از چرخه كار موتور انجام مي شود
  • پاشيدن، پودر كردن و توزيع سوخت در محفظه احتراق
  • كنترل موتور

سيستم سوخت رساني موتورديزل

  • لوله هاي گازوئيل
  • باك
  • پمپ گازوئيل
  • فيلتر گازوئيل
  • پمپ هاي سوخت پاش
  • سوخت پاشها
  • گازوئيل
  • محفظه احتراق

بیشتر بخوانید : تفاوت بین انواع موتور برق بنزینی و دیزلی چیست؟


روش های جلوگیری از ریپ زدن موتور

روش های جلوگیری از ریپ زدن موتور

در ادامه مقاله علت ریپ زدن موتور دیزل می‌رسیم به روش های جلوگیری از ریپ زدن موتور دیزلی. همواره نمی‌توان از بروز مشکلات در این نوع دستگاه‌ها جلوگیری کرد، اما اگر نکات زیر را رعایت کنید، احتمالاً زمان بروز مشکل در موتور برق خود را به تعویق خواهید انداخت:

  • دستگاه خود را در جایگاه مناسب و مکانی که دارای تهیه هوای درست است، قرار دهید.
  •  توجه ویژه‌ای به زمان سرویس و نگهداری دستگاه داشته باشید. در کاتالوگ محصول بیان شده است که نحوه نگهداری اصولی از دستگاه شما به چه صورت است. 
  •  فیلتر هوا و روغن را هر چند وقت یک بار چک کنید.
  • در زمان مناسب برای تعویض شمع اقدام نمایید.
  • .از کثیف شدن و آلوده ماندن دستگاه خود تا حد امکان جلوگیری کنید.
  • از سوخت مناسب با میزان درست استفاده نمایید.

بررسی دلایل ریپ زدن موتور

در اولین قدم قصد داریم به علت های رایج خرابی انواع موتور سوخت فسیلی بپردازیم. در ادامه مقاله علت ریپ زدن موتور دیزل به 6 مورد از علل خرابی می‌پردازیم.

مناسب نبودن محل کار موتور برق و کم بودن هوای کافی

موتورهایی که با سوخت فسیلی کار میکنند برای تولید نیرو نیاز به احتراق سوخت را دارند که این احتراق با ترکیب سوخت و هوا به مقدار مناسب انجام می گیرد. اگر هر کدام از این مواد کم یا زیاد شود باعث میشود که احتراق به صورت کامل انجام نشود و باعث ریپ زدن موتور برق بشود.

اگر که محل موتور برق دارای هوای کافی نباشد یا اینکه یک فضای بسته و کوچک باشد که بعد از مدتی کار کردن هوای داخل فضای مورد نظر با گازهای خروجی موتور برق ترکیب شود باعث این اتفاق خواهد شد. پس در جای گذاری موتور برق به مقدار هوا و مهمتر از آن گردش هوا دقت کافی شود.

 ریختن سوخت نامناسب داخل باک

سوخت هایی مانند بنزین و گازوییل مخصوصا بنزین دارای تاریخ انقضاء می باشند. گاهی اوقات بعضی از افراد که مقداری سوخت از قبل به مدت زیاد نگهداری کردند را استفاده می کنند. یا اینکه بعضی از بنزین ها دارای مقدار اکتان مناسب نیستند و باعث ریپ زدن موتور برق میشوند.

نشتی در سیستم سوخت رسانی یا مشکل داشتن سیستم سوخت

بعضی از متعلقات مانند شلنگ های سوخت به مرور زمان بر اثر عوامل مختلف دچار پوسیدگی می شوند و ممکن است دچار نشتی شوند و باعث کم رسیدن سوخت و در نتیجه ریپ زدن موتور برق شوند.

گاهی اوقات نیز آشغال گرفتگی متعلقات سیستم سوخت مانند شیر خروجی باک یا گرفتگی ژیگلور کاربراتور در موتور برق های بنزینی یا گرفتگی پمپ یا سوزن انژکتور در موتور برق های دیزلی باعث ریپ زدن موتور برق می شود که باید سرویس یا در صورت نیاز تعویض شوند. در موتور برق های گازسوز پارگی دیافراگم میکسر گاز یا خشک شدن دیافراگم و آشغال گرفتگی میکسر باعث این عامل می شود.

کثیف بودن فیلتر هوا عامل دیگر ریپ زدن موتور برق

فیلتر هوای موتور برق که وظیفه جلوگیری از ورود گرد وغبار و تصفیه هوای مورد نیاز موتور برق را به عهده دارد بعد از مدتی که بسته به شرایط محیط کاری موتور برق این زمان متغیر است دچار گرفتگی می شود و در نتجه با نرسیدن هوای کافی باعث ریپ زدن موتور برق می شود. لذا فیلتر هوای موتور برق باید بصورت مرتب چک شود و شستشو داده شود.

دوده زدن یا نیم سوز شدن شمع موتور برق

در موتور برق های بنزینی و گازی یکی از مهمترین وسایلی که وظیفه ایجاد احتراق را به عهده دارد شمع می باشد و دارای یک عمر مفید می باشد که در شمعهای با کیفیت های مختلف متفاوت است و بعد از مدت زمانی که از کارکرد آنها می گذرد باعث ضعیف شدن جرقه ایجاد شده توسط آنها می شود یا اصطلاحا نیم سوز میشود که این حالت هم می تواند موجب ریپ زدن موتور برق شود.

گاهی اوقات یک سری عوامل دیگر باعث تضعیف جرقه ایجادی شمع و در نهایت ریپ زدن موتور برق می شوند مانند دوده زدن شمع که دلایلی همچون کار کردن بیش از حد موتور در حالت ساسات بسته، تنظیم نبودن کاربراتور و رسیدن سوخت زیادتر به داخل موتور،چرب یا کثیف بودن بنزین موتور، باعث ایجاد این دوده بر روی پلاتین های شمع می شوند.

در موتور برق های دیزلی که سوزن وظیفه پاشیدن سوخت با فشار زیاد به داخل محفظه احتراق را دارد در صورت کثیف شدن، این عمل را به درستی نمی تواند انجام دهد و باعث ریپ زدن موتور برق می شود.

ضعیف شدن کویل یا خراب شدن وایر یا چپقی سر وایر

وظیفه کویل تولید برق برای ایجاد جرقه سر شمع می باد در صورتی که این قطعه تضعیف شده باشد به دنبال آن جرقه سر شمع نیز ضعیف شده و احتراق به درستی انجام نمی شود و موتور ریپ میزند. گاهی اوقات کویل سالم می باشد و کابل کویل یا همان وایر یا چپقی دارای مشکل هستند و نمی توانند به درستی برق کویل را به شمع انتقال دهند و باعث ریپ زدن موتور برق می شوند. پس قبل از تعویض کوویل از سلامت وایر و چپقی مطمئن شوید.


بیشتر بخوانید : نکات مهم در استفاده از دیزل ژنراتور


نواقص و عیوب رایج در کارکرد موتور دیزل

نواقص و عیوب رایج در کارکرد موتور دیزل

در ادامه مقاله علت ریپ زدن موتور دیزل می خواهیم تعدادی از حالات کار دیزل و نقص هایی را که ممکن است در موتور به وجود آورند بررسی کنیم.

پس از بررسی حالات مختلفی که ممکن است در دیزل به وجود آید به علل ایجاد این عیوب می پردازیم.

  • در صورت پایین بودن کمپرس دیزل ممکن است موتور روشن نشود یا به سختی روشن شود و دود سفید تولید کند.
  • پایین بودن فشار سوخت سبب ایجاد نقص های احتمالی زیر در موتور دیزل می شود.
  • موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن می شود. موتور در دور پایین کار می کند. قدرت موتور کافی نیست و ممکن است دود سیاه یا دود سفید تولید کند.
  • کم بودن دور موتور سبب می شود که موتور روشن نشود یا به سختی روشن شود.
  • رله معیوب یا مشکل گرمکن موتور دیزل سبب می شود موتور روشن نشود یا به سختی روشن شود و دود سفید تولید کند.
  • اگر سوخت رسانی در موتور دیزل کم باشد موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود و دود سفید تولید می کند. موتور دارای توان کافی نیست و در تعداد دور کم کار می کند.
  • اگر کیفیت سوخت موتور دیزل پایین باشد موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود و موتور ریپ می زند و دود سفید تولید می کند. موتور دارای توان کافی نیست و در تعداد دور کم کار می کند
  • اگر در مسیر سوخت هوا باشد و باعث شود مسیر سوخت رسانی مسدود شود موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود. دارای توان کافی نیست و در تعداد دور کم کار می کند
  •  اگر سوزن انژکتور خراب باشد موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود و موتور ریپ می زند و دود سفید تولید می کند. موتور دارای توان کافی نیست و در تعداد دور کم کار می کند
  • اگر پمپ پر فشار خراب شود موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود. دارای توان کافی نیست و در تعداد دور کم کار می کند. در این حالت ممکن موتور دود سیاه تولید کند.
  • اگر در موتور دیزل خرابی رگولاتور – سنسور داشته باشیم موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود. دارای توان کافی نیست و در تعداد دور کم کار می کند
  • اگر پمپ کم فشار و پمپ سه گوش دچار عیب شوند موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود. دارای توان کافی نیست و در تعداد دور کم کار می کند
  • اگر در موتور دیزل محدودیت ورودی هوا داشته باشیم موتور توان کافی نداشته و در دور کم کار می کند. همچنین ممکن است دود سیاه تولید کند.
  • در صورت وجود داشتن مشکل EGR موتور قدرت کافی نداشته و ممکن است دود سیاه یا سفید تولید کند.
  • اگر در یک موتور دیزل انژکتور خراب باشد و سوخت چکه کند موتور در دور پایین کار می کند و قدرت کافی ندارد و ریپ می زند و دود سیاه تولید می کند.
  • اگر نقص در سنسور میل سوپاپ – سنسور میل لنگ ایجاد شود موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود. در تعداد دور کم کار می کند. ریپ می زند و دود سیاه یا سفید تولید می کند.
  • اگر سیم کشی انژکتور خراب شود موتور در دور پایین کار می کند و ریپ می زند و دود سیاه یا سفید تولید می کند. اگر موتور دیزل دارای مشکلات داخلی باشد موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود. دارای توان کافی نیست و در تعداد دور کم کار می کند و دود آبی تولید می کند.
  • اگر موتور شما با دور کم کار می کند موتور دیزل نمی تواند مقدار سوخت کافی را برای راه اندازی تزریق سوخت تولید کرده و سبب ایجاد مشکلاتی در سیستم می شود. در دوره هایی از سال که درجه هوا کمتر است این مشکل بیشتر به وجود می آید و توان باتری نیز کمتر است.
  • گرمکن ها در زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که موتور سرد است. دارای المنت هایی هستند که موتور را قبل از استارت زدن گرم می کنند و بدون وجود گرمکن ها موتور دیزل روشن نمی شود چون هوای فشرده و گرم است که انژکتورهای دیزل را فعال می کند.

در اکثر دیزل ها رگولاتور پمپ سوخت و سنسور ریل سوخت وجود دارند که از جمله نشانه های عمده وجود نقص در آن ها می توان به سخت روشن شدن یا روشن نشدن موتور اشاره کرد. موتور در دور بالا به صورت یکباره خاموش می شود.
شیر EGR یا دریچه احتراق گاز خروجی یک سوپاپ دریچه کنترل شده است که اجازه می دهد مقدار خاصی از گاز خروجی به منیفولد ورودی هوا وارد شود.

این گاز خروجی مخلوط با هوای ورودی گرمای حاصل از فرآیند احتراق را کاهش می دهد. اگر سشیر EGR موتور دیزل گیر کرده باشد یا عملکرد درستی نداشته باشد دیزل علائمی مانند قدرت کم، دود سیاه یا سفید را نشان می دهد.

محدودی تورد هوا به دیزل می تواند به دلایل فیلتر هوای کثیف یا معیوب دیزل و مسدود شدن جنت های هوا باشد. در برخی از موتورهای دیزل که دارای دریچه های پروانه ای شکل هستند ممکن است این دریچه گیر کرده باشد. علاوه بر این سنسور جریان هوای خراب سبب ایجاد سیگنال بیش از حد و در نتیجه ایجاد دود سیاه و کم شدن قدرت موتور دیزل می شود.


بیشتر بخوانید : سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور


راهنمای خرید و انتخاب موتور دیزلی از آبادیزل

امیدواریم مقاله علت ریپ زدن موتور دیزل برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

آبادیزل یک سایت اینترنتی است که با کمک مهندسین و کارشناسان خبره کشوری اداره می‌شود.

حضور مهندسین سبب شده است تا در زمان خرید موتور دیزل یا هر محصول مرتبط کارشناسان و مهندسین توضیحات لازم را برای خریدار ارائه دهند.

این توضیحات صرفا در جهت انتخاب بهتر و با کیفیت یک موتور دیزل خواهد بود.

اگر محصول نیاز به نصب دارد یا باید قطعه‌ای تعویض شود، آبادیزل با کمال خرسندی کارشناسان خود را جهت راهنمایی به محل اعزام خواهد کرد.

faq

آبادیزل نمایندگی فروش اکثر برند های دیزل ژنراتور مانند ولووپنتا، استریم، تلک، بادوین، پرکینز، کامینز، موتورسازان، کاترپیلار، بنز، اسکانیا، ایوکو، کوهلر، لیستر، پراماک و ... در تهران بوده و شهر های دیگر مانند اصفهان، مشهد، تبریز و .. را پوشش می‌دهد.
دیزل ژنراتور نو یا صفر توسط باربری به تمام نقاط ایران در کمترین زمان ممکن ارسال خواهد شد و برای مشتریانی عزیزی که قصد خرید دیزل ژنراتور را به صورت حضوری دارند ما این امکان را فراهم کرده ایم تا شما بتوانید به صورت حضوری از ما خرید کنید و پس از تست کامل دستگاه، آن را تحویل بگیرید.
شرکت مهندسی بازرگانی آبادیزل با کادری مجرب و فنی شما مشتریان عزیز را در جهت خرید دیزل ژنراتور نو یا خرید دیزل ژنراتور صفر یا خشک متناسب کسب و کارتان مشاوره فنی خواهد داد.
برای خرید انواع دیزل ژنراتور و مشاهده قیمت دیزل ژنراتور به فروشگاه آبادیزل مراجعه نمایید.

شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

بله این مشکل می‌تواند به دلیل آلودگی و کثیف شدن فیلتر هوا ایجاد گردد.

شمع‌ها در موتور برق‌ها دارای طول عمر مشخصی می‌باشند، در نتیجه اگر مشکل از شمع بود، باید برای تعویض آن اقدام کنید.

این موارد عبارت‌اند از:

  • دستگاه خود را تمیز کنید.
  • اگر هرگونه خوردگی روی موتور برق مشاهده کردید، برای از بین بردن آن از محلول‌های ضد خورندگی استفاده داشته باشید.
  • موتور برق شما هرگز نباید در محیط آلوده و مرطوب قرار داشته باشد.
  • برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به دستگاه بهتر است از یک کاور برای آن استفاده کنید.

همچنین بخوانید
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.
در این مقاله، به تفاوت‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و کاربرد هر دو نوع موتور بنزینی 2 زمانه و 4 زمانه می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم شما را  برای خرید انواع موتور دیزل متناسب با نیاز و بودجه خود راهنمایی نماییم. به هر موتور احتراق داخلی که در آن دما به اندازه‌ مناسب بالا می‌رود تا سوخت دیزل تزریق شده در سیلندر، آتش بگیرد، موتور دیزل گفته می‌شود. در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.
در این مقاله، به عنوان یک راهنمای خرید، به بررسی عوامل و ملاک‌هایی که باید در نظر گرفته شوند تا انتخاب بهتری برای خرید آلترناتور یا ژنراتور تک داشته باشید، می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: