شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

موتوربرق چیست؟

مروزه، برق عضو جدایی ناپذیر زندگی ماست. به طوری که قطعی برق، حتی به طور موقت، کار و آسایش ما را مختل میکند. نبود برق کلی تبعات دارد. چون اکثر لوازم و سیستم های امروزی با برق کار میکند و نبود برق اتفاق بسیار نا خوشایندی برای همه انسان هاست.

از این رو سیستم های مولد و پشتیبان برق مانند موتور برق ، دیزل ژنراتور، UPS ، و ... با هدف تولید و ذخیره جریان برق و استفاده از ان در مواقع ضروری ساخته شد.

در این مقاله قصد داریم راجع به اینکه موتوربرق چیست؟، انواع آن و ساختار و تمام جزییات صحبت کنیم. پس با آبادیزل همراه باشید.

خرید موتوربرق از ابادیزل


در ادامه مقاله موتوربرق چیست؟ خواهید دید:

تعریف موتوربرق

کاربرد موتور برق

انواع موتور برق

کانوپی چیست؟

موتور برق دارای جریان یکسان

AVR  چیست؟

موتور برق اینورتر (inverter)

اجزای موتوربرق

نکات مهم نگهداری موتور برق

نکات  مهم در استفاده از موتور برق

خرید موتور‌برق از آبادیزل


تعریف موتوربرق

موتوربرق چیست؟

موتور برق یا همان ژنراتور به یک مولد الکتریکی که قادر است انرژی مکانیکی حاصل از سوخت بنزین، گازوئیل، گاز و نفت را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند، موتور برق می‌گویند.

 موتور برق ها از دو قسمت اصلی موتور و دینام، جهت تولید برق اضطراری تشکیل شده اند. مکانیزم قسمت موتور آن بسته به نوع سوخت متفاوت است و موتور برق ها با توجه به توان های مختلف می توانند کاربری مختلفی داشته باشند.

موتوربرق هیوندای

کاربرد موتور برق

موتوربرق به طور کلی برای مواقع قطعی برق کاربرد دارد. ولی در برخی موارد به عنوان نیروی اصلی استفاده می‌شوند، در این مواقع از ژنراتور دائم‌کار استفاده میشود.

به طور کلی هر کجا نیاز به تامین انرژی برق داشته باشیم، از موتور برق استفاده می‌کنیم. کاربردهای موتور برق را می‌توانید در مراکز صنعتی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، منازل و... برای تامین انرژی در مواقع ضروری ببینید.

انواع موتور برق

موتوربرق ها انواع مختلفی دارند، که بر اساس ویژگی های مختلف آنها دسته بندی میشوند. در ادامه موتور برق ها را بر چند اساس دسته بندی میکنیم.

موتوربرق پوتر 7000

انواع موتوربرق بر اساس سوخت

در ادامه مقاله موتوربرق چیست؟ میرسیم به انواع موتوربرق.

موتور برق ها از نظر سوخت مصرفی به سه دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • موتوربرق گازسوز

ساختار موتور برق و مکانیزم موتور برق گازسوز به گونه ای طراحی شده است که کم‌مصرف باشد، و باعث کاهش آلودگی هوا شود. این نوع ژنراتورها همچنین هزینه‌های کمتری نسبت به نوع بنزینی دارند.

  • موتوربرق بنزینی

موتور برق‌های بنزینی پرکاربردترین نوع موتور برق هستند. این نوع ژنراتور برای کارکردن در مکان‌هایی که دسترسی به گاز وجود ندارد بسیار مناسب است. نکته مهمی که در میان اطلاعات در مورد موتور برق بنزینی باید به خاطر داشته باشید این است که موتور برق بنزینی با توجه به نوع سوخت خود گازهای اکسید کربن و دی اکسید کربن تولید می‌کند. در نتیجه، این موتورها باید در فضای باز استفاده شوند تا موجب خفگی نشوند.

  • موتوربرق دیزلی (گازوئیلی)

در موتورهای بنزینی سوخت به کمک جرقه شمع مشتعل می‌شود؛ اما در موتورهای دیزلی مشتعل کردن سوخت با هوا در دما و فشار معین انجام می‌شود. اطلاعات در مورد موتور برق دیزلی نیز بسیار جالب توجه است. این مولدها حجم و صدای بیشتری دارند، اما راندمان آنها نیز بالاتر است. به همین دلیل موتورهای با قدرت بالا تنها دیزلی ساخته می‌شوند، و در مولدها با قدرت پایین از موتورهای بنزینی (موتور برق) استفاده می‌شود.

موتور برق استریم

انواع موتوربرق بر اساس مکانیزم راه اندازی

  • دستی یا هندلی 

 این مکانیزم معمولا در موتور برق‌های بنزینی کوچک استفاده می‌شود و همان طور که از نامش مشخص است نیاز به نیروی انسانی دارد.

  • استارتی

در موتور برق‌های بزرگ استفاده شده و پس از چرخاندن سوئیچ انرژی ذخیره شده در باتری، باعث روشن شدن موتور برق می‌شود. لازم به ذکر است که در تمامی موتور برق‌ها سیستم هندلی وجود دارد و در برخی از سیستم‌های راه اندازی موتور برق‌ها تلفیقی از مکانیزم راه اندازی استارتی و هندلی (دستی) می‌باشد.

  •  امر جنسی (تابلوی برق اضطراری

 در این مکانیزم زمانی که برق قطع می‌شود تابلو به موتور برق فرمان روشن شدن می‌دهد. پس از گذشت حدود ۱۰ ثانیه به صورت خودکار موتور برق روشن شده و جریان الکتریسیته را وارد مدار می‌کند. این مکانیزم در ساختمان‌ها و مکان‌هایی که نیاز به وصل سریع برق اضطراری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند بیمارستان ها و مراکز پزشکی، فروشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و مراکز صنعتی و غیره.

تابلو برق

انواع موتور برق بر اساس برق مصرفی

موتوربرق ها بر اساس برق مصرفی به دو دسته تک‌فاز و سه‌فاز تقسیم می‌شوند؛ که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

  • موتور برق تک فاز

برق متناوبی که در پریز برق ساختمان است برق تک فاز است. در ایران از ولتاژ استاندارد ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز استفاده می‌شود.

  • موتور برق سه فاز

این نوع برق بر خلاف برق تک فاز، سه عدد فاز و یک عدد نول وجود دارد که توسط مینیاتوری سه فاز به سیستم وارد می‌شوند. در برق سه فاز هر زمان که جریان برق مصرفی سه فاز ۳۸۰ ولت باشد، به سادگی می‌توان از موتور برق سه فاز متناسب با توان مورد نیاز استفاده کرد.

موتور برق دهری 6500

انواع موتوربرق از نظر شاسی

موتور برق‌ها از لحاظ شاسی به دو دسته کانوپی دار و بدون کانوپی (اوپن) تقسیم می‌شود.

کانوپی چیست؟

کانوپی به محفظه‌ای گفته می‌شود که برای جلوگیری از صداهای ناشی از موتور برق مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن اتاق سایلنت هم گفته می‌شود. ضرورت استفاده از کانوپی به علت صدای زیاد موتور برق‌ها، مخصوصاً موتوربرق‌های بزرگ که می‌توانند یک منبع آلودگی صوتی باشند بیشتر احساس می‌گردد و دستگاه را تبدیل به موتور برق سایلنت می‌کند. وجود کانوپی در موتور برق در مکان‌هایی مانند ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کانوپی


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به کانوپی به مقاله کانوپی چیست و چه کاربردی دارد؟ مراجعه کنید.


موتور برق دارای جریان یکسان

اگر موتور برق برای مکان هایی است که لوازم حساس به نوسانات برق وجود دارد، باید حتما سراغ موتور برق هایی بروید که دارای سیستم AVR هستند. این سیستم قابلیت یکسان سازی نوسانات برق را بر عهده دارد و باعث طول عمر لوازم شما می شوند.

AVR  چیست؟

رگولاتور ولتاژ موتور‌برق بصورت یک برد الکترونیکی بر روی تابلو نصب می‌گردد که وظیفه اصلی آن کنترل ولتاژ خروجی ژنراتور می باشد که با تغیر دور موتور و کنترل آن ولتاژ خروجی را تنظیم می نماید.

در واقع به تثبیت کننده ولتاژ موتور برق AVR یا (Automtic Voltage Regulator) گویند.

این قابلیت بر روی اکثر موتور برق های بالای 3 کاوا استفاده می‌شود و اجازه نمی‌دهد ولتاژ موتور برق زیاد شود و وسایل الکترونیکی شما را بسوزاند. کسانی که برای ویلا یا باغ یا سیستم های برق اضطراری موتور برق میخرند حتما مطمئن شوند که موتور برق AVR دار خریداری نمایند.

برای ساده تر شدن موضوع می توان گفت وظیفه اصلی AVR  ، تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور برای سیستم می‌باشد.

رگولاتور ولتاژ

موتور برق اینورتر(inverter) چیست؟

اینورتر به معنای معکوس کننده بوده و دستگاه اینورتر، برق DC را به برق AC تبدیل می کند. نکته قابل توجه این است که اینورتر بدون کاستن سرعت موتور، این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد.موتور برق اینورتری از لحاظ ظاهری به کیف دستی شباهت دارد و از وزن کمی در مقایسه با سایر مدل ها برخوردار می باشد‌. همچنین سوخت اغلب موتور برق های اینورتری، بنزینی بوده و وزن آنها به ۲۰ کیلوگرم می رسد.

انواع موتور برق اینورتری

موتور برق اینورتری به ۳ دسته کلی تقسیم بندی می شود که از لحاظ سایز با یکدیگر تفاوت دارند‌. پس لازم است که قبل از خرید به این نکته توجه نموده و نمونه ای متناسب با نیاز خود، خریداری کنید.

  • موتور برق اینورتر سایز بزرگ

 این مدل، وزن بالایی داشته و همراه چرخ ساخته و به فروش می رسد. توان موتور برق اینورتر سایز بزرگ، ۵۰۰۰ وات به بالا بوده و با برق ۲۲۰۰ ولت می باشد. بنابراین گزینه مناسبی برای مصارف خانگی است.

  • موتور برق اینورتر سایز متوسط

توان تولید شده توسط این مدل از موتور برق، بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ وات می باشد. همچنین موتور برق اینورتر سایز متوسط، وزن بالایی نداشته و وسایل و تجهیزات در این مدل، به طور مستقیم به موتور برق وصل می شوند.

  • موتور برق اینورتر سایز کوچک

این مدل از موتور برق اینورتر، گزینه مناسبی برای روشن نمودن وسایل الکتریکی مانند شارژر و روشنایی می‌باشد.

موتور برق اینورتر سایز کوچک، تا ۲۰۰۰ وات توان تولید نموده و میتوان به راحتی آن را جابجا کرد.

البته توصیه می کنیم که از کاربرد این مدل در فضای بسته اجتناب کنید. زیرا با انتشار گاز مونوکسید کربن، سبب مسمومیت شما می شود.

اینورتر

مزایا و ویژگی های موتور برق اینورتری چیست؟

موتوربرق های دارای اینورتر نسبت به سایر موتور برق ها مزیت هایی دارد که در ادامه به چند تا از مهم‌ترین ویژگی‌های آنها خواهیم پرداخت

مصرف سوخت پایین

یکی از مزایای مهم موتور برق اینورتری، مصرف سوخت کم است. به دلیل اینکه موتور برق با توان مورد نیاز قابلیت تنظیم دارد، سوخت پایینی مصرف کرده و سوخت را هدر نمی دهد.

صدای کم

معمولا انواع مختلف موتور برق ها در زمان کار کردن، صدای زیادی تولید می کنند. ولی موتور برق های اینورتری بخاطر سیستم کارکرد موتوری که دارند، صدای بسیار کمی تولید می کنند.

تولید انرژی پاک

 وجود یک برد الکترونیکی اینورتر درون سیستم موتور برق، سبب مصرف پایین سوخت و صدای کم آنها می شود. درنتیجه انرژی تولید شده این نوع موتور برق، انرژی پاک بوده و سبب افزایش طول عمر دستگاه شما می شود.

تولید جریان پایدار

موتور برق اینورتر با تکنولوژی که دارد، جریان پایدارتری در مقایسه با سایر موتور برق ها تولید می کند. پس برای وسایل الکترونیکی که به نوسانات برق حساس بوده و به یک جریان بدون نوسان نیاز دارند، مانند لپ تاپ، کامپیوتر، مدل مناسبی می باشد.

پنل  USB

وجود این پنل در موتور برق اینورتری، سبب می شود تا بتوانید موبایل و باتری خود را با آن شارژ کنید که در سایر موتور برق ها این قابلیت وجود ندارد.

مکانیزم عملکرد موتور برق اینورتری چیست؟

فناوری موجود در اینورتر، سبب می شود تا توان خام تولید شده از ژنراتور را گرفته و از یک ریزپردازنده مخصوص برای تسویه آن و از طریق یک فرایند چند مرحله ای، بهره برداری می کند.در اولین مرحله، دینام ژنراتور اقدام به تولید برق متناوب چند فاز ولتاژ بالا نموده و سپس برق ac را به  dc تبدیل می کند. سپس برق dc از طریق اینورتر به ac تبدیل می شود.


همچنین اینورتر برای اینکه برق خروجی کیفیت بالایی داشته باشد، آن را صاف و تمیز می کند. تمامی فرآیند و سرعت موتور توسط یک ریزپردازنده، تحت کنترل قرار می گیرد.به طور کلی میتوان گفت که اینورتر، جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل می کند. نکته مهم این است که بدون کاهش دادن سرعت موتور، این کار را انجام می دهد.

موتوربرق اینورتر دار

تفاوت موتور برق اینورتر با مدل های معمولی چیست؟

یکی از تفاوت های اساسی موتور برق اینورتر با مدل معمولی، نوع جریان آنها است. در مدل های اینورتری، ابتدا جریان مستقیم DC تولید شده و سپس تبدیل به جریان AC می شود. ولی در مدل های معمولی، جریان AC به طور مستقیم تولید می شود.


مزیت جریان های تولید شده در مدل های اینورتری این است که جریانی با نوسانات کمتر تولید می شود که برای تجهیزات الکتریکی حساس به برق، بسیار مناسب می باشد.تفاوت های دیگر موتور های معمولی و موتورهای اینورتری، میزان مصرف سوخت، صدا و قدرت توان خروجی است.به طور کلی، موتور برق معمولی برای مصارف ساعات طولانی مناسب می باشد که توان بالایی به جریان شما می دهد.


ولی در صورتیکه میزان صدا و مصرف سوخت برایتان از اهمیت برخوردار است، بهتر است که از موتور برق اینورتری استفاده کنید. زیرا سرعت کارکرد موتور در این موتور، آهسته بوده و به انرژی زیادی برای تولید جریان نیاز ندارد. همچنین صدای کم و میزان مصرف سوخت پایینی دارد.

ساختار (اجزا) موتور برق

در ادامه مقاله موتوربرق چیست؟ به ساختار موتور برق می‌پردازیم تا اطلاعات در مورد موتور برق کامل تر شود. مهمترین اجزای تشکیل دهنده موتور برق و ساختار موتور برق عبارت اند از:

موتور (engine)

 این بخش از موتوربرق تامین انرژی مکانیکی را به عهده دارد. موتور(انجین) قسمت اصلی ساختار موتور برق است که در آن انرژی مکانیکی دستگاه به انرژی برق تبدیل می‌شود. این نکته را در اطلاعات در مورد موتور برق به خاطر داشته باشید که هر قدر توان موتور بالاتر باشد، برق بیشتری تولید می‌کند.

دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور)

 وظیفه این قسمت از ساختار موتور برق تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است.

سیستم سوخت

سیستم سوخت در موتور برق با توجه به اینکه سوخت موتور برق چیست متفاوت است. این سیستم می‌تواند روی خود دستگاه یا به عنوان بخشی مجزا قرار بگیرد.

تنظیم کننده ولتاژ

وظیفه این قطعه تنظیم ولتاژ خروجی برق از موتور برق و تبدیل AC به DC و بر عکس است.

پنل کنترل

 تنظیم و راه اندازی ساختار موتور برق به کمک پنل کنترل انجام می‌شود.

سیستم روغن کاری

 موتور و قطعات مکانیکی پس از کار به مدت طولانی دچار سائیدگی می‌شوند. برای جلوگیری از این سائیدگی از روغن استفاده می‌شود.

سیستم سردسازی

 ساختار موتور برق در حین کار داغ می‌شوند و سیستم سردسازی وظیفه خنک کردن قطعات موتور برق را بر عهده دارد. بیشتر موتورهای برق توسط هوا خنک می‌شوند.

خروجی‌ها

از این قسمت برق تولید شده توسط دستگاه به وسایل تغذیه کننده رسانده می‌شود. ساختار موتور برق اکثرا شامل خروجی‌های AC و DC با تعداد مختلف هستند.

اجزای موتوربرق

نکات مهم نگهداری موتور برق

برای اینکه موتور برقی سالم داشته باشید و طول عمر دستگاه شما بیشتر شود باید به نکاتی توجه کنید که چند تا از مهم ترین آنها را در ادامه می‌بینید.

تعویض روغن موتور

در صورتی که موتور برق را نو و یا صفر تهیه کردید بهتر است هر ماه یک بار یا هر 50 ساعت کارکرد موتور برق روغن آن را تعویض بفرماید. برای دفعات بعدی و گذشت یک ماه هر 100 ساعت یا هر 6 ماه یک بار روغن را تعویض بفرمائید.

تعویض روغن می تواند رابطه مستقیم با طول عمر موتور برق شما نیز داشته باشد.

فیلتر تهویه هوا

تمیز کردن فیلتر هوای دستگاه یکی از مهمترین روش نگهداری موتور برق نیز می باشد که به طور استاندارد هر 50 ساعت یک بار فیلتر تهویه هوا باید با شوینده مناسب شسته شود و پس از خشک کردن فیلتر آن را در جای خود قرار دهید.

تعویض و تمیز کردن شمع موتور

معمولا شمع در موتور به دلیل احتراق و خروج دود ممکن است آلودگی دود را به خود بگیرد بهتر است برای عملکرد بهتر موتور هر 6 ماه یکبار شمع تمیز شود و سالی یک بار یا هر 300 ساعت کار شمع تعویض گردد.

تعویض روغن موتوربرق

نکات  مهم در استفاده از موتور برق

  • اندازه‌گیری میزان مصرف توان راکتیو و در صورت بالا بودن این توان امکان نصب خازن مناسب در کنار موتور برق باعث بهبود عملکرد موتور برق خواهد بود.
  • بهترین حالت استفاده از موتوربرق در بار پیشنهادی است و استفاده از موتوربرق در حداکثر توان در زمان‌های طولانی ممکن است به موتور برق آسیب برسد.
  • نگهداری و تعمیرات به موقع و بازدیدهای دوره‌ای به منظور حفظ بازده موتورها و تجهیزات
  • بررسی امکان استفاده از موتورهای دور متغیر بویژه برای پروانه‌ها و پمپ‌ها
  • انتخاب موتور برقی پربازده برای بهره برداری بلند مدت و متناسب با گشتاور مکانیکی مورد نیاز
  • محل استقرار موتور برق‌ها می باید به گونه‌ای باشد که گرمای حاصل از موتورها به آسانی تهویه شود.
  • به حداقل رساندن اصطکاک سیستم‌های مکانیکی متصل به موتور برق‌ها
  • بررسی امکان استفاده از موتورهای پرمصرف در ساعات غیر پیک مصرف برق شبکه

خرید موتور برق  از آبادیزل

امیدواریم مقاله موتوربرق چیست؟ برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

برای خرید موتوربرق، با واحد فروش شرکت آبادیزل تماس بگیرید تا کارشناسان ما در پروسه خرید شما عزیزان را یاری کنند.

همچنین بخوانید
 کارواش صنعتی و خانگی دو نوع کارواش هستند که به منظور شستشوی خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع کارواش تفاوت‌هایی در مقیاس، قدرت و کاربردهای خود دارند. در این مقاله به معرفی انواع کارواش بر اساس کاربرد پاسخ میدهیم.
الکتروژن یا موتوژن، دو کمپانی بزرگ معتبر ایرانی هستند که دینام یا الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز تولید و راهی بازار میکنند. در ادامه با مقاله تفاوت موتوژن با الکتروژن آشنا خواهیم شد، پس با آبادیزل همراه باشید.
فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست؟ پمپ‌های آب از جمله تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم‌های آبیاری، صنعتی و خانگی به شمار می‌روند. این پمپ‌ها به منظور انتقال آب از یک منبع به مقصد نهایی استفاده می‌شوند.
در صنعت، خطوط تولید کارخانه‌ها نقش بسیار حیاتی در فرآیند تولید و توزیع محصولات ایفا می‌کنند. به منظور بهبود کارایی و عملکرد این خطوط تولید، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته امری ضروری است. یکی از اجزای اصلی و حیاتی در خطوط تولید صنعتی، گیربکس‌های صنعتی هستند که نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت و کنترل سرعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف دارند. گیربکس صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای تغییر سرعت و افزایش گشتاور در سیستم‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علیرضا
ارسال شده در : چهارشنبه 27 مهر 1401

قیمت چند

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 27 مهر 1401

لطفا تماس بگیرید

احمد رضایی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 26 مهر 1401

عالی بود

قدم نو رسیده
ارسال شده در : دوشنبه 25 مهر 1401

خیلی عالیه