شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

تفاوت کمپرسور باد روغنی و بدون روغن چیست؟

Oil Compressor Vs Oil-Free Compressor


اکثر خریداران نمی دانند چه کمپرسی به درد کارشان میخورد. کمپرسور روغنی یا بدون روغن؟!

اصلا تفاوت این دو محصول را نمی‌دانند که بتوانند انتخاب کنند.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل کمپرسور باد روغنی را با کمپرسور باد بدون روغن (Oil Free) مقایسه کنیم.

پس با آبادیزل همراه باشید تا با خیال راحت کمپرسور مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

تفاوت کمپرسور باد روغنی و بدون روغن چیست؟

در ادامه مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت :


کمپرسور باد پیستونی بدون روغن (OIL FREE COMPRESSOR) :

کمپرسور بدون روغن یکی از انواع کمپرسورهای پیستونی است که در طراحی محفظه سیلندر و پیستون آن از روغن برای روانکاری استفاده نشده و بجای آن محفظه سیلندر قابل تعویض و رینگ پیستون پلیمری بکار رفته است. رینگ پیستون پلیمری باعث روان شدن حرکت پیستون در داخل سیلندر می شود و همچنین موجب کاهش قابل توجهی از صدای تولیدی کمپرسور خواهد شد. در داخل سیلندر این نوع کمپرسورها نوعی بوش قابل تعویض قرار داده شده که پیستون و رینگ پیستون در تماس مستقیم با این بوش می باشد و سطح صاف و صیقلی این بوش سیلندر مقدار زیادی از اصطکاک را کاهش داده و به همین جهت نیاز به روغن را برای روانکاری از بین می برد. البته در مدت طولانی و استفاده مداوم رینگ پیستون و بوش داخل سیلندر خورده شده و نیاز به تعویض دارند که تعویض این قطعات براحتی و با هزینه ی اندکی قابل انجام است و حتی با چند آچار ساده و خریداری بوش سیلندر و رینگ پیستون در کارگاه یا منزل می توان قطعات قابل تعویض را تعویض کرد.

OIL FREE COMPRESSOR

مراحل کارکرد کمپرسور بدون روغن :

کمپرسور بدون روغن هوای خارج را از طریق یک شیر وارد سیستم می‌کند. سپس هوا را از میکرو فیلتر مخصوص عبور می‌دهد تا از پاک بودن آن مطمئن شود.

 به عبارت دیگر فیلتر باعث کاهش آلودگی هوای کمپرسور می‌شود. سپس شیر تخلیه باز می‌شود تا هوا را به محفظه پمپ هدایت کند.

با بسته شدن شیر تخلیه، کمپرسور شروع به کار می‌کند. هنگامی که کمپرسور در حال کار است و شما از هوای داخل مخزن استفاده می‌کنید، کمپرسور نمی‌تواند هوای بیشتری را در مخزن ذخیره کند. پس بهتر است اجازه دهید تا هوای داخل مخزن کاملا پر شود و بعد از خاموش شدن کمپرسور، با حداکثر فشار باد از کمپرسور استفاده کنید.

مزایا کمپرسور باد بدون روغن(Oil Free) :

امروزه در صنایع مختلف، کمپرسورهای بدون روغن را نسبت به نوع روغنی آن ترجیح می دهند که دلایلی مختلفی دارد:

  • کیفیت بهتر هوا

هوای ایجاد شده توسط این کمپرسورها به دلیل نبودن روغن، کیفیت بالاتری دارند و فاقد مشکلات بهداشتی و میکروبی هستند.

 به همین علت می توان در بسیاری از مشاغل حساس از جمله داروسازی و صنایع غذایی از این دستگاه ها استفاده کرد.

  • دوست‌دار محیط زیست

از دیگر مزایای این مدل کمپرسور، سازگاری آن با محیط زیست است. از آنجاییکه در ساختار این دستگاه از هیچ گونه آلاینده ای استفاده نشده است، می توان به راحتی از آن در هر جایی حتی در طبیعت استفاده کرد.

  • تعمیر و نگهداری آسان

در مدل های روغنی باید روغن دستگاه را در فواصل زمانی معین تعویض کرد. به همین دلیل کمپرسورهای روغنی نیاز به نگهداری و توجه بیش تری دارند. این اقدام علاوه بر زمان، به هزینه بیشتری نیز نیاز دارد. در حالی که در مدل های بدون روغن، نیازی به این کار نیست. البته لازم است بعد از هر بار استفاده، مخزن دستگاه به صورت کامل تخلیه شود چرا که این کار باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.

  • مصرف بهینه و هزینه کمتر

اگرچه هزینه اولیه خرید کمپرسورهای اویل فری بیش تر از هزینه خرید کمپرسورهای روغنی است. اما هزینه نگهداری و تعمیرات اجزای آن در طولانی مدت کمتر از کمپرسورهای روغنی خواهد بود.

بسیاری از مدل های بدون روغن مجهز به تنظیم کننده هایی هستند و برای کاربر این امکان را فراهم می کند تا در صورت نیاز از انرژی استفاده کند. این کار موجب مصرف بهینه و صرفه جویی در انرژی می‌شود.

  • راه اندازی سریع و آسان

کمپرسورهای روغنی نیاز به میزان آمپراژ بالا و یک سطح صاف برای شروع فعالیت دارند. برای مثال، اگر در یک روز زمستانی قصد استفاده از مدل روغنی کمپرسور را داشته باشید، به ناچار مجبور هستید مدت زمانی را صبر کنید تا دستگاه آماده شروع به کار شود. علت این امر، روغن موجود در دستگاه است که به دلیل غلیظ بودن، حرکت در سرما را دشوارتر می‌کند.

  • وزن کمتر

در مدل های Oil Free به دلیل عدم وجود روغن، وزن دستگاه کمپرسور باد کمتر است. در نتیجه جابجایی این دستگاه بسیار راحت تر از نوع روغنی است.

مزایا کمپرسور باد بدون روغن

کاربرد کمپرسور باد بدون روغن

یکی از مزایای کمپرسور اویل فری نسبت به مدل دیگر، کاربردهای متعدد آن است. از این دستگاه می توان در مشاغل و صنایع مختلف استفاده کرد که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم:

صنایع غذایی

یکی از کاربردهای مهم کمپرسورهای اویل فری، کاربرد آن ها در صنعت غذا است.

 استفاده از این مدل کمپرسور علاوه بر افزایش کیفیت غذای تولیدشده، باعث از بین بردن آلودگی های ناشی از آلاینده های روغن نیز می شود.

داروسازی

صنعت داروسازی و پزشکی یک صنعت مهم و حساس به شمار می رود. به همین علت از مرحله خشک کردن تا پوشش دارو مورد بررسی سفت و سخت قرار می گیرد. به همین علت به دلیل حساسیت بالای این موضوع نسبت به آلاینده ها، لازم است از نوع بدون روغن کمپرسور استفاده شود.

از دیگر کاربردهای این دستگاه به صورت اختصار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منبع تغذیه بسیاری از ابزارآلات بادی همچون دریل بادی، میخکوب بادی، آچار بکس بادی و …
  • به عنوان منبع باد در گاراژها و تعمیرگاه ها برای باد کردن وسایل بادی از جمله چرخ و لاستیک خودرو و وسایل نقلیه
  • در صنعت خشک شویی برای تأمین هوای فشرده، فشار دادن و فشرده سازی لباس
  • در صنعت الکترونیک برای تمیز کردن موتور بردهای مختلف
  • در صنعت تولید پلاستیک
  • دندان پزشکی
  • لوله کشی و تست لوله های گاز

کاربرد کمپرسور باد بدون روغن

معایب کمپرسور باد بدون روغن :

  • این کمپرسورها مجهز به مخزن های کوچک تری هستند و از این جهت برای کارهای سنگین مناسب نخواهند بود.
  • موتور این دستگاه ها مدت زمان بیشتری برای انتقال هوای فشرده نیاز دارد.
  • دما در این کمپرسورها نسبت به نوع روغنی بیش تر است که این امر باعث کاهش طول عمر آن ها شده است.
  • در این کمپرسورها از یک لایه تفلونی بجای روغن استفاده شده است که این لایه تفلون در برابر گرما و ضربه بسیار حساس است و در صورت وارد شدن ضربات شکسته می شود و کمپرسور از کار می افتد.
  • بعضی از تولیدکننده ها به جای استفاده از سیم پیچ مسی، از سیم پیچ آلومینیومی در ساخت دستگاه استفاده می کنند که این امر باعث کاهش طول عمر کمپرسور می شود. (آلومینیوم در حرارت و دور بالا ذوب می شود.) 

معایب کمپرسور باد بدون روغن


برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمپرسور به مقاله‌ی "کمپرسور یا متراکم کننده چیست؟" مراجعه کنید. 


کمپرسور باد روغنی :

در کمپرسور هوای روغنی از روغن به عنوان خنک کننده، روان کننده و جهت جلوگیری از خرد شدن قطعات کمپرسور استفاده می شود که البته این دستگاه نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد.

کمپرسورهای روغنی برای افرادی که به انجام کارهای حرفه ای می پردازند، بسیار شهرت دارند. البته لازم است روغن دستگاه، به دلیل نفوذ گرد و غبار و هم چنین تبخیر روغن، در فواصل زمانی معین تعویض شود.

این کمپرسورها نیرو و حجم باد بیشتری را آزاد کرده و برای پروژه‌های صنعتی و ساختمانی انتخاب ایده‌آلی هستند.

کمپرسورها باد را قبل از ذخیره‌ سازی فشرده می‌کنند و این اصلی‌ترین بخش عملکرد آن است که قسمت‌های دیگر دستگاه مخصوصا پیستون آن را به چالش مي‌کشد.

بنابراین برای این که پیستون به خوبی کار کند باید همیشه روغن‌کاری شود. روغن ابزار را خنک نگه‌داشته و باعث عملکرد بهتر آن می‌شود.

کمپرسور باد روغنی

مزایای کمپرسور هوای روغنی :

  • کمپرسورهای روغنی برای پروژه‌های ساختمانی عظیم مناسب و کاربردی‌تر هستند.
  • کمپرسورهای روغنی در مقایسه با دیگر کمپرسورها دوام بیشتری دارند.
  • به علت روغن‌کاری پیستون و نگهداری آسان، مشکلات و هزینه‌های تعمیر و نگهداری در این نوع کمپرسورها کمتر است.
  • این ابزار کاربر پسند بوده و بدون نیاز به آموزش برای اولین ‌بار می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.
  • کمپرسور روغنی به علت پیسون روغن‌کاری شده صدای کمی تولید می‌کند.
  • کمپرسورهای روغنی به علت این که نیرو و حجم باد بیشتری آزاد می‌کند برای راه‌اندازی ابزار پنوماتیک سنگین مناسب است.

معایب کمپرسور هوای روغنی :

  • کمپرسورهای روغنی به مدیریت دائمی در حین کار نیاز دارند و کاربر باید به طور مرتب مراقب میزان روغن پیستون باشد. درغیراین‌صورت ممکن است ابزار حین کار داغ کرده و از بین برود.
  • بیشتر کمپرسورهای روغنی قابلیت جابجایی ندارند. زیرا از دسته ابزارآلات بزرگ و سنگین بوده و جابجایی آن کار دشواری است. بنابراین بهتر است در کارگاه ثابت مانده و در کنار آن از کمپرسورهای بدون روغن که جابجایی آن‌ها آسان‌تر است استفاده کرد.
  • گاهی اوقات ممکن است روغن‌کاری باعث آلوده شدن هوای فشرده‌ای که داخل شلنگ عبور می‌کند شود. اما برای بسیاری از افراد این مشکل بزرگی نیست.

مزایای کمپرسور هوای روغنی

تفاوت در نحوه ی کارکرد :

تفاوت بین کمپرسور بدون روغن و روغنی در نحوه‌ی روغن کاری پیستون‌ها (که هوا را می‌کشند و آن را در مخزن ذخیره سازی فشرده می‌کنند) نهفته است.

 کمپرسور باد روغنی، همان طور که از نام آن پیداست، از روغن برای روانکاری پیستون‌ها استفاده می‌کند؛ در حالی که کمپرسورهای بدون روغن، نیازی به روغن ندارند؛ زیرا جنس سیلندرها و آلیاژ های به کار رفته در تولید قطعات به گونه ای است که هیچ نیازی به روغن ندارند و به صورت کاملا خشک کار میکنند.

این مسئله باعث می‌شود وقت و هزینه‌ی اضافی که برای تهیه و استفاده از روغن کاری ماشین‌آلات خود صرف می‌کنید، از بین برود. در واقع کمپرسور هوا بدون روغن توسط هوا خنک کاری می‌شوند.

طراحی کمپرسور اویل فری ساده‌تر، سبک‌تر بوده البته به دلیل جدید بودن تکنولوژی این کمپرسورها، قیمت این مدلها بیشتر از مدلهای روغنی می‌باشد.

تفاوت در نحوه ی کارکرد

مقایسه عملکرد کمپرسور بدون روغن(Oil Free) و روغنی :

بخاطر نبود روغن در کمپرسور های اویل فری، مشکلی بابت حمل و نقل و ترس از روغن ریزی کمپرسور وجود ندارد. این امر باعث می‌شود کمپرسور بدون روغن برای مصارف غیر تجاری استفاده شود.

 کمپرسور های بدون روغن هنگام کار کردن، حرارت بیشتری نسبت به کمپرسور روغنی تولید می‌کند، زیرا هیچ روغنی برای خنک کردن آن وجود ندارد.

بدون استفاده روان کننده در موتور، قطعات زودتر آسیب می‌بینند. کمپرسورهای بدون روغن کم سر و صدا هستند، اگرچه گزینه‌های بیشتری با صدای کمتر و ماندگاری بیشتر وجود دارند، اما موتور آن‌ها کندتر کار می‌کند.

 این بدان معنا نیست که این کمپرسور متناسب با نیازهای شما نیست (اگر از کمپرسور اویل فری با کیفیت استفاده کنید هرگز دچار این مشکلات نخواهید شد).

به طور کلی شما می‌توانید از کمپرسور باد در مکان های مختلف مانند خانه، گاراژ یا محل کار خود استفاده کنید. این کمپرسور ها می‌توانند لاستیک ماشین را باد کرده و هوا فشرده را به ماشین آلات برسانند.

انواع مختلفی از  کمپرسور باد موجود هستند، اما اگر می‌خواهید خطر آلودگی را کاهش دهید، هزینه‌های عملیاتی را به حداقل برسانید و اثر کربن را کم کنید، بهتر است از کمپرسور اویل فری استفاده کنید.

همچنین بخوانید
 کارواش صنعتی و خانگی دو نوع کارواش هستند که به منظور شستشوی خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع کارواش تفاوت‌هایی در مقیاس، قدرت و کاربردهای خود دارند. در این مقاله به معرفی انواع کارواش بر اساس کاربرد پاسخ میدهیم.
الکتروژن یا موتوژن، دو کمپانی بزرگ معتبر ایرانی هستند که دینام یا الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز تولید و راهی بازار میکنند. در ادامه با مقاله تفاوت موتوژن با الکتروژن آشنا خواهیم شد، پس با آبادیزل همراه باشید.
فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست؟ پمپ‌های آب از جمله تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم‌های آبیاری، صنعتی و خانگی به شمار می‌روند. این پمپ‌ها به منظور انتقال آب از یک منبع به مقصد نهایی استفاده می‌شوند.
در صنعت، خطوط تولید کارخانه‌ها نقش بسیار حیاتی در فرآیند تولید و توزیع محصولات ایفا می‌کنند. به منظور بهبود کارایی و عملکرد این خطوط تولید، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته امری ضروری است. یکی از اجزای اصلی و حیاتی در خطوط تولید صنعتی، گیربکس‌های صنعتی هستند که نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت و کنترل سرعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف دارند. گیربکس صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای تغییر سرعت و افزایش گشتاور در سیستم‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: