شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

روش انتخاب پمپ آب خانگی برای ساختمان

روش انتخاب پمپ آب خانگی برای ساختمان، همیشه این احتمال وجود دارد که یک انتخاب اشتباه منجر به فاجعه شود. خرید یک پمپ آب خانگی نامناسب که فشار کافی برای تأمین آب واحدها ایجاد نمی‌کند، موجب ناراحتی ساکنان و خسارت به پمپ خواهد شد. خاموش و روشن شدن زیاد پمپ به دلیل نبود فشار کافی باعث بار اضافی بر پمپ شده و قطعات به‌خصوص پروانه دستگاه دچار خرابی می‌شود.

جهت اطلاع از قیمت پمپ آب خانگی نحوه خرید پمپ آب خانگی با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید.


متأسفانه بعضی افراد گمان می‌کنند خرید یک پمپ فشارقوی از مشکلات گفته شده جلوگیری خواهد کرد؛ اما باید به این مطلب اشاره کرد که انتخاب یک پمپ آب خانگی قوی نیز بدون در نظر گرفتن محاسبات لازم امری اشتباه است، زیرا ایجاد فشار زیاد بر لوله‌ها باعث ترکیدگی می‌شود. ترکیدگی لوله علاوه‌بر خسارت به ساختمان، امکان ریزش کل ساختمان و فوت افراد را نیز به وجود می‌آورد.

نحوه انتخاب پمپ آب خانگی

نحوه انتخاب پمپ آب خانگی

در این مقاله آبادیزل تلاش کرده است یک راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی مناسب را شرح دهد. مواردی را مشخص کند که بر انتخاب پمپ تأثیرگذار است و این نکته را یاد دهد که چگونه باید یک پمپ مناسب برای ساختمان خریداری کرد.

در راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی ابتدا باید دو فاکتور بسیار مهم را بررسی کرد.

  1. میزان هد پمپ
  2. میزان دبی پمپ

هد پمپ چیست؟

هد پمپ میزان ارتفاعی است که آب در ساختمان بالا می‌رود یا متراژی است که سیال از نقطه‌ای به نقطه دیگر پمپاژ می‌شود. البته طبق محاسبات به فشار آب تولیدی در پمپ نیز هد گفته می‌شود.

دبی پمپ چیست؟

به میزان آبدهی پمپ در هر مترمکعب بر ساعت، دبی پمپ می‌گویند. یکی از عوامل بسیار مهمی که در راهنمای صحیح انتخاب پمپ خانگی به آن اشاره کمتر می‌شود، همین دبی پمپ است. برای یک ساختمان با واحدهای 100 متری با یک ساختمان که واحدهای 50 متری دارد، پمپ متفاوتی باید انتخاب شود، زیرا میزان آبریزی واحدهای ساختمانی متفاوت است. هرچه آبریزی در یک ساختمان بیشتر است باید یک پمپ با دبی بالاتر انتخاب شود. طبق آنچه گفته شد برای خرید یک پمپ باید به تعداد طبقات و متراژ واحد توجه کرد.


جهت انتخاب موتور برق مناسب برای پمپ آب، میتوانید مقاله راهنمای خرید موتور برق پمپ کف کش را مطالعه نمایید. 


انتخاب پمپ آب خانگی بر اساس تعداد طبقات ساختمان

ساده‌ترین روش انتخاب پمپ آب خانگی، انتخاب بر اساس تعداد طبقات است. هرچه تعداد طبقه بیشتر است، هد پمپ نیز باید بیشتر شود. برای همین باید یک پمپ قوی‌تر انتخاب کرد. یعنی باید یک پمپ با ماکزیمم هد انتخاب شود. منظور از ماکزیمم هد انتقال آب از نقطه صفر پمپ تا بالاترین نقطه‌ای است که سیال بالا می‌رود.

پمپ آب برای ساختمان یک طبقه

در راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی زمانی که صحبت از طبقه می‌شود برای به‌دست‌آوردن میزان حداقل هد پمپ برای یک ساختمان از فرمول زیر استفاده می‌شود

میزان هد پمپ= (تعداد طبقه* 3) + 30

طبق این فرمول میزان هد یک ساختمان یک‌طبقه عدد 33 خواهد بود. البته باتوجه‌به اینکه اصطکاک در لوله‌ها نیز وجود دارد یا متراژ واحدها نیز متفاوت است، نمی‌توان این فرمول را حتماً درست دانست. این فرمول یک روش تجربی است که صحت‌وسقم آن محل تردید است؛ ولی این فرمول به ما کمک می‌کند تا روشی ساده و آسان به میزان هد دست پیدا کنیم.
براین‌اساس اگر فکر کنیم یک واحد یک طبقه، مبنای ما برای پمپاژ آب در ساختمان است، کمترین میزان توان پمپ را می‌توان برای ساختمان یک‌طبقه انتخاب کرد. طبق اطلاعات شرکت‌های تولیدی و متخصصین امر برای یک ساختمان یک طبقه با حداقل هد 33 یک پمپ نیم اسب مناسب است.

پمپ آب برای ساختمان دوطبقه

در ساختمان دوطبقه آب حداقل باید 6 متر بالا برود که یک پمپ با هد 36 نیز مناسب است. یک ساختمان دوطبقه نیاز به فشار بیشتر آب دارد که می‌توان به یک پمپ بشقابی یک اسب خریداری کرد.

پمپ آب برای ساختمان سه طبقه

در ساختمان سه طبقه نیاز به فشار آب بیشتری است، برای همین باید از یک پمپ قوی‌تر استفاده کنیم. به‌گونه‌ای که آب در تمام ساختمان چرخش کند. در ساختمان‌های سه‌طبقه اگر فشار آب مناسب نیست، تنها مشکل در طبقه سوم خواهد بود. توصیه آبادیزل خرید یک پمپ جتی یک اسب است. این پمپ به‌راحتی مشکل فشار آب برای ساختمان سه‌طبقه را حل خواهد کرد.

پمپ آب برای ساختمان چهار طبقه

زمانی که ساختمان بیشتر از سه‌طبقه است، راهنمای خرید پمپ آب خانگی به‌آسانی نخواهد بود، زیرا برای این ساختمان‌ها مشکل کمی حاد می‌شود. تأمین آب از طبقه سوم مشکل می‌شود، پس یک پمپ تک اسب مناسب نیست. توصیه می‌شود از یک پمپ دو پروانه دو اسب استفاده شود.

پمپ آب برای ساختمان پنج طبقه

در ساختمان پنج طبقه مشکل تنها هد نیست، بلکه به میزان دبی نیز باید توجه شود. چه‌بسا آب تا ساختمان پنجم بالا برود اما میزان آبدهی کم است، برای همین باید از موتور پمپ قوی‌تر استفاده شود. اگرچه پمپ دو پروانه دو اسب برای یک ساختمان پنج‌طبقه تک‌واحد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بهتر است از پمپ آب خانگی سه‌فاز دو پروانه دو اسب استفاده کنیم.

پمپ آب برای ساختمان شش طبقه

برای ساختمان شش طبقه تنها توان پمپ مورد مسئله نیست، بلکه نوع پمپ هم حائز اهمیت است. در راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی توصیه شده است، از پمپ جتی دو پروانه استفاده شود. این پمپ هم فشار بهتری تأمین می‌کند هم دبی را تا حد زیادی بالا می‌برد.

پمپ آب برای ساختمان هفت طبقه

برای ساختمان‌های هفت طبقه به بالا راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی یک کار تخصصی است، زیرا متراژ ساختمان‌ها متغیر است و نقشه ساختمان فرق خواهد کرد؛ لذا دبی موردنیاز باید به‌درستی انتخاب شود. در این‌گونه موارد متخصصین طبق تعداد نفرات در هر طبقه، میزان آبریز و تعداد شیرهای استفاده شده، برای راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی تصمیم‌گیری می‌کنند. جداول مهندسی که در مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان بیان شده است یا ابزارهایی مثل مانومتر و فلومتر می‌تواند به ما کمک کند تا میزان دقیق هد و دبی آب را اندازه بگیریم و بعد اقدام به خرید پمپ و نصب آن کنیم.

خرید پمپ آب خانگی بر اساس تعداد واحدهای ساختمان

در نحوه انتخاب پمپ آب خانگی بر اساس طبقات، همه ساختمان‌ها یک واحد فرض شد. به این نکته باید توجه داشت که هرچه تعداد واحد در یک ساختمان بیشتر است تعداد نفرات نیز بیشتر خواهد بود؛ در نتیجه میزان آبریز در ساختمان نیز بالاتر می‌رود. آبریزی بیشتر باعث می‌شود تا این فرضیه مطرح شود که باید در راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی به میزان دبی دستگاه توجه ویژه شود.
برای محاسبه دقیق دبی پمپ از یک جدول به نام SFU استفاده می‌شود؛ در این جدول میزان حجم آب موردنیاز برای یک ساختمان بر حسب تعداد واحد و نفرات نوشته شده است. مثلاً برای یک ساختمان 6 واحد که یک حمام در هر واحد وجود دارد، میزان دبی موردنیاز 84 لیتر در دقیقه است. حال اگر تعداد حمام به دو عدد در هر واحد برسد میزان دبی به  100 لیتر در دقیقه تغییر خواهد کرد.
این اعداد زمانی که سینک ظرف‌شویی، فلاش تانک، ماشین لباسشویی و دستشویی اضافه شود، دستخوش تغییرات زیادی خواهد بود. پس هرچه تعداد واحد بیشتر شود باید میزان دبی بالاتر رود. برای اینکه دبی بالاتر می‌رود علاوه بر یک پمپ با توان بالا نیاز به پمپی است که سرعت بالایی هم دارد، پمپ سانتریفیوژی دو یا سه‌طبقه انتخاب مناسبی برای ساختمان‌های چند واحد است.

انتخاب پمپ آب خانگی بر اساس متراژ واحدهای ساختمان و طول مسیر لوله‌کشی

هرچه متراژ ساختمان بالاتر برود، آب مسیر بیشتری باید در طول لوله طی کند. چرخش آب در لوله‌ها با مقاومت داخلی و اصطکاک همراه خواهد بود که این خود یک عامل منفی است تا پمپ فشار بیشتری تولید کند؛ لذا در راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی باید به متراژ لوله دقت کرد. طبیعی است که هرچه از کنتور دورتر شویم نیاز است فشار بیشتری در لوله آب به وجود بیاید. برای همین از یک پمپ قوی‌تر باید استفاده کرد.

خرید پمپ آب خانگی بر اساس قطر لوله

فاکتور دیگری که در راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی مؤثر است، قطر لوله‌هایی است که در ساختمان استفاده شده است. هرچه قطر بیشتر است، میزان دبی و چرخش آب در لوله بیشتر خواهد بود. قطر لوله بیشتر یک مسئله فنی است و باید دقت کرد که آیا فشار آب چرخشی در لوله با قطر متناسب است؟ فرض کنید در لوله‌ای به قطر 32 میزان فشار سیال 2 بار است. حال اگر فشار افزایش پیدا کند و به 4bar تغییر کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در چنین مواقعی این احتمال وجود دارد که فشار در لوله افزایش پیدا کرده و شکستگی به وجود آورد.

انتخاب پمپ آب خانگی بر اساس برند

نکته دیگر که باید به آن توجه داشت نوع برندی است که انتخاب می‌شود. این احتمال وجود دارد که یک پمپ یک اسب از دو برند متفاوت دو دبی مختلف ایجاد کند. اینکه کدام برند برای ساختمان شما مناسب است، به‌هیچ‌وجه به اقتصاد شما ربط پیدا نمی‌کند. یعنی انتخاب یک پمپ با قیمت مناسب‌تر لزوماً یک راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی درست نیست، بلکه بهتر است در این‌گونه موارد با کارشناسان مشاوره کنید تا پمپی انتخاب شود که با ساختمان شما همخوانی پیدا کند.

کلام پایانی

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی یک امر تخصصی است و تمام مواردی که گفته شد مبانی و مقدمه‌ای بود که بدانید در زمان خرید پمپ به چه نکاتی باید توجه کرد و چه تناسبی بین تعداد طبقه، واحد و متراژ لوله با توان پمپ وجود دارد. توصیه می‌شود برای خرید پمپ آب خانگی از توصیه و مشاوره کارشناسان، مانند همکاران ما در آبادیزل استفاده کنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله، تلاش کردیم تا به طور خلاصه و جامع به مراحل و نکات مهم در خرید گیربکس صنعتی اشاره کنیم. با رعایت این مراحل و توجه به جزئیات فنی و نیازهای خود، می‌توانید گیربکس مناسبی را برای صنعت خود انتخاب کنید و به بهبود عملکرد و کارایی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود دست یابید.
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.
در این مقاله، به تفاوت‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و کاربرد هر دو نوع موتور بنزینی 2 زمانه و 4 زمانه می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم شما را  برای خرید انواع موتور دیزل متناسب با نیاز و بودجه خود راهنمایی نماییم. به هر موتور احتراق داخلی که در آن دما به اندازه‌ مناسب بالا می‌رود تا سوخت دیزل تزریق شده در سیلندر، آتش بگیرد، موتور دیزل گفته می‌شود. در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: