شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

پمپ آب خانگی چیست و کاربرد آن چگونه است؟

پمپ آب خانگی چیست و کاربرد آن چگونه است؟، برای شما هم سوال پیش‌آمده که پمپ آب برای چه منظوری استفاده می‌شود؟ پمپ آب وسیله‌ای است که آب را از صدها متر پایین‌تر از سطح زمین به سمت بالا پمپاژ می‌کند. اولین نوع پمپی هم که ساخته شد پمپ آب خانگی بود.

جهت اطلاع از قیمت پمپ صنعتی و نحوه خرید پمپ آب خانگی با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید.


در ادامه مقاله پمپ آب خانگی چیست و کاربرد آن چگونه است؟ خواهید دید:

پمپ خانگی چیست؟

اجزاء پمپ آب خانگی

کاربرد پمپ آب خانگی

پمپ های آب (بر اساس توان)

پمپ آب خانگی بی صدا یا پمپ خانگی کم صدا

کاربرد پمپ آب

تنظیم پمپ آب

پمپ آب آپارتمانی

ویژگی پمپ آب خانگی

پمپ بوستر چیست؟

نکات انتخاب پمپ آب ساختمان

تفاوت پمپ آب خانگی قوی با انواع پمپ فشارقوی

دلایل استفاده از پمپ آب خانگی

تأمین قطعات یدکی

طرز کار پمپ آب صنعتی

نحوه انتخاب پمپ آب صنعتی


پمپ خانگی چیست؟

پمپ آب خانگی یکی از تجهیزات ضروری برای زندگی روزمره به‌خصوص در کلان‌شهرهاست. این وسیله مکانیکی با استفاده از نیروی الکتریسیته موجب افزایش انرژی جنبشی آب‌شده و آن را به سمت بالا پمپاژ می‌کند. پمپ آب خانگی یا الکتروموتور پمپ خانگی در انواع مختلف ساخته می‌شود که آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

بوستر پمپ خانگی

برای تقویت فشار پمپ آب خانگی در مجتمع‌ها و مناطق مسکونی پرجمعیت از بوستر پمپ استفاده می‌کنند. بوستر به تعدادی از پمپ‌ها گفته می‌شود که به‌صورت موازی در کنار هم قرار گرفته و از یک الکتروموتور مشترک برای افزایش فشار استفاده می‌شود. بوستر پمپ برای آب‌رسانی از الگوی خاصی استفاده می‌کند تا همه طبقات به فشار آبی یکسان دسترسی پیدا کنند.

پمپ آب جتی

پرمصرف‌ترین نوع پمپ خانگی، مدل جتی است. البته این پمپ در بازار به نام پمپ آب خودمکش معروف است. پمپ جتی برای اینکه مکش ایجاد کند ابتدا هوا را از بین می‌برد و البته این کار را با ایجاد خلأ انجام می‌دهد.

پمپ سانتریفیوژ

پمپ گریزازمرکز نام دیگر این دستگاه است. عملکرد دستگاه بر اساس کاهش فشار آب است. با روشن شدن الکتروموتور، سیال وارد قسمتی به نام ایمپلر (پروانه) می‌شود. پروانه همواره با سرعت بالا در حال چرخیدن است. آب داخل پره‌های پروانه چرخیده و مانند چرخش یک جسم در دستگاه سانتریفیوژ با سرعت از آن به بیرون پرت می‌شود. پمپ‌های سانتریفیوژ بیشتر در صنایع استفاده می‌شود، اما در مجتمع‌های بزرگ از این پمپ نیز استفاده می‌شود.

پمپ بشقابی

دلیل نام‌گذاری این پمپ، سطح صاف و گرد بخش ابتدایی دستگاه است که مانند بشقاب پهن و مسطح است. در این دستگاه چند پروانه در حال کار سیال را به سمت بیرون پمپاژ می‌کنند. اگر قصد خرید پمپ آب خانگی بشقابی دارید، بهتر است بدانید این پمپ دارای هد و آبدهی مناسب برای ساختمان‌های مسکونی است.

پمپ آب دیافراگمی

نام دیگر این دستگاه پمپ مخزن قابل انبساط است. این پمپ با داشتن یک مخزن که آب درون آن ذخیره می‌شود، از کارکرد بی‌دلیل دستگاه جلوگیری می‌کند. در این پمپ خانگی، آب در مخزن نگه‌داری می‌شود و زمانی که آب از سطح خاصی پایین‌تر آمد، دستگاه عمل کرده و استارت می‌خورد. بوسترهای پمپ خانگی اگر از نوع دیافراگمی انتخاب شوند، بهترین راندمان را خواهد داشت.


اجزاء پمپ آب خانگی

اجزاء پمپ آب خانگی

برای آنکه بهتر با اجزاء پمپ آب خانگی آشنا شوید، بهتر است قبل از آشنایی با طرز کار پمپ آب خانگی درباره اجزا پمپ بدانید. اجزا اصلی پمپ به شکل سرفصل عبارت است از:

  • الکتروموتور
  • شفت
  • پروانه
  • بلبرینگ

دیگر اجزاء پمپ که نقش عملکردی در انتقال سیال ندارند اما وجودشان الزامی است، عبارت‌اند از:

  • پوسته پمپ
  • مکانیکال سیل

الکتروپمپ بخش محرکه دستگاه است. با روشن شدن الکتروموتور، جریان الکتریکی موجب حرکت شفت می‌شود، یعنی جریان الکتریکی تبدیل به انرژی مکانیکی می‌شود. زمانی که انرژی مکانیکی شفت را می‌چرخاند شفت روتور را چرخانده و روتور، پروانه را به حرکت درمی‌آورد. در پمپ‌های سانتریفیوژ یک پره در جلوی دستگاه نصب است تا آب را به داخل محفظه پمپ هدایت کند.

برای انتقال حرکت روتور به پروانه از بلبرینگ استفاده می‌شود. بلبرینگ حرکت پروانه را نرم‌تر و روان‌تر خواهد کرد؛ اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد عدم نفوذ آب به بلبرینگ و روتور است. درصورتی‌که داخل این بخش‌ها آب نفوذ کند، خوردگی ایجادشده و حرکت پروانه به‌سختی صورت خواهد گرفت. برای جلوگیری از این عیب، مکانیکال سیل به کار گرفته می‌شود. کار مکانیکال سیل آب‌بندی و جلوگیری از نفوذ آب به قطعات داخلی پمپ است.

همه اجزاء پمپ داخل یک پوسته قرار می‌گیرند. استحکام پوسته به‌خصوص در پمپ‌های آب خانگی که داخل آب مستغرق هستند بسیار اهمیت دارد، زیرا خوردگی پوسته باعث نابودی کل پمپ خواهد شد.

کاربرد پمپ آب خانگی

به‌طور خلاصه اشاره شد که پمپ‌های آب خانگی برای افزایش فشار آب در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در مارکت فروش پمپ خانگی، یکی از عباراتی که بین فروشندگان و خریداران ردوبدل می‌شود عبارت «اسب پمپ» است. منظور از «اسب پمپ» همان اسب بخار یا توان خروجی پمپ است که بر این اساس کارکرد پمپ‌ها متفاوت خواهد بود.

نوع پمپ تعداد طبقه واحد حداکثر متراژ هر واحد
نیم اسب 1 یک 150 m
یک اسب بشقابی 3 شش 75 m
یک اسب جتی 4 هشت 68 m
یک اسب  دو پروانه 4 هشت 75 m
یک ونیم اسب دو پروانه 5 ده 100 m
دو اسب 5 چهارده 100 m
چهار اسب دو پروانه 5 بیست 100 m

هدف از ترسیم جدول زیر آگاهی از نیاز خریداران پمپ آب خانگی برحسب تعداد واحد ساختمان است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که از پمپ آب خانگی برای تخلیه فاضلاب و مصارف کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

پمپ های آب (بر اساس توان)

پمپ تقویت فشار آب منزل در انواع مختلف با توان های متنوع به مشتریان قابل ارائه می باشد که از جمله آن می توان به دو اسب، یک و نیم اسب، یک اسب و نیم اسب اشاره نمود که برای مثال پمپ آب نیم اسب برای یک ساختمان یک طبقه 150 متری مناسب می باشد.

  • نیم اسب: پمپ آب خانگی نیم اسب مثلا برای ساختمان یک طبقه با حداکثر متراژ 150 متر مناسب می باشد (پمپ آب مناسب برای یک طبقه).
  • یک اسب بشقابی: پمپ آب خانگی یک اسب بشقابی مثلا برای ساختمان سه طبقه و شش واحد با حداکثر متراژ هر واحد 75 متر نصب می گردد (پمپ آب مناسب برای سه طبقه).
  • یک اسب جتی: پمپ آب خانگی یک اسب جتی جهت ساختمان چهار طبقه و هشت واحد با حداکثر متراژ 68 متر استفاده می گردد (پمپ آب مناسب برای چهار طبقه).
  • یک اسب دو پروانه: پمپ آب خانگی یک اسب دو پروانه برای ساختمان های چهار طبقه هشت واحد با حداکثر متراژ 75 متر نصب می شود (پمپ آب مناسب برای چهار طبقه).
  • یک و نیم اسب دو پروانه: پمپ آب خانگی یک و نیم اسب دو پروانه می تواند برای ساختمان های پنج طبقه و ده واحد با حداکثر متراژ 100 متر استفاده گردد (پمپ آب مناسب برای پنج طبقه).
  • دو اسب: پمپ آب خانگی دو اسب مثلا می تواند برای ساختمان پنج طبقه و 14 واحد با حداکثر متراژ 100 متر استفاده گردد و برای 20 واحد با میانگین 100 متر متراژ از پمپ های 4 اسب دو پروانه سه فاز استفاده می گردد (پمپ آب مناسب برای پنج طبقه).

جهت انتخاب بهترین پمپ آب و یا به عبارتی دیگر، انتخاب مناسب ترین پمپ آب مورد نیاز شما، پیشنهاد می گردد با کارشناسان آبادیزل تماس حاصل نمایید.

جهت مجتمع های مسکونی با تعداد واحد بیش از 20 واحد از انواع بوستر پمپ ها استفاده می گردد این بوستر پمپ ها بسته به میزان مصرف آب در انواع بوستر پمپ های دو و چند پمپه قرار می گیرد.

در بوستر پمپ ها جهت کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر قطعات پمپ از سیستم های دور متغیرالکترونیکی (اینورتر) استفاده می گردد. عملکرد این سیستم ها به این نحو است که با سنسورهایی که در مدار خروجی پمپ قرار گرفته میزان فشار و دبی پمپ سنجیده شده و با کنترل سرعت دوران الکتروموتور نصب شده بر روی پمپ منجربه کاهش مصرف انرژی می گردد.

برای کارکرد پمپ ها به صورت اتوماتیک و کاهش دفعات روشن و خاموش شدن پمپ خانگی و در نتیجه عملکرد کم صدا تر پمپ نیاز به نصب مخزن تحت فشار به همراه درجه و کلید اتوماتیک است چرا که آب تحت فشار ذخیره شده در منبع مذکور باعث ایجاد یک فشار ثابت در پشت لوله گردیده و در نتیجه کاهش چشمگیر دفعات روشن وخاموش شدن پمپ و همچنین ایجاد جریان متناوب و یکنواخت آب در لوله ها را در پی دارد.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به روش انتخاب پمپ آب خانگی برای ساختمان کلیک کنید.


پمپ آب خانگی بی صدا یا پمپ خانگی کم صدا

بسیاری از پمپ های حال حاضر در بازار دارای صدا هستند و این اصطلاح مرسوم در بازار کاملا اشتباه می باشد، و فقط تعداد اندکی از پمپ های آب بی صدا (با صدای بسیار کم) می باشند.

در نتیجه کلیه پمپ های موجود در بازار ایران دارای صدا بوده ولی بسته به نوع و مدل و برند آن پمپ، میزان صدا متفاوت می باشد که این میزان از صدا در پمپ خانگی به مرور زمان و با استفاده بیشتر از پمپ نیز بیشتر خواهد شد.

شایان ذکر است که در بازار پمپ خانگی با صدای بسیار بسیار کم وجود دارد مانند پمپ ایزی باکس داب و یا پمپ Scala2 گراندفوس، صدای این مدل از پمپ خانگی چیزی شبیه ویبره موبایل می باشد و بسیار ناچیز است.

کاربرد پمپ آب

دو مورد از مهم ترین کاربردهای پمپ آب عبارتند از:

  • افزایش فشار آب ساختمان و آپارتمان
  • تقویت فشار آب خانگی

تنظیم پمپ آب

الکتروپمپ های آب دو دسته می باشند:

  • الکتروپمپ افزایش فشار آب: الکتروموتور پمپ 3000 دور
  • الکتروپمپ آب در گردش (سیرکولاتور یا پمپ های برگشت آب گرم): الکتروموتور پمپ 1500 دور، برای به گرداندن آب گرم در یک مدار بسته مثل شوفاژخانه ها

هرچه دور الکتروموتور بیشتر، میزان فشار و صدای تولیدی بیشتر می باشد. جهت اتوماتیک کردن پمپ افزایش فشار از سه روش استفاده می شود:

  • استفاده از تابلو فرمان برای پمپ سه فاز (احیانا اینورتر)
  • استفاده از ست کنترل یا کلید دیجیتال
  • استفاده از منبع تحت فشار

پمپ آب آپارتمانی چیست؟

خرید پمپ آب آپارتمانی با توجه به این که در صنایع مورد استفاده قرار می¬گیرد، در معرض تششعات محیطی بیشتری قرار دارد، در خرید انواع پمپ خانگی طرح و ساخت آن¬ها از استانداردهای سخت گیرانه¬تری استفاده می¬شود. از موارد استفاده این پمپ¬ها می¬توان به استفاده آن¬ها در صنعت و تامین آب شهری، تقویت فشار آب ساختمان¬های بلند و آتش نشانی، آبیاری باغ، انتقال آب از راه دور، تهویه گرمایش و کنترل و چرخش هوا، افزایش فشار آب سرد و گرم و تجهیزات پشتیبانی و … اشاره کرد.

قیمت بهترین پمپ آب خانگی که نوعی پمپ کوچک است که به آن¬ها مینی پمپ نیز گفته می¬شود، که غالبا برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می¬گیرد، در دو نوع پمپ آب کم صدا و پرصدا تولید می-شوند. خرید آنلاین انواع پمپ آب خانگی برای انتقال آب از مکان¬های عمیق، مصارف خانگی، صنعتی، آبیاری، کشاورزی و… نیز کاربرد دارند. همچنین دارای انواع مدل با دو ولتاژ تک فاز و سه فاز موجود است، به طوری که مدل¬های سه فاز برق کمتری مصرف می¬کنند.

خرید انواع پمپ آب خانگی بی صدا و کوچک یکی از انواع پمپ سانتریفیوژ یا گریز از مرکز، که به طور کامل زیر آب غرق می¬شوند، خرید پمپ تقویت فشار آب ساختمان به این گونه است، که یک موتور الکتریکی باعث به حرکت درآمدن پمپ می¬شود، با این حرکت پمپ، انرژی جنبشی سیال یا همان مایعی که قرار است، توسط پمپ پمپاژ و افزایش پیدا می¬کند.

 خرید انواع پمپ خانگی با قیمت مناسب که در گروه پمپ¬های گریز از مرکز قرار می¬گیرند، که به همراه یک شفت عمودی شده¬اند. خرید انواع پمپ خانگی ارزان از نوع پمپ های مستغرق هستند، که باید کاملا در سیالی که می¬خواهد پمپاژ شود غرق گردند.

این پمپ می¬تواند برای انتقال فاضلاب یا پساب¬های شهری، بهداشتی و صنعتی، تصویه خانه¬ها، انتقال لجن¬های رقیق و غلیظ، آب دریا و سیالات با دمای بالای 60 درجه سانتیگراد استفاده شود.

ویژگی های پمپ آب خانگی

در این قسمت قصد داریم تا شما را با انواع پمپ آب خانگی آشنا کنیم. در واقع انواع پمپ آب خانگی در برندهای مختلف وجود دارند که هرکدام بسته به هد و ارتفاع آبرسانی تقسیم‌بندی می‌شوند. بااین‌حال پمپ‌های خانگی معمولاً به دودسته اصلی بشقابی و جتی تقسیم‌بندی می‌شوند.

اگر قصد خرید پمپ آب خانگی را دارید، بهتر است قبل از اقدام حتماً از تنوع و همچنین قابلیت‌های هرکدام مطلع شوید، تا در نهایت با اطلاعات کامل و مطمئن وارد مرحله خرید قطعی شوید. در این قسمت قصد داریم به انواع پمپ خانگی اشاره کنیم و درباره هرکدام اطلاعات تکمیلی را ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

پمپ جتی

پمپ‌ های جتی به پمپ‌ های خود مکش نیز معروف هستند. به همین دلیل می‌توان آن‌ها را کمی بالاتر از مخزن نصب کرد. توجه کنید که هرچه هد پمپ بیشتر شود در نتیجه میزان آبدهی کمتر می‌شود. به‌طورکلی ما پمپ آب بی صدا نداریم؛ اما پمپ آب جتی نسبت به پمپ‌های دیگر بسیار پر سر و صداتر است.

پمپ بشقابی

می‌رویم به سراغ پمپ آب خانگی بی صدا، این نوع پمپ‌ها بیشینه ارتفاع آبرسانی کمی دارند در نتیجه برای ساختمان‌های بلند مناسب نیستند. در عوض مقدار دبی آن نسبت به پمپ آب‌ های جتی بیشتر است. این نوع پمپ‌ها را باید در ارتفاع برابر یا بیشتر نسبت به مخزن آب نصب کرد. پمپ آب‌ های بشقابی برای ساختمان‌هایی با حداقل سه واحد مناسب هستند.

پمپ شناور

این نوع پمپ‌ها برای آپارتمان‌ها مناسب نیستند اما می‌توان از آن‌ها برای پمپاژ آب از استخر و چاه استفاده کرد و معمولاً به آن‌ها پمپ چاه عمیق نیز می‌گویند.

پمپ سیرکولاسیون

معمولاً از پمپ آب سیرکولاتور در شوفاژخانه استفاده می‌کنند به همین دلیل آن را با عنوان پمپ شوفاژ خانه نیز می شناسند؛ این پمپ سروصدای کمی دارد و استفاده از آن تاثیر چشم گیری در افزایش فشار آب دارد. معمولاً کاربرد این پمپ آب، سیرکوله کردن آب است. شما با این نوع پمپ می‌توانید حتی سیالات 100 تا 130 درجه را پمپاژ کنید.

هرکدام از پمپ‌های عنوان شده برای مشخصات خاصی از انواع سازه‌ها مناسب هستند، در نظر داشته باشید مقدار قدرت و توان پمپ‌ های آب خانگی باتوجه‌به اسب‌های بخار آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال پمپ آب خانگی نیم اسب بخار، قدرت زیادی ندارد و بیشتر برای متراژهای تا 150 متر و ساختمان‌های یک طبقه مناسب است. هر چه تعداد اسب‌های بخار یک پمپ آب خانگی بیشتر باشد، قدرت افزایش فشار بالاتری دارد. پمپ آب جتی پنتاکس را می‌توان به‌عنوان بهترین پمپ آب خانگی یک اسب بخار معرفی کرد. پمپ‌ های آب یک اسب بخار معمولاً برای ساختمان‌های 4 تا 8 طبقه مناسب هستند.

پمپ بوستر چیست؟

قیمت پمپ آب برای ساختمان 3 طبقه که از نوع بوستر است، این پمپ یک سیستم آبرسانی است که وظیفه آن اعمال فشار مناسب با دبی جریان خروجی است، که فشار آب داخل لوله¬ها را تنظیم می¬کند.

در این پمپ آب از چند الکتروموتور استفاده شده است. قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه یا قیمت پمپ آب برای ساختمان 5 طبقه به تعداد پمپ الکترو موتور بوستر بستگی دارد، همچنین این پمپ¬ها برای ساختمان¬های طبقاتی با تعداد طبقات و واحدهای بالا استفاده می¬شود.

به همین دلیل بوستر پمپ می¬تواند 2 پمپی، 3 پمپی، 4 پمپی و حتی بیشتر باشد، که در آن پمپ¬ها توسط یک تابلو فرمان کنترل می¬شوند. انواع مختلف پمپ¬های آب برای مصارف گوناگون و مطابق شرایط محیطی مورد استفاده قرار می¬گیرند.

نکات انتخاب پمپ آب ساختمان

  • متراژ واحد مسکونی
  • تعداد شیر های موجود در واحد مسکونی
  • محل قرار گیری پمپ در سیستم آبرسانی و لوله کشی ساختمان
  • سایز لوله های آب ساختمان، تعداد طبقات و فشار آب مورد نیاز

تجهیزات جانبی پمپ 

اکثر قریب به اتفاق افرادی که تجربه خرید پمپ ، استفاده و یا نصب آن را نداشته اند بیشتر به خود پمپ توجه میکنند. در صورتی که یک پمپ به تجهیزات و لوازم جانبی مخصوصی نیاز دارد تا بتواند در ضمن برآوردن خواسته شما، کارکرد کامل تر و بازدهی بهتری داشته باشد.

برای درک بهتر این موضوع که لوازمات فوق چه تاثیری بر روی روند کارکرد کاملتر  وبازدهی بیشتر پمپ دارند به مثال زیر توجه کنید:

مخزن تحت فشار وسیله ای است که هدف اصلی آن صرفه جویی در مصرف برق، جلوگیری از استهلاک و بالا بردن عمر مفید پمپ می شود. هنگامی که شیر آب باز می شود، فشار آب کم شده و توسط کلید اتومات پمپ فرمان کار کردن به پمپ جهت تقویت فشار آب صادر می شود. این امر باعث میشود که حتی برای مصارف کم آب نیز این عمل تکرار شده و پمپ به طور دائم روشن نماند. این امر سبب کاهش مصرف برق، بالا رفتن عمر دستگاه و کمتر شدن استهلاک آن می شود.

تجهیزات و لوازمات جانبی مهمی که پمپ آب خانگی یا ساختمانی به آن نیاز دارد:

  • الکتروموتور
  • پنج راهه
  • کلید اتومات پمپ
  • ست کنترل پمپ
  • منبع تحت فشار پمپ
  • تابلو پمپ

تفاوت پمپ آب خانگی قوی با انواع پمپ فشارقوی

همان‌طور که از جدول قبل مشخص شد، پمپ‌های آب خانگی دارای انواع قوی نیز هستند که می‌توانند برای یک ساختمان پنج طبقه نیز به کار گرفته شوند. بعضی از افراد به‌اشتباه به این پمپ‌ها، پمپ فشارقوی می‌گویند؛ درحالی‌که این پمپ با فشارقوی متفاوت است.

پمپ فشارقوی برای انتقال آب شهری، آبدهی روستایی، تأسیسات صنعتی و شیرهای آتش‌نشانی استفاده می‌شود. پمپ آب خانگی دارای قطر لوله خروجی تا 100 میلی‌متر است؛ حال‌آنکه پمپ فشارقوی دارای قطر خروجی تا 200 میلی‌متر است. پمپ آب خانگی حداکثر تا 40 متر را می‌تواند به سیال ارتفاع دهد اما پمپ فشارقوی تا 310 متر نیز می‌تواند سیال را جابه‌جا کند. پمپ آب خانگی دبی برابر با 20 مترمکعب دارد اما پمپ فشارقوی دبی برابر با 950 مترمکعب بر ساعت دارد. قیمت پمپ فشارقوی نیز با پمپ آب قوی خانگی متفاوت است و بسیار گران‌تر از نوع خانگی است.

دلایل استفاده از پمپ آب خانگی

دلایل استفاده از پمپ آب خانگی

شاید عنوان شود که پمپ آب خانگی فشار آب برای طبقه‌های فوقانی ساختمان را تأمین می‌کند؛ اما باید گفت که همه پمپ‌ها موجب افزایش فشار آب می‌شوند، پس باید به دنبال دلیل‌های دیگر باشید.

قیمت مناسب پمپ آب خانگی‌

پمپ آب خانگی نسبت به دیگر پمپ‌های افزایش فشار قیمت مناسب‌تری دارد. یکی از مسائلی که موجب کاهش قیمت در این گروه شده است، وجود برندهای باکیفیت ایرانی است که شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت فروش پمپ آب خانگی از کارشناسان آبادیزل استعلام بگیرید.

استفاده آسان از پمپ آب خانگی

یکی از مواردی که موجب می‌شود از پمپ آب خانگی استفاده زیادی بشود، روش نصب آسان پمپ است. هرچند نصب این پمپ نیاز به تخصص دارد اما نصب پمپ آب خانگی از پمپ‌های دیگر آسان‌تر است. اگر قصد نصب پمپ را دارید و این سؤال را دارید که چگونه از پمپ آب خانگی استفاده کنیم؟ به موارد زیر توجه کنید.

  1. پمپ را در هم‌سطح یا پایین‌تر از جریان آب قرار دهید.
  2. پمپ در مسیر جریان آب قرار می‌گیرد.
  3. لوله ورودی پمپ هم‌قطر لوله خروجی آب از کنتور انتخاب می‌شود.
  4. لوله اصلی جریان آب خانگی را با استفاده از مهره و ماسوره به ورودی پمپ وصل می‌کنیم.
  5. برای جلوگیری از برگشت آب به داخل پمپ (در زمان خاموش بودن دستگاه) یک شیر یک‌طرفه بعد از خروجی نصب می‌شود.
  6. ست کنترل را نصب کنید (ست کنترل کلید دیجیتال پمپ آب است). وظیفه این دستگاه کنترل جریان آب، برقراری تناسب بین خاموش و روشن شدن پمپ و جلوگیری از نوسانات برقی به‌منظور ایمنی بیشتر پمپ است.
  7. در آخرین مرحله لوله خروجی پمپ را به لوله جریان اصلی ببندید.

تأمین قطعات یدکی

این احتمال وجود دارد که هر دستگاه دچار خرابی شود و پمپ آب خانگی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به‌خصوص که در پمپ آب، فلز و سیال در کنار هم قرار دارند. ازآنجاکه پمپ آب برای تأمین آب شرب خانواده‌ها استفاده می‌شود، لازم است دستگاه به دلیل خرابی دچار وقفه نشود؛ لذا وجود قطعات یدکی و امکان تعمیر پمپ بسیار حیاتی است. شرکت آبادیزل به‌عنوان یکی از واردکننده‌های قطعات یدکی، این امکان را به وجود آورده است تا در صورت خرابی، فوری و بدون وقفه قطعات یدکی را تأمین کند.

طرز کار پمپ آب صنعتی

الکتروپمپ بخش محرکه دستگاه است. با روشن شدن الکتروموتور، جریان الکتریکی موجب حرکت شفت می‌شود، یعنی جریان الکتریکی تبدیل به انرژی مکانیکی می‌شود. زمانی که انرژی مکانیکی شفت را می‌چرخاند شفت روتور را چرخانده و روتور، پروانه را به حرکت درمی‌آورد. در پمپ‌های سانتریفیوژ یک پره در جلوی دستگاه نصب است تا آب را به داخل محفظه پمپ هدایت کند.

برای انتقال حرکت روتور به پروانه از بلبرینگ استفاده می‌شود. بلبرینگ حرکت پروانه را نرم‌تر و روان‌تر خواهد کرد؛ اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد عدم نفوذ آب به بلبرینگ و روتور است. درصورتی‌که داخل این بخش‌ها آب نفوذ کند، خوردگی ایجادشده و حرکت پروانه به‌سختی صورت خواهد گرفت. برای جلوگیری از این عیب، مکانیکال سیل به کار گرفته می‌شود. کار مکانیکال سیل آب‌بندی و جلوگیری از نفوذ آب به قطعات داخلی پمپ است.

همه اجزاء پمپ داخل یک پوسته قرار می‌گیرند. استحکام پوسته به‌خصوص در پمپ‌های آب خانگی که داخل آب مستغرق هستند بسیار اهمیت دارد، زیرا خوردگی پوسته باعث نابودی کل پمپ خواهد شد.

نحوه انتخاب پمپ آب صنعتی

در راهنمای انتخاب پمپ آب صنعتی ابتدا باید دو فاکتور بسیار مهم را بررسی کرد.

  1. میزان هد پمپ
  2. میزان دبی پمپ

هد پمپ چیست؟

هد پمپ میزان ارتفاعی است که آب در ساختمان بالا می‌رود یا متراژی است که سیال از نقطه‌ای به نقطه دیگر پمپاژ می‌شود. البته طبق محاسبات به فشار آب تولیدی در پمپ نیز هد گفته می‌شود.

دبی پمپ چیست؟

به میزان آبدهی پمپ در هر مترمکعب بر ساعت، دبی پمپ می‌گویند. یکی از عوامل بسیار مهمی که در راهنمای صحیح انتخاب پمپ خانگی به آن اشاره کمتر می‌شود، همین دبی پمپ است.

برای یک ساختمان با واحدهای 100 متری با یک ساختمان که واحدهای 50 متری دارد، پمپ متفاوتی باید انتخاب شود، زیرا میزان آبریزی واحدهای ساختمانی متفاوت است.

هرچه آبریزی در یک ساختمان بیشتر است باید یک پمپ با دبی بالاتر انتخاب شود. طبق آنچه گفته شد برای خرید یک پمپ باید به تعداد طبقات و متراژ واحد توجه کرد.

همچنین بخوانید
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.
در این مقاله، به تفاوت‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و کاربرد هر دو نوع موتور بنزینی 2 زمانه و 4 زمانه می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم شما را  برای خرید انواع موتور دیزل متناسب با نیاز و بودجه خود راهنمایی نماییم. به هر موتور احتراق داخلی که در آن دما به اندازه‌ مناسب بالا می‌رود تا سوخت دیزل تزریق شده در سیلندر، آتش بگیرد، موتور دیزل گفته می‌شود. در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.
در این مقاله، به عنوان یک راهنمای خرید، به بررسی عوامل و ملاک‌هایی که باید در نظر گرفته شوند تا انتخاب بهتری برای خرید آلترناتور یا ژنراتور تک داشته باشید، می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: