شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

انواع گاورنر، کاربرد و چگونگی تنظیم آن در دیزل ژنراتور

هر سیستم مکانیکی نیازمند یک مدار کنترلی است. در دستگاه‌های پیچیده صنعتی سنسورهای زیادی، کار کنترل و نظارت بر دستگاه را انجام می‌دهند. مثلاً سنسور سرعت با افزایش یا کاهش سرعت خارج از برنامه می‌تواند آلارم سنسور و در نهایت دستگاه را متوقف کند. در این مقاله درباره گاورنر دیزل ژنراتور صحبت می‌کنیم که عملکرد سرعت را به عهده دارد و از انواع گاورنرها و کار آنها صحبت خواهیم کرد.

برای اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید.


گاورنر دیزل ژنراتور چیست؟

یکی از قطعات کنترلی که روی دیزل ژنراتور نصب می‌شود، دستگاهی به نام گاورنر است. اگر بخواهیم در توضیح این سؤال که گاورنر دیزل ژنراتور چیست، توضیح ساده‌ای ارائه بدهیم، باید بگوییم گاورنر دیزل ژنراتور یک دستگاه کنترلی است که عملکرد سرعت موتور را کنترل کرده و موجب ثابت بودن دور بر دقیقه دستگاه می‌شود.

نقش و کاربرد گاورنر در دیزل ژنراتور

کاربرد گاورنر در دیزل ژنراتور، کنترل دور بر دقیقه و فرکانس تولیدی موتور است. به طور مثال، در زمان روشن شدن دیزل ژنراتور برحسب اینکه چند وسیله در مدار قرار بگیرد، توان موتور کم یا زیاد می‌شود؛ اما سرعت دستگاه باید ثابت باقی بماند. برای همین اگر دور بر دقیقه موتور 1500 است، گاورنر با فرمان به دستگاهی به نام اکچویتور میزان تزریق سوخت به موتور را در حد ثابتی نگه می‌دارد تا بر اساس آن نیروی حاصل از انفجار در سیلندر نیز ثابت باقی‌مانده و دستگاه با یک سرعت ثابت کار کند.

انواع گاورنر

همان‌طور که هر دستگاهی در مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند، گاورنر دیزل ژنراتور نیز در انواع مختلف عرضه می‌شود. گاورنرها به سه گروه گاورنرهای الکترومکانیکی، گاورنرهای الکتریکی و گاورنر مکانیکی تقسیم می‌شوند:

گاورنرهای مکانیکی

این دستگاه تنظیم سرعت، کاملاً مکانیکی است و به شکل یک شاقول بوده که شامل چند چرخ‌دنده، هرزگرد، وزنه و تسمه‌های کوچک است. اهرم تعبیه شده در این دستگاه، اهرم گاز را که روی پمپ انژکتور نصب شده است، کنترل می‌کند.

معمولاً این دستگاه روی دیزل ژنراتورهای تک سیلندر و دو سیلندر نصب می‌شود که سرعت موتور بالا نیست. دقت در این دستگاه به‌واسطه تنظیم دستی مناسب نبوده و امکان کنترل از راه دور وجود ندارد. گاورنر مکانیکی از اولین دستگاه‌هایی بود که روی دیزل‌ ژنراتورها نصب شد.

گاورنرهای الکترومکانیکی

این نوع گاورنر از ترکیب دو قسمت مکانیکی و الکترونیکی ساخته شده است. این نوع گاورنر کوچک‌تر از حالت قبل بوده و با سرعت بالاتری نسبت به مدل مکانیکی کار می‌کند.

بخش مکانیکی دستگاه در شکل‌های گوناگون دیده می‌شود بعضی از دستگاه‌ها دارای چرخ‌دنده ماردنی یا حلزونی یا جعبه‌دنده افزاینده نیرو مجهز است. در بخش الکترونیکی نیز یک الکتروموتور قرار گرفته است که کار تنظیم را برعهده دارد. در این مدل دستگاه الکترونیکی بعد از آنکه خطای دور بر دقیقه را حس کرد، فرمان به قسمت مکانیکی داده و قسمت مکانیکی با کنترل میزان تزریق سوخت دور بر دقیقه موتور را پایین می‌آورد.

گاورنرهای الکتریکی

این سنسور کاملاً الکترونیکی است و بسیار دقیق‌تر از دو مدل قبل است. در این مدل یک سنسور مماس بر دنده فلاویل موتور نصب شده است که با شمارش پالس ارسالی از پیکاپ دستگاه گاورنر را فعال می‌کند. در زمان آلارم سنسور گاورنر یک پیام الکترونیکی به شیر برقی اکچویتور ارسال می‌کند. این نوع کنترل بسیار دقیق است و با توجه ‌به عملکرد دیزل چه در حالت بی‌باری و چه در حالت پرباری همواره سرعت موتور ثابت باقی خواهد ماند.

دسته‌بندی گاورنر بر اساس محدوده سرعت

نوع دیگری از دسته‌بندی گاورنر، گروه‌بندی دستگاه بر اساس محدوده سرعت است که به سه گروه تک برنامه‌ای، دوقطبی و سرعت کل تقسیم می‌شود:

گاورنر تک برنامه‌ای

در این مدل میزان سرعت روی دستگاه کالیبره می‌شود و بر اساس همان سرعت دستگاه کار می‌کند. معمولاً این مدل دستگاه بر روی ماشین‌هایی کار گذاشته می‌شوند که یک سرعت ثابت دارند.

گاورنر دوقطبی

این مدل گاورنر در مورد موتورهایی که دارای دو سرعت کالیبره شده و سرعت ایده‌آل هستند کار می‌کند.

گاورنر سرعت کل

این نوع از گاورنر اپراتور، سرعت موتور را انتخاب و بر اساس آن سرعت گاورنر تنظیم می‌شود؛ بنابراین گاورنر با سرعت کل در همه زمان‌ها به شکل ثابت کار می‌کند.


بیشتر بخوانید: سیستم خنک کاری موتور دیزل


نحوه تنظیم گاورنر دیزل ژنراتور

برای تنظیم سرعت در گاورنر باید مراحل زیر انجام شود:

  1. ابتدا موتور دیزل را روشن می‌کنیم.
  2. صبر می‌کنیم موتور کمی گرم شده و بعد پتانسیومتر را تنظیم می‌کنیم. توضیح آنکه پتانسیومتر یک مقاومت سه ترمینال است که تنظیم سرعت با آن انجام می‌شود. در روی گاورنر دو پتانسیومتر وجود دارد.
  3. در مرحله بعد ضریب بهره را با پتانسیومتر GAIN تنظیم می‌کنیم. برای تنظیم ضریب بهره، ابتدا پتانسیومتر را در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانیم. در این حالت، موتور از جریان عادی خارج می‌شود. بعد از آنکه دیزل از حالت عادی خارج شد، مجدداً پتانسیومتر را می‌چرخانیم؛ اما این بار خلاف جهت عقربه‌های ساعت کار را انجام می‌دهیم تا موتور به حالت عادی برگشته و ضریب بهره به مقدار صحیح تنظیم شود. منظور از ضریب بهره میزان توانی است که دستگاه باید به ما بدهد.
  4. روی صفحه گاورنر پتانسیومتر دیگری وجود دارد که به آن پتانسیومتر STABILITY نیز گفته می‌شود. این کلمه به معنای پایداری است و هدف از تنظیم این دکمه ایجاد ضریب پایداری در دیزل ژنراتور است. مشابه با ضریب بهره این دکمه را نیز ابتدا در سمت عقربه‌های ساعت چرخانده و بعد از اینکه موتور از حالت عادی خارج شد، مجدداً و این بار در خلاف عقربه‌های ساعت دکمه را می‌چرخانیم؛ به‌این‌ترتیب دستگاه به پایداری می‌رسد.

کلام پایانی

نقش گاورنر در دیزل ژنراتور بسیار حیاتی است. تنظیم اشتباه این دستگاه خاموشی دیزل ژنراتور را به دنبال خواهد داشت؛ در نتیجه این برد الکترونیکی باید همیشه در حالت تنظیم و درست استفاده شود. اگر تنظیمات گاورنر در دیزل ژنراتور به هم ریخت کافی است برای حل مشکل از متخصصان آبادیزل کمک بگیرید.


برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان هنگام خرید دیزل ژنراتور و آگاهی از قیمت ژنراتور با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

faq

یکی از قطعات کنترلی که روی دیزل ژنراتور نصب می‌شود، دستگاهی به نام گاورنر است. اگر بخواهیم در توضیح این سؤال که گاورنر دیزل ژنراتور چیست، توضیح ساده‌ای ارائه بدهیم، باید بگوییم گاورنر دیزل ژنراتور یک دستگاه کنترلی است که عملکرد سرعت موتور را کنترل کرده و موجب ثابت بودن دور بر دقیقه دستگاه می‌شود.

همچنین بخوانید
 کارواش صنعتی و خانگی دو نوع کارواش هستند که به منظور شستشوی خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع کارواش تفاوت‌هایی در مقیاس، قدرت و کاربردهای خود دارند. در این مقاله به معرفی انواع کارواش بر اساس کاربرد پاسخ میدهیم.
الکتروژن یا موتوژن، دو کمپانی بزرگ معتبر ایرانی هستند که دینام یا الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز تولید و راهی بازار میکنند. در ادامه با مقاله تفاوت موتوژن با الکتروژن آشنا خواهیم شد، پس با آبادیزل همراه باشید.
فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست؟ پمپ‌های آب از جمله تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم‌های آبیاری، صنعتی و خانگی به شمار می‌روند. این پمپ‌ها به منظور انتقال آب از یک منبع به مقصد نهایی استفاده می‌شوند.
در صنعت، خطوط تولید کارخانه‌ها نقش بسیار حیاتی در فرآیند تولید و توزیع محصولات ایفا می‌کنند. به منظور بهبود کارایی و عملکرد این خطوط تولید، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته امری ضروری است. یکی از اجزای اصلی و حیاتی در خطوط تولید صنعتی، گیربکس‌های صنعتی هستند که نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت و کنترل سرعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف دارند. گیربکس صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای تغییر سرعت و افزایش گشتاور در سیستم‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: