شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

عیب یابی و علت دود در موتورهای دیزل ژنراتور

عیب یابی و علت دود در موتورهای دیزل ژنراتور گاهی رنگ دود خروجی از اگزوز دیزل ژنراتورها نشان‌دهنده یک نقص است که برای برطرف کردن آن باید سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کرد.

در ادامه بیشتر خواهید دید:


علت دود سفید در موتورهای دیزلی

علت دود سیاه در موتورهای دیزلی

علت دود آبی در سرازیری

علت دود آبی در موتورهای دیزلی


علت دود سفید در موتورهای دیزلی

علت دود موتورهای دیزل که به رنگ سفید است، از عدم شکل‌گیری درست احتراق در محفظه سیلندر ناشی می‌شود. معمولاً علت دود سفید دیزل ژنراتور ناشی از موارد زیر است.

سرما و سرد بودن موتور

چه عامل سرما که موجب سرد شدن موتور می‌شود، چه کار نکردن موتور دیزل ژنراتور برای مدتی که به‌اصطلاح سرد شدن موتور را به دنبال دارد، باعث می‌شود که در هنگام استارت دود سفید از اگزوز خارج شود. علت این دود، سرد بودن قطعات در ابتدای کار است. زمانی که قطعات موتور سرد است، کمی هوای داغ را (به دلیل انتقال دما) به خود جذب می‌کنند. این هوای جذب شده موجب احتراق ناقص و درنتیجه دود سفید می‌شود.

ناخالصی در سوخت

آب و مایعات موجود در سوخت، موجب خروج دود سفید از دیزل می‌شود، لذا بهتر است در مسیر ورودی گازوئیل فیلتر آبگیر نصب شود.

خرابی گرم‌کن‌ها

 المنت‌هایی هستند که عمل گرم کردن موتور قبل از استارت را به عهده دارند؛ زیرا موتور برای روشن شدن نیازمند گرم‌کن است. برای فعال‌شدن انژکتور موتور نیاز است تا موتور گرم شده و هوای فشرده در اختیارش قرار گیرد. معیوب بودن گرم‌کن، باعث فشرده نشدن هوا و ناقص سوختن گازوئیل خواهد شد که در انتها موجب دود سفید دیزل می‌شود.

برای انجام محاسبات دیزل ژنراتور، مقاله محاسبه توان ژنراتور سه فاز را مطالعه نمایید.


علت دود سیاه در موتورهای دیزلی

دود سیاه، یکی از انواع دودهایی است که بیانگر خرابی دیزل یا کارکرد بد ماشین است. دود موتورهای دیزل که به رنگ سیاه است نشان می‌دهد که احتراق، ناقص انجام می‌شود. دود سفید و دود سیاه هر دو ناشی از احتراق ناقص هستند، اما علت دود سفید دیزل ژنراتور ناشی از انجام نشدن کامل احتراق داخل سیلندر است و دود سیاه تنها محدود به سیلندر نشده و دیگر قطعات را نیز در برمی‌گیرد که عبارت است از:

کارکرد بالاتر از توان نامی

در دیزل ژنراتور، فاکتوری به نام میزان بار ژنراتور وجود دارد و منظور از بار، حداکثر توانی است که ژنراتور می‌تواند برق تولید کند. هنگامی‌که وسایل زیادی در مدار خروجی ژنراتور قرار می‌گیرد و نیاز این وسایل بیش از توان نامی یا بار ژنراتور است، دود خروجی اگزوز سیاه خواهد بود. برای همین بارها ذکر شده است که قبل از خرید دیزل ژنراتور میزان توان موردنیاز را بدانید.

سوختن سیم‌پیچ

زمانی که سیم‌پیچ ژنراتور می‌سوزد دود خارج شده از ماشین سیاه خواهد بود. برای این‌که اطمینان پیدا کنیم که دود به دلیل سوختن سیم‌پیچ است باید سیم‌پیچ را از ژنراتور خارج کرده و اجازه بدهیم ژنراتور بدون بار کار کند، اگر سیم‌پیچ سوخته بود، دیزل دود سیاه تولید نخواهد کرد و باید سیم‌پیچ عوض شود.

خرابی پمپ انژکتور

در دیزل ژنراتور 4 پمپ وجود دارد، دو پمپ سوخت، یک واتر پمپ و پمپ انژکتور. وظیفه پمپ انژکتور، تنظیم سوخت برای تزریق به موتور است؛ اگر این پمپ درست عمل نکند، ماشین با دود سیاه کار خواهد کرد. علت دود سیاه دیزل ژنراتور به مشکل خرابی سوزن انژکتور هم برمی‌گردد. گشاد شدن سوزن انژکتور، باعث کم شدن پاشش گازوئیل می‌شود. کم شدن پاشش مواد سوختی باعث ناقص سوختن گازوئیل و در نتیجه خروج دود سیاه از اگزوز می‌شود. علت دود موتورهای دیزل در بیشتر مواقع به عملکرد اجزاء سوخت و تنظیم سوخت برمی‌گردد، پس سرویس این اجزاء حیاتی است.

ناقص سوختن گازوئیل

یکی از دلایل خروج دود سیاه از دیزل، سوختن ناقص گازوئیل است. دلیل احتراق ناقص نیز، کمبود اکسیژن در مجاورت ماده سوختنی است. گازوئیل به همراه اکسیژن و حرارت در موتور دیزلی، موجب انفجار و سوختن می‌شود و وجود کم اکسیژن باعث سوختن ناقص گازوئیل شده و دود سیاه تولید می‌کند. یکی از کارهایی که اپراتور دیزل ژنراتور در این مواقع انجام می‌دهد، تمیزکردن فیلتر هوا یا تعویض فیلتر است.

فرسایش اجزاء سیلندر

احتراق در داخل سیلندر انجام می‌شود و فرسایش هرکدام از قطعات سیلندر، موجب عدم رسیدن اکسیژن و سوختن ناقص می‌شود. ازاین‌رو دود تولید شده سیاه خواهد بود.

تنظیم نبودن ارتفاع

اگر دیزل ژنراتور در ارتفاعی بالاتر از سطح دریا نصب شود، به دلیل کم بودن اکسیژن در آن ارتفاع، سوختن به شکل ناقص انجام خواهد شد. علت دود سیاه دیزل ژنراتور در ارتفاعات، در اکثر موارد به تنظیم نبودن ارتفاع برمی‌گردد. برای این‌که همیشه به دنبال علت دود موتورهای دیزل نگردید، بهتر است قبل از نصب دیزل ژنراتور نکات نصب و موقعیت مکانی را از فروشنده یا تولیدکننده سؤال کنید.


بیشتر بخوانید: علت دود سیاه در موتورهای دیزل - دود سفید، سیاه و آبی موتورهای دیزلی


علت دود آبی در سرازیری

زمانی که سیستم کل دیزل ژنراتور از حالت طبیعی خود خارج شده است، بهتر است علت را یافته و آن را برطرف کنیم. در این صورت هزینه تعمیرات بسیار بیشتری را به مالک خود تحمیل خواهد کرد. به طور کلی دود آبی دیزل ژنراتور عوامل مختلفی دارد که در ادامه آن ها بررسی خواهیم کرد.

  • روغن کارتل خیلی زیاد است
  • روغن کارتل خیلی کم است
  • مناسب نبودن روغن برای موتور
  • کثیف بودن فیلتر ها
  • سوپر (توربو شارژر) معیوب است
  • لقی بین پیستون و بوش سیلندر زیاد است
  • فرسودگی یا شکستگی رینگ
  • کاسه نمد های سرگاید سوپاپ ها خراب است
  • معیوب بودن سوپاپ ها
  • سوخته بودن سوپاپ ها
  • گرفتگی لوله های مکش روغن

در صورتی که با بر طرف کردن این مشکلات دستگاه شما باز هم به مشکل خورد برای رفع کردن آن به متخصص (مکانیک) مراجعه نمایید.

علت دود آبی در موتورهای دیزلی

علت دود آبی در موتورهای دیزلی

علت دود دیزل ژنراتور که به رنگ آبی است، بیانگر روغن‌سوزی یا اتمام عمر قطعات مهم دیزل ژنراتور است.

اضافه روغن در دیزل ژنراتور

در هنگام تعویض روغن، اگر تمام مخزن روغن به طور کامل خالی نشود و روغن جدید در کارتل روغن ریخته شود، دود خروجی از دیزل آبی رنگ خواهد بود. دلیل این تغییر رنگ در دود ناشی از نشت روغن به داخل سیلندر است که موجب تغییر رنگ به آبی می‌شود.

کم بودن روغن در کارتل

کاهش سطح روغن در کارتل، امکان روغن‌سوزی و دود آبی را به وجود می‌آورد. دود آبی، به دلیل عبور روغن از بین دیواره سیلندر و حلقه پیستون است. یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود و علت دود موتورهای دیزل ژنراتور در بسیاری از مواقع به آن برمی‌گردد، عملکرد مکانیک یا اپراتور دستگاه است. باید به اپراتور دستگاه آموزش کامل داده شود که تعویض روغن با ابزار کامل صورت گیرد.

عیب در مهروموم سوپاپ

مهروموم نشدن سوپاپ موجب می‌شود، روغن به درون سیلندر نفوذ کرده و باعث روغن‌سوزی و در نتیجه تولید دود آبی شود.

گیرکردن توربو شارژرها

توربو شارژر وسیله‌ای است که توان دیزل ژنراتور را افزایش می‌دهد. این وسیله موجب متراکم کردن هوای ورودی به سیلندر شده و نیروی احتراق را بیشتر می‌کند. گیرکردن توربو شارژر (سوپر) باعث می‌شود، هوا به طور کامل وارد سیلندر نشده و دود آبی تولید شود.

از دیگر علت دود موتورهای دیزل که به رنگ آبی است، می‌توان به استهلاک قطعات مهم زیر اشاره کرد. هنگامی که عمر این قطعات تمام شود، دستگاه دچار نشت روغن شده و دود آبی تولید می‌کند.

  • رینگ شکسته است.
  • سوپاپ سوخته است.
  • لوله‌های انتقال روغن (مکش) گرفتگی دارد.

علت دود موتورهای دیزل همان‌گونه که مشخص شد ناشی از خرابی قطعات است. گفته شد که دانش و آگاهی از تغییر رنگ دود باعث می‌شود خسارت به دستگاه بیشتر نشود، لذا لازم است کلیه کارکنان و افرادی که با دیزل ژنراتور در ارتباط هستند، از تغییر رنگ آگاه بوده و به محض رویت تغییر رنگ به دنبال علت بگردند. تهیه یک راهنما که علت دود سیاه دیزل ژنراتور یا دود سفید و آبی روی آن نوشته شده است و نصب آن در اتاقک دیزل ژنراتور بسیار کمک‌کننده است.


بیشتر بخوانید: علت دود سیاه در موتورهای دیزل - دود سفید، سیاه و آبی موتورهای دیزلی


خرید دیزل ژنراتور و موتور دیزل از آبادیزل


برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان هنگام خرید دیزل ژنراتور و آگاهی از قیمت ژنراتور با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

faq

شرکت مهندسی بازرگانی آبادیزل با کادری مجرب و فنی شما مشتریان عزیز را در جهت خرید دیزل ژنراتور و موتور دیزلی متناسب کسب و کارتان مشاوره فنی خواهد داد.

شما می توانید انواع دیزل ژنراتور های مختلف را از شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل که دارای نمایندگی دیزل ژنراتور می باشد و با بهترین قیمت به مشتریان عزیز ارایه می کند تهیه نمایید.

برای مشاوره در مورد خرید دیزل ژنراتور و موتور دیزلی با ما تماس بگیرید. شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

  • سرما و سرد بودن موتور

  • ناخالصی در سوخت

  • خرابی گرم‌کن‌ها

  • کارکرد بالاتر از توان نامی
  • سوختن سیم‌پیچ
  • خرابی پمپ انژکتور
  • ناقص سوختن گازوئیل
  • فرسایش اجزاء سیلندر
  • تنظیم نبودن ارتفاع

  • روغن کارتل خیلی زیاد است
  • روغن کارتل خیلی کم است
  • مناسب نبودن روغن برای موتور
  • کثیف بودن فیلتر ها
  • سوپر (توربو شارژر) معیوب است
  • لقی بین پیستون و بوش سیلندر زیاد است
  • فرسودگی یا شکستگی رینگ
  • کاسه نمد های سرگاید سوپاپ ها خراب است
  • معیوب بودن سوپاپ ها
  • سوخته بودن سوپاپ ها
  • گرفتگی لوله های مکش روغن

همچنین بخوانید
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.
در این مقاله، به تفاوت‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و کاربرد هر دو نوع موتور بنزینی 2 زمانه و 4 زمانه می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم شما را  برای خرید انواع موتور دیزل متناسب با نیاز و بودجه خود راهنمایی نماییم. به هر موتور احتراق داخلی که در آن دما به اندازه‌ مناسب بالا می‌رود تا سوخت دیزل تزریق شده در سیلندر، آتش بگیرد، موتور دیزل گفته می‌شود. در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.
در این مقاله، به عنوان یک راهنمای خرید، به بررسی عوامل و ملاک‌هایی که باید در نظر گرفته شوند تا انتخاب بهتری برای خرید آلترناتور یا ژنراتور تک داشته باشید، می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
کشاورز
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 03 مرداد 1402

سلام ممنون بابت مقاله خوبتان، به تازگی یک تراکتور مدل ۴۱۲۰ خشک از تراکتورسازی تهیه کرده ایم الان در ساعت کار ۹ ساعت که برای آب بندی و تریلی کشی بوده دود آبی البته نه خیلی زیاد خصوصا تو انبار میشه مشاهده کرد که از اگزوز خارج میشه! نمایندگی میگه هنوز کاری باهاش نکردین بندازین تو کار و شخم اینا بزنین درست میشه! من بعید میدونم با این کارا درست بشه یا میگن روغن عوض کنین شاید با یه برند روغن موتور همخوانی زیادی داشت و درست شد! خواستم ببینم در مورد خروج دود آبی در تراکتور خشک نظر شما چیه ممنون از لطف تون.

Aco.T21co@gmail.com
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 07 شهریور 1402

با سلام. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با شماره های درج شده روی سایت تماس حاصل فرمایید. با تشکر