شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

آموزش راه اندازی موتور برق بنزینی

آموزش راه اندازی موتور برق بنزینی، اصول و قاعده مختص به خود را دارد که باید مطابق آن انجام شود؛ زیرا، راه‌اندازی غیراصولی دردسرساز است و باعث خرابی دستگاه و حتی ویرانی منزل یا محل کار می‌شود. شاید، در ظاهر موتور برق وسیله پیچیده‌ای به نظر نرسد و استارت آن کار ساده‌ای باشد، اما سازندگان و متخصصین این حوزه درباره نصب و راه‌‌اندازی آن نکاتی را ذکر کرده‌اند که باید رعایت شود.

این نکات در سه دسته آماده‌سازی اولیه، رعایت نکات ایمنی و محیط به‌کارگیری دستگاه ذکر شده است. ضمن این‌که روش بارگیری از موتوربرق نیز طبق اصولی انجام می‌شود که هر اپراتور ژنراتور برق، باید این اصول را بداند. اگرچه شیوه آماده‌سازی اولیه و رعایت نکات ایمنی در موتور برق دیزلی و بنزینی کمی تفاوت دارد، اما تمامی موارد عنوان شده در این مقاله برای همه دستگاه‌ها یکسان است.

آموزش راه اندازی موتور برق بنزینی


مراحل راه‌اندازی اولیه موتور برق

استارت و شروع به کار موتور برق

مکانیزم روشن و خاموش کردن موتور برق

نکات ایمنی در هنگام راه‌اندازی اولیه موتور برق

شرایط محیطی مناسب برای نصب موتور برق

نحوه استفاده از موتور برق

نحوه اتصال موتور برق به برق ساختمان

نکات مهم خاموش کردن موتور برق


مراحل راه‌اندازی اولیه موتور برق

هر وسیله مکانیکی قبل از استارت، باید چک سرویس‌های اولیه آن توسط اپراتور انجام شود. این چک سرویس‌ها به کاربر اطمینان می‌دهد که دستگاه در مدت ‌زمان استفاده، عملکرد درستی از خود نشان خواهد داد. چک سرویس اولیه در همه دستگاه‌های مکانیکی صورت می‌گیرد و همه ما با آن آشنایی داریم. هر روز صبح قبل از استارت ماشین نگاهی به لاستیک‌ها، آمپر بنزین و گاه آب رادیاتور می‌اندازیم. این کار برای موتور برق نیز انجام می‌شود. چک سرویس موتور برق معمولاً باید قبل از استارت‌زدن و راه‌اندازی انجام شود.

آماده‌ سازی موتور برق قبل از راه‌ اندازی

از آنجا که موتور برق وسیله‌ای است که نیروی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کند، لذا بهتر است قبل از راه‌اندازی سیستم موتوری دستگاه کنترل شود. این سیستم موتوری دستگاه است که موجب تولید نیروی مکانیکی می‌شود. همان‌طور که می‌دانید در ژنراتورها نیروی مکانیکی تبدیل به نیروی الکتریکی می‌شود، پس کارکرد بهتر موتور ژنراتورهای بنزینی موجب تولید بهتر نیروی الکتریکی خواهد شد.

مخزن روغن

معمولاً روغن در مخزن گیج ریخته می‌شود که در بدنه موتور قرار دارد. پیچ روغن را بازکرده و توسط قیف مخصوص، روغن را تا آخرین رزوه وارد گیج می‌کنیم. توجه به نوع روغن بسیار مهم است. عده‌ای از فروشندگان برای موتوربرق‌های بنزینی، استفاده از روغن 2050 را توصیه می‌کنند. استفاده از روغن، به دلیل روانیِ کارِ موتورِ ژنراتور است و روان کارکردن دستگاه باعث انتقال بهتر نیرو و در نتیجه تولید برق بیشتر می‌شود.

بنزین

 در آموزش راه‌‌اندازی موتوربرق به طور مدام تأکید شده است که باک بنزین قبل از استارت چک شود تا در زمان کارکردن دستگاه موتور خاموش نشود؛ برای همین لازم است قبل از استارت بنزین چک شود. اگر از هفته‌های قبل موتور دارای بنزین است، بهتر است از مکمل‌های بنزین استفاده شود؛ زیرا مکمل‌ها، بنزین را صاف ‌کرده و موتور کمتر آسیب می‌بیند.

فیلتر هوا

 فیلتر هوا، از ورود گردوغبار و ذرات ریز به داخل موتور جلوگیری می‌کند. به همین دلیل تعویض فیلتر قبل از استارت، موجب راه‌اندازی ایده‌آل موتور برق خواهد شد.

استارت و شروع به کار موتور برق

معمولاً موتوربرق‌ های بنزینی به شکل ساساتی یا هندلی استارت می‌خورند؛ برای همین باید نحوه صحیح راه‌‌اندازی موتور برق را بدانید. برای این‌که موتور برق شروع به کار کند، مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا موتور برق را در مکانی روباز قرار دهید تا دود ناشی از سوختن بنزین، شخصی را مسموم نسازد.

وسایلی که قرار است به موتور برق وصل شود در مدار قرار دهید. بهتر است بعد از راه‌اندازی موتور برق، ابتدا وسایل پرمصرف در مدار قرار گرفته و بعد دیگر وسایل وارد مدار شوند.

حتما به وضعیت دکمه مدارشکن یا فیوز توجه کنید. قبل از استارت، این دکمه در وضعیت خاموش قرار بگیرد.

اگر روی موتور دکمه‌ای برای تزریق سوخت وجود دارد، آن را در حالت آماده به کار قرار دهید.

اگر موتوربرق شما ساساتی است باید ساسات را به‌ آرامی بیرون کشیده و زمانی که ساسات تا نیمه بیرون آمد با یک فشار ساسات را طرف بیرون حرکت دهید. توجه کنید این کار به ‌آرامی انجام شود؛ زیرا پارگی تسمه ساسات باعث توقف دستگاه خواهد شد. برای راه‌اندازی موتور برق بنزینی امکان دارد چند بار ساسات کشیده شود، بعد از آنکه موتور روشن شد، ابتدا ساسات را تا نیمه پایین آورده و بعد آن را آزاد می‌کنیم.

مکانیزم روشن و خاموش کردن موتور برق

برای روشن کردن یک موتور برق سه روش مختلف وجود دارد که ما در ادامه به آموزش راه اندازی موتور برق بنزینی می پردازیم.

موتور برق هندلی

برای استارت موتور برق هندلی، پشت موتور برق تسمه‌ای تعبیه شده است که با کشیدن آن ماشین استارت می‌خورد. در مدل هندلی موتور باید دور بگیرد تا روشن شود. هندل یا تسمه باید به نرمی کشیده شود.

موتور برق استارتی

در این مدل دکمه‌ای روی موتور تعبیه شده است که در زمان نیاز، با زدن دکمه موتور برق روشن می‌شود

موتور برق اتوماتیک

این نوع موتور برق در مراکزی که حساسیت بالاتری برای وصل دائمی برق وجود دارد به‌کارگیری می‌شود. تابلو برق امرجنسی با قطع برق، فرمان استارت به موتور برق را صادر می‌کند و موتور برق به شکل اتوماتیک روشن می‌شود. برای خاموش کردن موتور برق معمولاً دکمه‌ای قرار داده شده است تا با زدن آن موتور برق خاموش شود. خاموش کردن موتور برق توسط اپراتور در موتور برق هندلی و استارتی وجود دارد. اگر قرار است موتور برق تا چند هفته روشن نشود بهتر است موتور برق کار کند تا بنزین آن تمام شود و موتور برق خاموش شود. موتور برق اتوماتیک با استفاده از حس‌گر، بعد از وصل برق، فرمان خاموش شدن به کنترل موتور برق را صادر می‌کند و موتور خاموش می‌شود.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع با موتور برق بنزینی کامینز Cummins به مقاله مراجعه کنید.

رعایت نکات ایمنی در مورد موتور برق بسیار حیاتی است. توجه به این مسئله که موتور برق بنزینی یک موتور احتراق داخلی است که با بنزین کار می‌کند و کوچکترین بی‌مبالاتی موجب آتش‌سوزی و حتی انفجار خواهد شد، ضروری است، اما مهمترین نکته ایمنی که متخصصان امر در زمان آموزش راه‌اندازی موتور برق ذکر می‌کنند استفاده نکردن از موتور برق در مکان‌های سرپوشیده است. دود ناشی از سوخت بنزین باعث تولید گاز منوکسید کربن می‌شود که چنین گازی به شدت سمی است و اگر انسان آن را استنشاق کند، احتمال خفگی بسیار زیاد بر اثر آن وجود دارد. اما دیگر نکات ایمنی عبارت است از:

  • هر دستگاهی بنا بر نوع تکنولوژی شرکت سازنده، نکات ایمنی خاص خود را دارد که در کاتالوگ دستگاه اشاره شده است، لذا قبل از راه‌اندازی بهتر است به نکات ایمنی اشاره شده توسط سازنده دستگاه توجه کرد.
  • یکی از اشتباهاتی که به شدت توسط کاربران انجام می‌شود، عمل تست موتور برق است. آنها برای این کار موتور برق را مستقیم به پریز شهری وارد می‌کنند. این کار موجب سوختن تمام وسایل موجود در مدار موتور برق شده و خطر برق‌گرفتگی نیز به‌دنبال دارد. فراموش نکنید جریان برق در موتور برق‌های بنزینی در ابتدای کار بسیار بالا است
  • یکی از نکاتی که در بخش آماده‌‌سازی اولیه موتور برق ذکر شد، اطمینان از پر بودن مخزن بنزین است. اگر در حین کار موتور برق، مخزن بنزین خالی شود، نباید همان زمان مخزن بنزین را پرکرده و مجدد دستگاه را روشن کرد. زیرا بخار بنزین ورودی با دمای بالای مخزن ترکیب شده و خطر آتش‌سوزی و انفجار را به‌ وجود می‌آورید.

شرایط محیطی مناسب برای نصب موتور برق

مکان استفاده از موتور برق بسیار مهم است، استفاده از موتور برق در داخل خانه حتی اگر خطر مرگ کسی را تهدید نکند، دود خروجی دارای مواد سرطان‌زا بوده که به شدت تهدیدکننده سلامتی انسان است. توصیه شده موتور برق زیر سقفی قرار گیرد که امکان تهویه را از بین نبرد؛ زیرا موتور برق نباید در معرض برف ‌و باران باشد. در واقع رطوبت موجب خوردگی قطعات داخلی و ازبین‌رفتن دستگاه می‌شود.

آلودگی صوتی نکته دیگری است که در مورد مکان استفاده باید به آن توجه شود؛ در این مورد بهتر است دستگاه شش متر دورتر از افراد داخل منزل قرار گیرد.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع با راهنمای خرید موتور برق پمپ کف کش به مقاله مراجعه کنید.

 اندازه گیری میزان مصرف توان راکتیو و در صورت بالا بودن توان راکتیو امکان نصب خازن مناسب در کنار موتور برق باعث بهبود عملکرد آن خواهد شد. همچنین استفاده از راه‌اندازهای نرم برای مصارف الکتروموتوری و جلوگیری از ضربه استارت اولیه آنها نیز باعث بهبود عملکرد آن می‌شود.

بهترین حالت استفاده از موتور برق در بار نامی بوده و استفاده از آن در حداکثر توان در زمان‌های طولانی ممکن است به موتور برق آسیب برساند.

  • نگهداری و تعمیرات به‌موقع و بازدید های دوره‌ای به منظور حفظ بازده و تجهیزات و بررسی امکان استفاده از موتورهای دور متغیر به‌ویژه برای پروانه‌ها و پمپ‌ها 
  • انتخاب موتور برق های پربازده برای بهره‌برداری بلند مدت و متناسب با گشتاور مکانیکی مورد نیاز.محل استقرار موتور برق ها باید به گونه‌ای باشد که گرمای حاصل از موتورها به آسانی تهویه شود.
  • به حداقل رساندن اصطکاک سیستم‌های مکانیکی متصل به موتور برق ها
  • بررسی امکان استفاده از مورتورهای پرمصرف درساعات غیرپیک مصرف برق شبکه
  • در صورت سوختن موتور برق به دلایل زیر عدم تعمیر موتور معیوب و جایگزینی آن با موتور جدید توصیه می‌شود
  • استفاده از شعله برای بیرون آوردن سیم پیچی در فرآیند تعمیر و در نتیجه تضعیف هسته.
  • احتمال خراب شدن عایق دندانه‌های ورق هسته.
  • بزرگ‌تر گرفتن کلاف‌ها برای سهولت جازدن و در نتیجه افزایش تلفات.
  • مشکلات تنظیم موقعیت انتهای سیم پیچ
  •  افزایش احتمال سوختن مجدد.
  • کاهش راندمان موتور.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع با تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی آشنا شوید به مقاله مراجعه کنید.

چند خط بالاتر توضیح دادیم که اگر قبل از راه‌اندازی موتور برق اقدام به تست دستگاه می‌کنید و دستگاه را مستقیم به پریز برق وصل می‌کنید امکان سوختن دستگاه و خطر برق‌گرفتگی را به جان می‌خرید؛ بنابراین بهتر است در زمان آماده‌سازی موتور برق قبل از راه‌اندازی، اقدامات زیر انجام شود.

  • ابتدا دکمه قطع‌کننده مدار را خاموش کنید، این کار برای کنترل خروجی برق دستگاه است.
  • سپس، موتور را روشن کنید و کمی صبر کرده تا دستگاه گرم شود.
  • بعد از آن که دستگاه گرم شد، خروجی برق را با ولت متر اندازه بگیرید؛ اگر با جریان برق شهری همخوانی داشت سیم خروجی را به پریز وصل کنید.

در این مقاله ما آموزش راه اندازی موتور برق بنزینی را بیان کرده‌ایم. امید است این مقاله به شما در نصب و راه‌اندازی موتور برق کمک کند.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع موتور برق چیست؟ به مقاله مراجعه کنید.


بهتر است قبل از راه‌‌اندازی موتور برق بنزینی، سیم خروجی دستگاه به یک فیوز متصل شود. با این کار عملاً وسایل مستقیم به ژنراتور وصل نخواهند شد و در صورت بار اضافی فیوز قطع خواهد شد.

در آخر ذکر این نکته الزامی است که نحوه راه‌اندازی موتور برق یک کار علمی و تخصصی است، پس شایسته است قبل از راه‌ اندازی موتور برق استارتی با تکنسین برق مشورت کنید.

نکات مهم خاموش کردن موتور برق

باید از قطع بودن شبکه برق شهری مطمئن شوید، زیرا همزمان بودن ورود برق شهر و موتور برق موجب آسیب دیدگی دستگاه می شود.
در ابتدا باید موتور برق سه دقیقه روشن بوده و بعداز گرم شدن، کلید خروجی برق را بزنید. در این شرایط موتور برق به شبکه مصرف متصل می‌شود.
در هنگام خاموش نمودن دستگاه در ابتدا باید خروجی شبکه قطع شده و پس از (2 الی 3) دقیقه با کارکرد بدون بار، دستگاه خاموش شده و بعد از آن شیر بنزین را ببندید. توجه داشته باشید که سرویس‌ها و تعمیرات به موقع دستگاه موجب افزایش طول عمر دستگاه شده و تاثیر به سزایی در نگهداری آن دارد.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع راهنمای خرید موتور برق به مقاله مراجعه کنید.


برای خرید موتور برق و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید.

شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

همچنین بخوانید
 کارواش صنعتی و خانگی دو نوع کارواش هستند که به منظور شستشوی خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع کارواش تفاوت‌هایی در مقیاس، قدرت و کاربردهای خود دارند. در این مقاله به معرفی انواع کارواش بر اساس کاربرد پاسخ میدهیم.
الکتروژن یا موتوژن، دو کمپانی بزرگ معتبر ایرانی هستند که دینام یا الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز تولید و راهی بازار میکنند. در ادامه با مقاله تفاوت موتوژن با الکتروژن آشنا خواهیم شد، پس با آبادیزل همراه باشید.
فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست؟ پمپ‌های آب از جمله تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم‌های آبیاری، صنعتی و خانگی به شمار می‌روند. این پمپ‌ها به منظور انتقال آب از یک منبع به مقصد نهایی استفاده می‌شوند.
در صنعت، خطوط تولید کارخانه‌ها نقش بسیار حیاتی در فرآیند تولید و توزیع محصولات ایفا می‌کنند. به منظور بهبود کارایی و عملکرد این خطوط تولید، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته امری ضروری است. یکی از اجزای اصلی و حیاتی در خطوط تولید صنعتی، گیربکس‌های صنعتی هستند که نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت و کنترل سرعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف دارند. گیربکس صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای تغییر سرعت و افزایش گشتاور در سیستم‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: