شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

معایب کارواش های اتوماتیک

در مقاله معایب کارواش های اتوماتیک قصد داریم به ویژگی ها، طرزکار، مزایا و معایب کارواش های اتوماتیک بپردازیم.علاوه بر آن به مقایسه عملکرد کارواش های اتوماتیک با کارواش های سنتی و بخار هم خواهیم پرداخت.پس تا انتها با آبادیزل همراه باشید

با توجه به کاهش ذخایر آبی و مشکلات زیست محیطی، بشر همواره در تلاش بوده تا تجهیزاتی طراحی نماید که مصرف آب و مواد شوینده مضر برای طبیعت را تا حد زیادی کاهش دهد. یکی از فرآیند هایی که موجب به هدر رفتن مقدار زیادی آب می شود، شستشوی خودرو به روش دستی می باشد. به منظور کاهش مضرات ناشی از شستشوی دستی خودرو برای محیط زیست و همچنین افزایش کیفیت فرآیند نظافت اتومبیل، دستگاه کارواش اتوماتیک طراحی و ارائه گردید. این دستگاه انواع گوناگونی دارد که هر کدام مزایای مخصوص به خود را دارند. در ادامه انواع کارواش تمام اتوماتیک را بررسی خواهیم کرد.

کارواش های عادی از روش های قدیمی شستشوی خودرو  یعنی سطل حاوی مواد شوینده و اسفنج  استفاده می کنند , عمل شستشوی خودرو توسط کارگران کارواش و به صورت کاملا دستی صورت می گیرد  و البته تعداد کارواش عادی در سطح شهرها به نسبت بیشتر از کارواش اتوماتیک است و به دلیل هزینه کمتر معمولا طرفدار بیشتری نیز دارد.

کارواش اتوماتیک نسبت به کارواش عادی قدمت کمتری دارد و چند سالی است که وارد کشور ما شده است . در کارواش اتوماتیک شستشوی خودرو بدون دخالت دست و با سرعت بیشتری در یک پروسه کاملا اتوماتیک صورت می گیرد.

از نظر مساحت مورد نیاز کارواش عادی در مقایسه با کارواش اتوماتیک به مساحت بیشتری نیاز دارد چون هر خودرو در یک جایگاه و توسط کارگران مختلف شسته می شود.

خرید کارواش


در ادامه مقاله "معایب کارواش های اتوماتیک" خواهید دید:

کارواش اتوماتیک چیست؟

طرز کار کارواش اتوماتیک

انواع کارواش اتوماتیک

تفاوت کارواش اتوماتیک تونلی و دروازه ای

اجزای کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک چگونه کار می کند؟

مراحل عملکرد انواع کارواش اتوماتیک

ویژگی های دستگاه کارواش اتوماتیک

مزیت و معایت کارواش اتوماتیک

مراحل شستشو یا کارواش ماشین در کارواش اتوماتیک

مقایسه کارواش اتوماتیک با کارواش بخار

کارواش دستی چیست؟

انواع مختلف کارواش دستی

تفاوت کارواش واترجت دستی و کارواش اتوماتیک

مزایا و معایب کارواش دستی خودرو

تفاوت کارواش دستی ماشین و کارواش اتوماتیک

روش های جلوگیری از آسیب دست کارواش کننده

تفاوت هزینه کارواش اتوماتیک با عادی

تفاوت کیفیت شستشوی خودرو در کارواش اتوماتیک با عادی

تفاوت امنیت کارواش اتوماتیک با عادی برای خودرو

خشک کردن خودرو در کارواش اتوماتیک و عادی

خدمات اضافی در کارواش اتوماتیک و عادی

نتیجه گیری

خرید کارواش از آبادیزل


کارواش اتوماتیک چیست؟

با توجه به مشکلات و کمبود های موجود در زمینه شست و شوی دستی خودرو ها و هم چنین تعداد زیاد نیروی انسانی موجود در کارواش ها و نیاز به پاکیزگی اتومبیل ها, دستگاه های کارواش اتوماتیک ، با بهره گیری از تکنولوژی های نوین و به روز دنیا, علاوه بر کاهش محسوس میزان آب مصرفی و تعداد نیروی انسانی, با عملکردی مطلوب در جهت شست و شو و پاکیزه ساختن اتومبیل ها گام بر داشته اند. ‌

با توجه به این ویژگی ها و طرز کار کارواش اتوماتیک، صاحبان خودرو ها به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی و برای شستشوی با کیفیت خودروهای خود به کارواش اتومات یا مکانیزه مراجعه کنند.

کارواش اتوماتیک چیست؟

طرز کار کارواش اتوماتیک

عملیات شستشو در کارواش های اتوماتیک شامل بخش های مختلفی مانند پیش شستشو با آب فشار قوی، پاشش مواد شوینده کارواش و فوم، برس زنی مناسب، آبکشی نهایی، پاشش واکس و خشک کردن است. با توجه به مدل و نوع دستگاه کارواش اتوماتیک تعدادی از این بخش ها ممکن است وجود داشته باشد. نازل های پاشش آب و فوم تقریباً در تمام مدل های بهترین کارواش اتوماتیک هستند. اکثر آنها شامل سیستم برس زدن می باشند و تعداد کمی نیز شامل سیستم خشک کن و پاشش واکس برای خودرو ها هم هستند.


بیشتر بخوانید : کارواش ها چطور کار می کنند؟


انواع کارواش اتوماتیک

دستگاه کارواش اتوماتیک که در انواع کارواش اتوماتیک ماشین سنگین و سواری شوی ارائه می شود، با توجه به نیاز مکان کارواش به دو دسته کارواش دروازه ای و کارواش ریلی تقسیم خواهد شد.

در ادامه مقاله "معایب کارواش های اتوماتیک"هر کدام از انواع کارواش اتوماتیک ویژگی ها و مکانیزم آن را بررسی خواهیم کرد.

انواع کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک دروازه ای

در صورتی که فضای مورد نیاز برای راه اندازی کارواش کم باشد و تعداد خودرو هایی که در طول روز شستشو داده می شوند زیاد نباشد، بهتر است از کارواش ریلی (دروازه ای) که کوچک تر بوده و تعداد کمتری خودرو را در روز شستشو می دهد استفاده کرد. مکانیزم عمل این دستگاه مشترک می باشد و ویژگی خاص این نوع، شستشو به صورت مجزا می باشد.

در این نوع کارواش، عملکرد شستشو به این صورت است که ماژول های شستشو به طور مجزا به نظافت مکانیزه می پردازند و مرحله به مرحله فرآیند شستشوی کامل خودرو انجام می شود. در این دستگاه هر ماشین جداگانه شستشو می شود و فاصله ای در مراحل شستشو وجود نخواهد داشت.

کارواش اتوماتیک تونلی

با توجه به فضای کارواش، در صورتی که محدودیتی برای اندازه دستگاه نباشد و تعداد ماشینی که قرار است در روز شستشو شود بالا است، بهره گیری از کارواش تونلی گزینه مناسبی می باشد. مکانیزم شستشوی خودرو توسط این نوع از دستگاه کارواش تمام اتوماتیک به این صورت است که خودرو ها به صورت نوبتی و پشت هم بر روی ریل قرار می گیرند و بر روی ریل حرکت می کنند.

اتومبیل به صورت نوبتی به ماژول های شستشو رسیده و فرآیند نظافت مرحله به مرحله انجام خواهد شد. به همین ترتیب چند خودرو به طور همزمان شستشو شده و سرعت نظافت بالا می رود. مزیت این مکانیزم امکان شستشوی تعداد بیشتری خودرو در طول یک روز می باشد.

کارواش سواری و سنگین شوی

از دیگر وجوه تمایز در بین کارواش تمام اتوماتیک تفاوت کاربری آن هاست . به گونه ای که یک نوع برای شستن ماشین های سواری و ماشین های شاسی بلند و مدل دیگر برای شستن خودرو های سنگین از جمله اتوبوس ها و کامیون ها می باشد. تقسیم بندی دیگر کارواش های اتوماتیک بر اساس نوع خودروی مورد شستشو است.

در این تقسیم بندی کارواش های اتوماتیک به دو مدل کارواش سواری شوی و کارواش سنگین شوی (اتوبوس شوی) تقسیم می گردند.

انواع کارواش اتوماتیک سواری شوی قابلیت شستشوی خودروهای شاسی کوتاه، شاسی بلند و ون را دارا می باشند در صورتی که دستگاه کارواش اتومات سنگین شوی به منظور شستشوی تخصصی مینی بوس، انواع اتوبوس و کامیون ها طراحی و ساخته شده اند. چارچوب مرتفع، برس های بلند و نازل های متعدد پاشش آب، از تفاوت های کارواش ماشین سنگین با دستگاه کارواش سواری شوی می باشد.

تفاوت کارواش اتوماتیک تونلی و دروازه ای

در ادامه مقاله "معایب کارواش های اتوماتیک" میرسیم به تفاوت های کارواش اتوماتیک تونلی و دروازه ای.

کارواش های تونلی و دروازه ای خودرو را با برس و هم بدون استفاده از برس شستشو می دهند. در هر دو این کارواش ها، کاربر به مراتب کمتر از کارواش های دستی درگیر فرآیند شستشو هستند.

تفاوت کارواش تونلی و دروازه ای موارد مختلفی می باشد که ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کارواش های اتوماتیک نسبت به کارواش های دستی دوستدار محیط زیست می باشند زیرا آب و مواد شوینده کمتری مصرف می کنند. استفاده از سیستم های بازیابی و تصفیه آب در کارواش های اتوماتیک باعث کاهش مصرف آب تا ۸۰ درصد شده است.

تفاوت کارواش تونلی و دروازه ای در تعداد خودرو هایی که در مدت زمان مشخصی می توانند شستشو دهند می باشد. بهترین کارواش اتوماتیک تونلی، تعداد خودرو های بیشتری را نسبت به کارواش اتوماتیک دروازه ای شستشو می دهد.

تفاوت کارواش اتوماتیک تونلی و دروازه ای

اجزای کارواش اتوماتیک

انواع کارواش اتوماتیک از نوار نقاله، نازل پاشش آب و مواد شوینده، برس، خشک کن، انواع سنسورهای هوشمند تشکیل شده است و این اجزا در کنار یکدیگر می تواند طرز کار کارواش اتوماتیک و عملکرد آن را برای مصرف کننده سهولت بخشد.

کارواش اتوماتیک چگونه کار می کند؟

شستشوی خودرو در کارواش های اتوماتیک شامل عملیات های مختلفی از جمله پیش شستشوی با آب فشار قوی، پاشش مواد شوینده کارواش و فوم ، برس زنی، آب کشی نهایی، پاشش واکس و عملیات خشک کن می باشد. هر دستگاه کارواش اتومات به فراخور مدل و نوع آن می تواند دارای تعدادی از این بخش ها باشد. تقریبا تمامی مدل های دستگاه کارواش اتوماتیک دارای نازل های پاشش آب و فوم هستند. اغلب آنها سیستم برس زنی دارند و تعداد کمتری نیز سیستم خشک کن و پاشش واکس را برای خودرو ها ارائه می دهند.

مراحل عملکرد انواع کارواش اتوماتیک

۱- پیش شست و شو با پاشش فشار قوی آب بر روی بدنه خودرو
۲- پاشش شامپو و فوم روی بدنه خودرو
۳- برس زنی شامپو و فوم بر روی بدنه خودرو
۴- آب کشی نهایی آلودگی ها و مواد شوینده
۵- پاشش واکس به منظور جلادهی بدنه خودرو
۶- عملیات خشک کردن بدنه خودرو

اجزای کارواش اتوماتیک

ویژگی های دستگاه کارواش اتوماتیک

به طور کلی استفاده از این دستگاه در جایگزینی شیوه های سنتی و حتی کارواش دستی، مزایای بسیار فراوانی خواهد داشت. این مزایا در انواع کارواش تمام اتوماتیک مشترک بوده و ارتباطی به مدل خاص دستگاه نخواهند داشت.

این دستگاه قادر است با توجه به سیستم خاص شستشو تا حد زیادی مصرف آب را کاهش دهد و همچنین می تواند مقداری از این آب مصرفی را تصفیه کرده و به چرخه شستشو بازگرداند. مکانیزم خاص این دستگاه موجب افزایش کیفیت شستشو شده و همچنین سرعت نظافت را به دلیل اتوماتیک بودن بالا می برد.

این دستگاه مجهز به سیستم قدرتمند PLC بوده و امکان انتخاب برنامه های متفاوت شستشو و همچنین بهره گیری از مانیتور در حین شستشو به منظور نظارت بر روند وجود دارد. دستگاه کارواش اتوماتیک بسیار مطمئن بوده و هیچگونه آسیبی در اثر شستشو توسط کارواش به خودرو وارد نخواهد شد.

از مهم ترین مزایای شستشوی خودرو به وسیله کارواش مکانیزه، کمک به طبیعت به دلیل سازگاری بالای این دستگاه با محیط زیست می باشد. کیفیت شستشو پس از طی مراحل توسط دستگاه، بسیار بالا بوده و هیچ اثری از آب و یا آلودگی باقی نخواهد ماند.

ویژگی های دستگاه کارواش اتوماتیک

مزیت و معایت کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک یک راه و روش جدید و مدرن است که بدون دخالت انسان و بوسیله ای دستگاه های مکانیزه اقدام به شستشو یا کارواش ماشین می کند.

اما از معایب آن می توان به هزینه دستگاه های کارواش اتوماتیک اشاره کرد که بسیار زیاد است و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه های کارواش اتوماتیک را باید در نظر گرفت در دستگاه های کارواش اتوماتیک قدیمی تر مصرف حامل های انرژی مانند آب و برق بسیار بالا می باشد و اگر بخواهید برای راه اندازی کارواش اتوماتیک از دستگاه های بروز استفاده کنید باید هزینه بالایی را پرداخت کنید.

مزیت کارواش اتوماتیک

مراحل شستشو یا کارواش ماشین در کارواش اتوماتیک

مراحل شستشو در کارواش اتوماتیک و روشویی ماشین در کارواش اتوماتیک به این صورت زیر است :

1- ماشین وارد کارواش شده یک آب پاشی اولیه به وسیله نازل های آب پاش کارواش اتوماتیک صورت می گیرد.

2-اگر کارواش اتوماتیک جدید باشد رینگ شویی هم انجام می شود.

3-ماشین بوسیله ای قلتک ها ماشین را هدایت می کنند سپس عمل کف پاشی انجام می گیرد.

4- به وسیله ای برس های کارواش اتوماتیک کف مالی صورت میگیرد که باید جنس برس ها خوب باشد تا عمل ساییدگی رنگ خوردو صورت نگیرد.

5- در آخر آب کشی نهایی انجام می گیرد تمام این مراحل بصورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می شود.

Steps of washing or car washing in an automatic car wash

موتورشویی و صفرشویی بهتر است در این کارواش صورت نگیرد

در کاوراش اتوماتیک برای انجام موتورشویی و صفرشویی نیاز به واترجت آب فشارقویی می باشد.

موتورشویی باعث آسیب به قطعات موتور ماشین می شود که بعضا کارواش داران شستشوی موتور ماشین را خذف می کنند و موتورشویی را انجام نمی دهند به دلیل خسارت های جبران ناپذیری که ممکن است به موتورماشین وارد شود.

 آیا کارواش اتوماتیک یه روش ایده آل و مقرون به صرفه برای راه اندازی کارواش می باشد؟

اگر صرفا به دنبال اسم کارواش اتوماتیک و داشتن یک کارواش با آخرین تکنولوژی روز دنیا هستید، بهترین انتخاب راه اندازی کارواش اتوماتیک می باشد.

اما در غیر این صورت بدلیل وجود هزینه های بالای راه اندازی کارواش اتوماتیک وخرید دستگاه های کارواش اتوماتیک همچنین هزینه مصرف حامل های انرژی مانندبرق و آب راه اندازی کارواش اتوماتیک مقرونه به صرفه نمی‌باشد.

مراحل شستشوی ماشین در کارواش اتوماتیک

مقایسه کارواش اتوماتیک با کارواش بخار

در ادامه مقاله "معایب کارواش های اتوماتیک" قصد مقایسه کارواش اتوماتیک با کارواش بخار را داریم.

گران بودن دستگاههای اتوماتیک که بالغ بر ۱۰۰ میلیون بوده و اصلا توجیه اقتصادی ندارند. کارواش های اتوماتیک نسبت به کارواش بخار نیاز به فضای زیاد و دستگاههای گرانتری دارند پس اگر ماهیانه ۵ میلیون هم درآمد داشته باشند باز نسبت به سرمایه گذاری انها اندک است.

مصرف زیاد برق و خرابی کارواش های اتوماتیک بعد از مدتی و نیز استفاده از فضای زیاد و اجاره زیاد مکان بابت این فضا, توجیه مناسبی برای استفاده از آن دستگاهها نیست عدم تمیزکاری و نظافت دقیق اتومبیل مخصوصا در توشویی در روشهای سنتی و اتوماتیک استفاده از مواد شوینده قوی که به مرور به رنگ اتومبیل آسیب می زند در صورتی که کارواش بخار چنین مشکلاتی را به همراه ندارد.

زمان شستشوی زیاد به دلیل استفاده از مواد شوینده و دوباره شویی و سپس خشک کردن که در بخار شویی همه اینها در یک مرحله صورت میگیرد. برعکس کارواش بخار در کارواش سنتی آب قادر به نفوذ در منافذ ریز نیست و بسیاری از نقاط کثیف باقی می ماند.

مقایسه کارواش اتوماتیک با کارواش بخار

کارواش دستی چیست؟

همانطور که از اسم این کارواش پیداس کارواش دستی یعنی شستشو بدنه ماشین و قسمت های مختلف آن با استفاده از دست این روش از قدیمی ترین روش های شستشو ماشین محسوب می شود. و به لطف پیشرفت های چشمگیری در زمینه کارواش شستشو ماشین با این روش بسیار ساده تر شده است. اما بازم هم بعضی از افراد به این باور هستند که این روش بسیار کند است. و باید از روش های دیگری مانند کارواش اتوماتیک یا کارواش بدون دخالت دست برای شستشو ماشین استفاده نمود. اما بسیاری نیز شستشو ماشین با استفاده از کارواش دستی را بیشتر قبول دارند و بر این باور هستند که کیفیت شستشو در این روش بیشتر است.

این موضوع یک امر اختیاری می باشد. و کسانی می خواهند کارواش را راه اندازی کنند می تواند از کارواش دستی و یا کارواش اتوماتیک را خریداری کنند. در مورد افرادی که می خواهند ماشین خود را کارواش کنند نیز به دلخواه است و هرکسی می تواند از هر کدام از این روش های برای شستشو ماشین خود استفاده کند. در مقاله ما قصد داریم مزایا و معایب کارواش دستی، تفاوت کارواش دستی با کارواش اتوماتیک انواع مختلف کارواش دستی و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در این مقاله در مورد روش های کاهش آسیب به دست در حین شستشو ماشین نیز مطالبی را ارائه میدهیم.

کارواش دستی

انواع مختلف کارواش دستی

کارواش دستی دارای مدل های متفاوتی می باشد که میتوان به کارواش هایی مانند کارواش دستی خانگی کارواش فشار قوی واترجت و کارواش نانو بخار اشاره نمود.

هر کدام از این روشها دارای حالت های مختلف می باشند که برای تمیز کردن ماشین استفاده می شود بدیهی است که کارواش دستی دارای مزایا و معایبی میباشد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

کارواش دستی خانگی

در این روش با استفاده از واترجت های خانگی اقدام به شستشوی ماشین می شود در این نوع از کارواش های واترجت که فشار آنها به مراتب کمتر از فشار واترجت صنعتی کارواش ها می باشد آب زیادی را مصرف میکند و همچنین به دلیل عدم تجربه کاربر در هنگام استفاده از کارواش خانگی می‌تواند به رنگ ماشین آسیب وارد شود.

همچنین مواد شوینده ای که در کارواش خانگی استفاده می گردد از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند که این هم امر شستشو را طولانی می‌کند و هم کیفیت شستشو را پایین می آورد و هم به دلیل عدم تجربه زمان زیادی را باید صرف شستشو کرد.

کارواش خانگی

کارواش دستی واترجت فشار قوی ( صنعتی )

در این نوع از از کارواش ها با استفاده از پمپ واترجت تک فاز یا پمپ واترجت سه فاز کار شستشو انجام می گیرد پمپهای واترجت سه فاز دارای قدرت بیشتری نسبت به پمپهای واترجت تک فاز می باشند.

برای شستشوی ماشین های سنگین نیز مناسب هستند در این نوع از کارواش های واترجت که بیشترین کارواشهای سطح کشور را شامل می‌شوند با استفاده از قدرت پاک کنندگی بالای آن پمپ ها کار شست و شو انجام می گیرد.

در این روش نیز مصرف آب بالا خواهد بود ولی به دلیل داشتن تجربه کاربر در کارواش ها هم سرعت شست و شو به مراتب نسبت به کارواش خانگی بالاتر خواهد بود و هم کیفیت شستشو بالاتر خواهد بود.

چون کارواش ها از مواد های شوینده با کیفیت تری نسبت به کارواش های خانگی استفاده می کنند و استفاده از کارواش بیرون هم مصرف آب پایین خواهد آمد و هم زمان شستشو پایین‌تر خواهد آمد و در عوض کیفیت شستشو بالا خواهد رفت.

کارواش دستی واترجت فشار قوی ( صنعتی )


برای ورود به صفحه واترجت کارواش خانگی کلیک کنید


کارواش بخار

در این روش با استفاده از دیگ بخار صنعتی آب تبدیل به بخار پرفشار می شود کارواش بخار جدیدترین سیستم برای شستشوی ماشین می باشد و دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به کارواش های گفته شده می باشد.

در کارواش بخار هیچگونه آسیبی به بدنه ماشین و قطعات پلاستیکی وارد نمی گردد و به دلیل ماهیت گازی بودن کارواش بخار مصرف آب فوق العاده پایین خواهد آمد در واقع به طور میانگین حدود ۸۳ درصد مصرف آب کمتری نسبت به کارواش های واترجت دارد.

کارواش بخار دارای هیچ گونه عیبی نمی باشد و درواقع میتوان گفت فقط دارای مزیت می باشد. کارواش های بخار امکانات بیشتری را به کارواش اضافه می کند.

کارواش بخار چیست؟

صفرشویی با بخار

امکاناتی همچون داخل شویی ماشین مانند شستشوی صندلی ، سقف ، شستو شوی داشبورد و شستشوی ستونهای ماشین می باشد و همچنین به دلیل عدم خیس کردن برای موتور شویی ماشین نیز استفاده می گردد.

در واقع بهترین روش شستشو برای موتور ماشین استفاده از سیستم کارواش بخار می باشد چون با استفاده از دمای بخار چربی های روی موتور به سرعت پاک خواهند شد و از طرفی به دلیل عدم خیس کردن موتور احتمال آسیب رساندن به قطعات برقی موتور به شدت پایین خواهد آمد.

در امر روشویی ماشین به دلیل آنکه بخار ریزترین لکه ها و چربی ها روی بدنه ماشین را از بین میبرد رنگ بدنه ماشین براق خواهد شد و کیفیت شستشوی بدنه بسیار بالا خواهد رفت.

کارواش بخار


برای اطلاع بیشتر از مزایای کارواش های بخار کلیک کنید


تفاوت کارواش واترجت دستی و کارواش اتوماتیک

از مهمترین تفاوت این دو نوع سیستم ، سرعت شستشو می باشد که در کارواش اتوماتیک سرعت شستشو به مراتب بالاتر از کارواش دستی می باشد ولی سرعت شستشو دلیل بر کیفیت بالای شستشو نمی باشد و در کارواش اتوماتیک ممکن است بعضی از قسمتهای ماشین تمیز نشود و مجدداً ماشین نیاز به کارواش داشته باشد.

ممکن است قسمت هایی نظیر پلاک ماشین و زیر دستگیره های درب خودرو و بعضی از نقاط دیگر به صورت کامل پاک نشوند.

کارواش اتوماتیک به علت قیمت بالای دستگاه زیاد مقرون به صرفه نمی باشد

هنگام خرید کارواش اتوماتیک باید به کیفیت برس‌های کارواش اتوماتیک توجه ویژه ای داشت در صورتی که فرچه های کارواش اتوماتیک زبر باشد به احتمال زیاد مشتری بعد از چند مرحله مراجعه به کارواش رنگ ماشین خش دار شود و در واقع خط و خش بر روی رنگ ماشین جا خواهد ماند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کارواش صنعتی و خانگی


مزایا و معایب کارواش دستی خودرو

در ادامه مقاله "معایب کارواش های اتوماتیک" به مزایا و معایب کارواش دستی میپردازیم.

از مزایای این روش می توان به شستشو کامل تمامی قسمت ها و نتیجه نهایی مطلوب اشاره کرد. بدلیل اینکه کاربر با تمامی قسمت های ماشین در تماس است و میتواند هر قسمتی که دارای کثیفی است را تمیز کند. هزینه های راه اندازی کارواش دستی به مراتب کمتر می باشد.

تجهیزات این روش به راحتی قابل دسترس است و میتوان آن را به آسانی خریداری نمود. در مقابل کارواش اتوماتیک این چنین نیست و باید به مراکز و شرکت های وارد کننده و یا تولید کنند مراجعه کرد. متخصصان کارواش دستی با استفاده از دست، چشم و احساس تشخیص مسائل مربوط به بدنه خودرو را دارند که در صورت وجود آسیب در رنگ خودرو آن را به صاحب ماشین گزارش دهند، با اینکار از آسیب های بیشتر به بدنه ماشین جلوگیری می شود. از دیگر مزایای کارواش دستی ایجاد شغل برای افراد مختلف می باشد. 

 از معایب این روش میتوان به آسیب های احتمالی رنگ بدنه خودرو با استفاده از تجهیزات نا مناسب و دستمال های نامرغوب اشاره نمود. این مسئله به این دلیل می باشد که رنگ ماشین بسیار حساس و ظریف است. و اگر از تجهیزات و دستمال های نامرغوب کارواش دستی استفاده شود ممکن است آسیب های کارواش ماشین رخ دهد.

شستشوی دست نیاز به استفاده شدید از انرژی عضلات دارد. اگر  عضلات خسته شوند این امکان وجود دارد که کیفیت شستشو افت کند. علاوه بر این ، مدت زمان لازم برای شستشوی ماشین در کارواش دستی طولانی تر است. از معایب دیگر کارواش دستی نیز میتوان به استفاده مواد شوینده نامرغوب نیز اشاره نمود که میتواند آسیب های زیادی را به رنگ بدنه ماشین وارد کند. باید مواد شوینده مورد استفاده چه در کارواش دستی و چه در کارواش اتوماتیک از مواد با کیفیت باشد. تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

مزایای کارواش دستی

تفاوت کارواش دستی ماشین و کارواش اتوماتیک

یکی از تفاوت های اصلی در کارواش دستی و کارواش اتوماتیک سرعت شستشو می باشد. که در کارواش اتوماتیک سرعت شستشو بیشتر است. بدلیل اینکه دستگاه های شستشو ماشین اقدام به تمیز نمودن بدنه ماشین می کنند. اما ممکن است بعضی از قسمت های ماشین تمیز نشود و مجدد باید ماشین کارواش شود.

زمان شستشوی خودروی شما در کارواش اتوماتیک و عادی متفاوت است . در حالیکه شستن خودرو در کاوراش اتوماتیک توسط دستگاه ها 5 تا 10 دقیقه طول می کشد , مدت زمان شستشو در کارواش عادی از 20 تا 40 دقیقه متفاوت است . بنابراین از لحاظ صرفه جویی در وقت می توان گفت کارواش اتوماتیک نسبت به کارواش عادی ارجح است و شما به راحتی می توانید حین بازگشت به منزل طی 5 تا 10 دقیقه خودروی خودتان را بشویید.

در هر دو کارواش باید از مواد شوینده مرغوب جهت کاهش آسیب های احتمالی به بدنه ماشین استفاده شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست باید کارواش دستی و اتوماتیک دارای تصفیه خانه آب باشد. با این کار هم به محیط زیست آسیب وارد نمی شود و هم میتوانید آب تصیفه شده مجدد استفاده کنید با اینکار هرینه های تامین آب مصرفی نیز کاهش پیدا می کند.

در کارواش اتوماتیک کارواش کننده احساس خستگی کمتری می کند. اما نیرو کار کاهش پیدا می کند. بدلیل اینکه عدم فعالیت های که در کارواش دستی انسان انجام می دهد در کارواش اتوماتیک توسط تجهیزات مختلف آن صورت می گیرد. هزینه خرید دستگاه های کارواش اتوماتیک به مراتب بیشتر از تجهیزات کارواش دستی می باشد. علاوه بر هزینه اولیه در کارواش اتوماتیک باید هزینه های تعمیر و نگهداری را نیز در نظر گرفت. اما در کارواش دستی هزینه تعمیر نگهداری نیزی نیست و یا اگر نیاز باشد هزینه کمی دارد. در کارواش اتوماتیک نیاز است که از تجهیزات با کیفیت استفاده شود تا آسیبی به بدنه ماشین وارد نشود. و کیفیت شستشو افزایش پیدا کند. استفاده از دست برای شستشو ماشین ممکن است به دست کارواش کننده آسیب وارد کند. اما در کارواش اتوماتیک این چنین نیست. در ادامه در مورد جلوگیری از آسیب های احتمالی به دست کارواش کننده توضیحاتی را ارائه می دهیم.

تفاوت کارواش دستی ماشین و کارواش اتوماتیک

روش های جلوگیری از آسیب دست کارواش کننده

به عنوان یک مدیر کارواش دستی شما احتمالاً در مورد استراتژی های مختلف برای بهبود بهره وری، نتایج و افزایش روحیه کارکنان فکر می کنید. در حالی که آموزش کارمندان با تجهیزات نوآورانه و اجرای دانش بازار حائز اهمیت است، محافظت از ایمنی آنها باید در اولویت اصلی شما به منظور ارتقاء عملکرد کارکنان باشد. به ویژه ، مراقبت از دست آنها که اغلب نادیده گرفته شده و یکی از الزمات ایمنی کارکنان است. فن آوری های صنعت کارواش دستی و روی کار آمدن تجهیزات مختلف طی 50 سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته اند.

تجهیزات اولیه فشار زیادی را روی دست های کارکنان می آورد. و کارواش کننده را در معرض خطر ابتلا به اختلالت عضلانی و اسکلتی عضلانی (MSD) و سایر صدمات جدی در رابطه با دست بوجود می آورد. بطور خلاصه MSD ها نتیجه کارگرانی است که در یک بازه زمانی طولانی از حرکات تکراری استفاده می کنند. موارد بهداشتی که توسط کارمندان گزارش شده است شامل ناراحتی جزئی ، درد و درد تا شرایط جدی پزشکی است که نیاز به گذراندن زمان کار و معالجه پزشکی دارد.

کارگران کارواش دستی ممکن است در معرض مشکلات و جراحات دست باشند. از جمله عوامل اصلی عبارتند از: بلند کردن ، کشیدن ، فشار ، حمل و نگه داشتن. کارهایی که به این اقدامات احتیاج دارند می تواند شامل جابجایی و حمل تجهیزات سنگین باشد. برای جلوگیری از این موارد میتوانید کارکنان خود را بصورت شیفی سر کار قرار دهید تا بتوانند پس از مدتی کار کردن استراحت لازمه را داشته باشند و بطور مداوم کار نکنند. برای محافظ از دست کارکنان کارواش دستی باید از دستکش های مخصوص که آب داخل آن نفوذ نمی کنند استفاده کنید تا از وحود آسیب به دستان کارواش کننده جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید: تفاوت کارواش دینامی و زغالی


تفاوت هزینه کارواش اتوماتیک با عادی

یکی از دلایل استفاده کمتر از کارواش اتوماتیک نسبت به کارواش عادی هزینه شستشوی خودرو است . طبیعتا به دلیل تجهیزات بکار گرفته شده در کارواش اتوماتیک هزینه شستشو در این کارواش بالاتر است و افراد با توجه به بودجه خودشان می توانند از کارواش عادی یا اتوماتیک استفاده کنند ولی باید در نظر داشته باشید که هزینه بالاتر کارواش اتوماتیک به دلیل منافع بالاتر این نوع شستشو است که در ادامه ذکر خواهد شد.

تفاوت هزینه کارواش اتوماتیک با عادی

تفاوت کیفیت شستشوی خودرو در کارواش اتوماتیک با عادی

شستشوی خودرو در کارواش اتوماتیک بسیار دقیق تر و تمیزتر صورت می گیرد و اکثر مشتریان بعد از مراجعه به کارواش اتوماتیک رضایت بیشتری دارند . در کارواش عادی شلنگ های آب قدرت شستشوی کامل مواد شوینده را ندارند و معمولا لکه های حاصل از این مواد پس از خشک شدن روی خودرو نمایان می شود .

تنها مشکل کارواش اتوماتیک این است که دسترسی به گوشه و کناره های ماشین توسط برس ها دشوار است و با شستشوی دستی خیلی بهتر می توان به این نقاط دسترسی پیدا کرد و این مسئله یکی از دلایلی است که برخی افراد مایل به استفاده از کارواش عادی هستند .

تفاوت کیفیت شستشو کارواش اتوماتیک با کارواش دستی

تفاوت امنیت کارواش اتوماتیک با عادی برای خودرو

برس های شستشوی خودرو در کارواش اتوماتیک طوری طراحی شده اند که نسبت به اسفنج و دستمال آسیب کمتری به رنگ ماشین بزنند . علاوه بر این مواد شوینده ای که در کارواش اتوماتیک به کار می روند محیط زیست دوست هستند و نسبت به مواد شوینده خانگی که معمولا در کارواش های عادی مورد استفاده قرار می گیرند ،آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کنند.

علاوه بر این شستشو در کارواش عادی توسط کارگران کارواش صورت می گیرد که امکان صدمه رسیدن به خودرو بیشتر از روش اتوماتیک است به عنوان مثال مواد زائد حاصل از شستشوی مکرر که در سطل حاوی مایع شوینده جمع می شود می تواند باعث ایجاد خط و خش روی خودرو شود .

از لحاظ صرفه جویی در مصرف آب نیز کارواش اتوماتیک به صرفه تر است زیرا نیاز به استفاده از شلنگ آب برای شستشوی خودرو نیست که با توجه به کم آبی عمومی کشور و بحران آب در جهان می تواند یک گزینه عالی باشد.

خشک کردن خودرو در کارواش اتوماتیک و عادی

پس از شستشوی خودرو مسئله مهم دیگر خشک کردن آن است تا لکه های آب یا باقی مانده مواد شوینده روی خودرو اثری به جا نگذارد . در کارواش عادی عمل خشک کردن خودرو با دست و با استفاده از دستمال صورت می گیرد که در صورت بالا بودن مهارت فرد این عمل به خوبی انجام می شود ولی نسبت به کارواش اتوماتیک زمان بر خواهد بود .
در کارواش اتوماتیک خشک کردن خودرو در یک پروسه سریع و بدون دخالت دست و با استفاده از دستگاه های دمنده پر قدرت انجام می شود که تمام لکه های روی بدنه و شیشه های خودرو را پاک کرده و به عبارتی خودرو را برق می اندازد.

خشک کردن خودرو در کارواش اتوماتیک و عادی

خدمات اضافی در کارواش اتوماتیک و عادی

در کارواش اتوماتیک برخلاف کارواش عادی برنامه های شستشوی متعددی را می توان بر اساس تمایل مشتری تنظیم نمود به عنوان مثال گزینه هایی مانند نظافت داخل خودرو ، زیرشویی خودرو ، واکس پاشی و رینگ شویی و حتی سیستم مکانیزه برای شستشوی کفی وجود دارد که شما به دلخواه می توانید از هریک استفاده کنید . اما در کارواش های عادی خدمات محدودتری به مشتریان ارائه می شود و همین امر بر گرایش افراد به نوع کارواش تاثیرگذار خواهد بود.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده در مقاله "معایب کارواش های اتوماتیک" هر کدام از کارواش ها دارای مزایا و معایب خود می باشند و شما با توجه به بودجه و نوع خدماتی که می خواهید در کارواش ارائه دهید کارواش مورد نظر خود را انتخاب می کنید.

تجربه ثابت کرده است که بهترین نوع کارواش ترکیبی از کارواش دستی واترجت و کارواش نانو بخار می باشد. چون کارواش بخار به دلیل نو بودن تکنولوژی آن مشتریان زیادی خواهد داشت و از طرفی کارواش های سنتی واترجت نیز طرفداران خاص خودش را دارد

خرید کارواش

خرید کارواش از آبادیزل

امیدواریم مقاله "معایب کارواش اتوماتیک" برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده روی سایت تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.

برای خرید انواع کارواش خانگی و صنعتی با واحد فروش شرکت بازرگانی مهندسی ابادیزل تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در فرایند خرید راهنمایی کنند.

همچنین بخوانید
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.
در این مقاله، به تفاوت‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و کاربرد هر دو نوع موتور بنزینی 2 زمانه و 4 زمانه می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم شما را  برای خرید انواع موتور دیزل متناسب با نیاز و بودجه خود راهنمایی نماییم. به هر موتور احتراق داخلی که در آن دما به اندازه‌ مناسب بالا می‌رود تا سوخت دیزل تزریق شده در سیلندر، آتش بگیرد، موتور دیزل گفته می‌شود. در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.
در این مقاله، به عنوان یک راهنمای خرید، به بررسی عوامل و ملاک‌هایی که باید در نظر گرفته شوند تا انتخاب بهتری برای خرید آلترناتور یا ژنراتور تک داشته باشید، می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: