شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

انواع مختلف کمپرسور

انواع مختلف کمپرسور ،کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند. دسته بندی‌های گوناگون، کمپرسورها را بر پایه ویژگی‌های گوناگون طبقه بندی می کنند. در یکی از رایج‌ترین این طبقه بندی ها بر پایه نحوه انتقال انرژی از کمپرسور به سیال کمپرسورها به دودسته مختلف تقسیم می شوند

انواع مختلف کمپرسور


انواع مدل های کمپرسور

مشخصات عملکردی کمپرسور را بشناسید

کمپرسور چیست و چه کاربردی دارد

اجزای کمپرسور

کمپرسور پیستون

کمپرسور باد فندکی

کمپرسور اسکرو

کمپرسور روتاری وین

کمپرسور گریز از مرکز تک مرحله‌ای

کمپرسور محوری

راهنمای خرید کمپرسور آبادیزل


انواع مدل های کمپرسور

کمپرسورها وسایلی هستند که با صرف انرژی مکانیکی فراوانی، گاز را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آن را فشرده می‌سازند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد. معمولاً گاز پر فشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنک‌ کننده عبور می‌دهند تا دمای گاز دوباره به حد معمولی باز گردد. در ادامه با انواع مختلف کمپرسور آشنا می شوید.

مدل های کمپرسور

کمپرسورهای جابجایی مثبت

در این کمپرسورها انتقال انرژی به سیال به صورت متناوب یا پریودیک صورت می پذیرد.قدرت تراکم این کمپرسورها نسبت به نوع دینامیک بیشتر می باشد. البته دبی این کمپرسورها به مراتب کمتر از نوع دینامیک است.نیروی محرکه کمپرسورها بسته به قدرت آنها می‌تواند الکتروموتور برقی یا موتور دیزلی باشد. انواع کمپرسورهای جابجایی مثبت عبارت اند از:

  • رفت و برگشتی (Reciprocating)
  • دوار (Rotary)

 کمپرسورهای دینامیکی

در این کمپرسورها انتقال انرژی به سیال به طور دایمی است. از کمپرسورهای دینامیکی در فشارهای با نرخ پایین و دبی‌های بالاتر استفاده می‌شود. انواع کمپرسورهای دینامیکی عبارت اند از:

  • جریان شعاعی (Centrifugal)
  • جریان محوری (Axial)

انواع مدل های کمپرسور


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع کمپرسور یا متراکم کننده چیست؟ به مقاله مراجعه کنید.


مشخصات عملکردی کمپرسور را بشناسید

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف تولید کمپرسور نیز با تحولات متنوعی مواجه شد. به گونه ای که درحال حاضر می توانید انواع مختلفی از این وسیله ی کاربردی را در سطح بازار مشاهده و خریداری کنید. کمپرسورها در انواع مختلفی برای مصارف صنعتی و خانگی تولید می شوند. از مهم ترین آن ها می توان به کمپرسور هوا اشاره نمود که نسبت به بقیه مدل های کمپرسور بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

از این وسیله ی کاربردی برای افزایش میزان فشار مایعات و گازها استفاده می گردد تا از این طریق بتوان به شیوه ی بهتری صنایع مختلف را اداره نمود. این کمپرسورها می توانند با قابلیت های بینظیر خود میزان هوای لازم برای محیط را فراهم نموده و فضای مناسبی را برای کسب و کار ایجاد کنند.

در اکثر فروشگاه ها می توان نمونه های مختلفی از این وسیله را مشاهده نمود که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند.

در این مقاله قصد داریم تا به بیان ویژگی ها و قابلیت های بی نظیر انواع مختلف کمپرسور بپردازیم.

مشخصات عملکردی کمپرسور را بشناسید


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع راندمان سیستم‌های مختلف کمپرسور به مقاله مراجعه کنید.


کمپرسور چیست و چه کاربردی دارد

یکی از دستگاه های مکانیکی است که امروزه در صنایع های مختلف کاربرد فراوانی دارد. کار کمپرسور ایجاد نیروی مکش لازم برای مکیدن گاز مبرد از اواپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور است که در آن گاز به مایع تبدیل می شود. 

برای افزایش میزان فشار گاز ها و مایعات مختلف از  این نوع دستگاه ها مورد استفاده قرار گرفته می شود. روش کار این نوع دستگاه ها به این شکل است که با کاهش حجم گاز، فشار آن را افزایش می دهند. کمپرسور ها مهم ترین ابزارهایی هستند که در ابزارهای، رنگ پاش های مختلف، ابزار آلات صنعتی و سیستم تهویه های هوا و گاز  و .. مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدام از انواع مختلف کمپرسور کاربردهای خاص خود را داشته و می توانند به نحوی با ویژگی های خود به شما کمک کنند.

کمپرسور چیست و چه کاربردی دارد


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع کمپرسورهای گریز از مرکز به مقاله مراجعه کنید.


اجزای کمپرسور

کمپرسور حجم مشخصی از گاز را با توجه به میزان جا به جایی، سمت فشارقوی مکیده و منتقل می‌کند. کمپرسور با ایجاد اختلاف فشار، جریان سردکننده را از یک بخش به سایر بخش‌های سیستم برقرار می‌کند. اجزای کمپرسور شامل موارد زیر هستند.

میکرو فیلتر

(Micro Filter) هوای فشرده شده توسط کمپرسور حاوی بخار آب، ذرات ریز غبار، ذرات خورنده، و ذرات بسیار ریز روغن است که در ترکیب با يكديگر ماده‌ای لجن مانند (007) با خاصیت اسیدی بر جا می‌گذارند. لایه‌ای از این مواد در داخل و خارج تجهیزات لوله‌ها و قسمت‌های حساس تجهیزات هوای فشرده به سرعت تشکیل شده و باعث آسیب رسانيدن جدی به تجهیزات هوای فشرده، شیرهای پنوماتیكی، جک‌ها و قسمت‌های مشبک با سوراخ‌های ریز می‌شود. برای حل این مشکل با نصب میکروفیلترها و تعویض به موقع آنها می‌‌توانید از تشکیل این رسوب اسیدی در داخل تجهیزات جلوگیری به عمل آورید

درایر تبریدی یا خشک‌ کن

(Refrigeration Air Dryer) برای حذف رطوبت هوای فشرده که همیشه حاوی آب است استفاده می شود. کمپرسور همراه با هوا رطوبت بیرونی را نیز مکش می کند. بنابراین برای محافظت از تجهیزات پنوماتیک و جلوگیری از آسیب احتمالی، داشتن یک خشک کن کمپرسور هوا مهم است.

تله آبگیر و روغن گیر

(Oil Trap) یکی از مهم‌ ترین قطعاتی است که برای جداسازی رطوبت موجود در هوا به‌کار رفته و عملکرد کمپرسورها را بهینه می‌کند. این قطعه مکانیکی با کاهش میزان رطوبت و تخلیه آن از بروز خسارات سنگین به ماشین‌آلات جلوگیری می‌کند.

میکرو تراپ

(Micro Trap) یکی از انواع روش‌های درمان آسیب‌دیدگی در فیزیوتراپی است که معمولاً برای تحریک جریان خون در پاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درمان معمولاً بیشتر برای افرادی استفاده می‌شود که دچار درد مزمن به خاطر چرخش خون ضعیف در پاهای خود بوده و این درد به قدری شدید است که فرد را با مشکلات خاص در ارتباط با راه رفتن یا ایستادن به مدت طولانی مواجه کند.

مخزن

(Air Receiver) هوای در داخل مخزن کمپرسور فشرده و ذخیره شده تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

واتر تراب

(water trap) مخزنی است كه بين كمپرسور و مخزن اصلی ذخیره هوای فشرده قرار گرفته و نقش آن جداسازی آب از هوای فشرده است.
آب جمع شده در واتر تراپ به وسيله اتو درين تخليه مکانیکی می شود. اتو درين شير برقی اتوماتيكی است كه در فاصله های زمانی مشخص باز و بسته می شود.

درایر جذبی

(Adsorption Dryer) زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که هوای فشرده برای کاربردهای با فشار نقطه شبنم زیر صفر درجه سانتی گراد نیاز باشد. در بیشتر موارد این خشک کن ها شامل دو مخزن تحت فشار در کنار همدیگر می باشد.
هر دوی این مخازن با با مواد هیگروسکوپیک جاذب آب پر شده است. برای خشک کردن هوای فشرده از یکی از مخازن عبور کرده و رطوبت توسط دانه های مواد جاذب جذب می شود.

اجزای کمپرسور


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع انواع کمپرسورهای دینامیکی به مقاله مراجعه کنید.


کمپرسورهای پیستون

کمپرسورهای پیستون یا برگشت‌ پذیر برای فشرده‌ سازی بنزین درون یک سیلندر به عمل متقابل یک یا چند پیستون تکیه می‌کنند، سپس آن را از طریق دریچه در مخازن گیرنده فشار بالا تخلیه می‌کنند. در بسیاری از موارد مخزن و کمپرسور به‌عنوان یک واحد در یک قاب یا به‌ اصطلاح پایه مشترک بسته‌بندی می‌شوند.

کاربرد اصلی کمپرسورهای پیستون تأمین هوای فشرده‌ شده به‌عنوان منبع انرژی است. اما اپراتورهای خط لوله می‌توانند از آن‌ها برای انتقال گاز طبیعی نیز استفاده کنند.

این کمپرسورها معمولاً بر اساس فشار موردنیاز (psi و سرعت جریان scfm) انتخاب می گردند. یک سیستم معمولی هوای ارگانیک فشرده‌ شده را در محدوده

(psi 90-110) فراهم می‌کند و حجم آن در هر نقطه بین (30 تا 2500) دور در دقیقه است.

کمپرسورهای پیستون


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع کمپرسور باد فندکی چیست و چه کاربردی دارد به مقاله مراجعه کنید.


کمپرسور باد فندکی

یکی از وسایل و ابزارهای پرکاربرد جهت تعمیرات سرپایی ماشین کمپرسور فندکی می باشد. کمپرسور های فندکی وسیله کوچک و پر کاربردی هستن که انواع مختلفی دارند و با توجه به ویژگی های مناسبی که شامل جهت تولید باد مناسب و تعمیر ماشین قابل استفاده میگردند.

یکی از کاربرد های مهم کمپرسورهای فندکی جهت تولید باد با میزان و قدرت متفاوت است.

با استفاده از کمپرسورهای فندکی می توان هر نوع کم بادی یا پنچری که در لاستیک ماشین به وجود می آید را رفع کرد.

معمولا کمپرسورهای فندکی دوکاره هستند و علاوه بر فندکی خوردو مجهز به (انبر) جهت اتصال به سرباطری هستند.

کمپرسور باد فندکی


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع کم کردن صدای کمپرسور باد به مقاله مراجعه کنید.


کمپرسور اسکرو

(Screw compressors) این نوع کمپرسور در صنعت رایج ترین هستند. این کمپرسور به جای پیستون از پیچ حلزونی (مارپیچ) استفاده می کند. فشار به دست آمده بین پنج بار برای مدل تک سیلندر و ۱۳ بار برای مدل های (multi-stage) می باشد. این نوع کمپرسور معمولا جریان چشمگیر و سطح کمپرس بالایی با یک single stage ارائه می دهد. این امر تولیدکننده را قادر می سازد که در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی ابعاد کمتری عرضه نماید.

در حالی که کمپرسورهای پیستونی برای ارائه همان میزان فشار باید (multi-stage) باشند.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع تفاوت کمپرسور باد روغنی و بدون روغن چیست؟ به مقاله مراجعه کنید.


کمپرسور روتاری وین 

(Rotary vane) وین صفحه ای است که در روتور خارج از مرکز سرازیر می شود و باعث فشردگی هوا می شود. بهینگی مصرف این کمپرسورها تقریبا خوب است. این کمپرسورها در مقایسه با سایر کمپرسورها که تکنولوژی دیگری دارند، تقریبا فشرده هستند. برای فشار و میزان جریان مشابه، این کمپرسورها سرعت گردش کمتری از کمپرسورهای اسکرو دارند و این باعث می شود فرسایش و پارگی (آسیب) قطعات و همین طور نیاز به نگهداری کاهش یابد. این امر منجر به عمر بیشتر کمپرسور می شود.
این کمپرسورها در زمینه های مختلفی مثل چاپ، کار با چوب، و یا بسته بندی کاربرد دارند. در صنایعی مثل بخش انرژی یا پزشکی که هوای پاک لازم است، مدل های فاقد روغن زیادی موجود می باشند.

کمپرسور گریز از مرکز تک مرحله‌ای

از جمله ویژگی‌های کمپرسور گریز از مرکز، جریان رانش شعاعی آن است. هوا با استفاده از پره‌های شعاعی وارد مرکز پروانه دواری می‌شود و توسط نیروهای گریز از مرکز به سوی محیط پروانه دوار به بیرون پرتاب می‌شود.

قبل از اینکه هوا به مرکز پروانه دوار بعدی رانده شود، از یک پخش کنند و یک محفظه حلزونی عبور می‌کند، که در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل می‌شود. نسبت فشار هر مرحله، نسبت فشار کلی کمپرسور را مشخص می‌کند.

کمپرسور محوری

یک کمپرسور محوری (Axial compressors) دارای جریان محوری است، هوا یا گاز از میان ردیف‌هایی از پره‌های ثابت و متحرک در امتداد محور گردان کمپرسور عبور می‌کنند. بدین ترتیب سرعت هوا بتدریج همزمان با اینکه پره‌های ثابت انرژی جنبشی را به فشار تبدیل می‌کنند، افزایش می‌یابد.

پایین ترین میزان جریان حجمی در چنین کمپرسوری حدود (۱۵/s) است. معمولاً یک استوانه متعادل کننده‌ای در کمپرسور تعبیه می‌شود، تا نیروی فشار محوری را متعادل سازد.

کمپرسورهای محوری بطور کلی از کمپرسورهای گریز از مرکز کوچکتر هستند و بطور معمول سرعت آنها (٪ ۲۵) بالاتر است و این کمپرسورها برای میزان جریان حجمی بالا در فشار نسبتاً متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. به استثنای کاربردهای توربین گازی، نسبت فشار به ندرت بالاتر از ۶ است. جریان معمول تقریباً (/ s ۶۵) و فشار مؤثر تقربیا ۱۴ بار است.

کمپرسور محوری


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع کمپرسور حرارتی به صفحه مراجعه کنید.


راهنمای خرید کمپرسور آبادیزل

امروزه در جهان انواع مختلف کمپرسور با کاربرد های متفاوت تولید می شوند که هر کدام نقش مهمی در حوضه صنعت و تکنولوژی دارند.

امیدوارم که این مقاله مورد پسند و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه شما می توانید برای خرید یا اطلاعات بیشتر با

کارشناسان ما که تجربه بالایی در این زمینه دارند مشورت کنید. تا از بهترین و مناسب ترین نوع کمپرسور برخوردار شوید.

برای اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در بالای سایت تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
 کارواش صنعتی و خانگی دو نوع کارواش هستند که به منظور شستشوی خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع کارواش تفاوت‌هایی در مقیاس، قدرت و کاربردهای خود دارند. در این مقاله به معرفی انواع کارواش بر اساس کاربرد پاسخ میدهیم.
الکتروژن یا موتوژن، دو کمپانی بزرگ معتبر ایرانی هستند که دینام یا الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز تولید و راهی بازار میکنند. در ادامه با مقاله تفاوت موتوژن با الکتروژن آشنا خواهیم شد، پس با آبادیزل همراه باشید.
فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست؟ پمپ‌های آب از جمله تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم‌های آبیاری، صنعتی و خانگی به شمار می‌روند. این پمپ‌ها به منظور انتقال آب از یک منبع به مقصد نهایی استفاده می‌شوند.
در صنعت، خطوط تولید کارخانه‌ها نقش بسیار حیاتی در فرآیند تولید و توزیع محصولات ایفا می‌کنند. به منظور بهبود کارایی و عملکرد این خطوط تولید، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته امری ضروری است. یکی از اجزای اصلی و حیاتی در خطوط تولید صنعتی، گیربکس‌های صنعتی هستند که نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت و کنترل سرعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف دارند. گیربکس صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای تغییر سرعت و افزایش گشتاور در سیستم‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: