شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور

حتماً شما هم دستگاه جدیدی خریده‌اید و قبل از آنکه دستگاه را روشن کنید، به کاتالوگ مراجعه کرده و روش نصب و راه‌اندازی آن را مطالعه کرده‌اید. طبیعی است که برای راه‌اندازی ماشین‌ های خانگی کار دشواری پیش رو ندارید و به ‌راحتی از دستگاه استفاده می‌کنید، اما زمانی که کار به دستگاه‌های صنعتی می‌رسد شرایط کمی متفاوت خواهد بود.

در ادامه تمامی نکات لازم برای نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جهت اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید.


آموزش نصب و راه اندازی ژنراتور

نحوه محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور

توصیه‌های ایمنی پیش از نصب دیزل ژنراتور

شرایط محل نصب دیزل ژنراتور

مراحل نصب و راه‌اندازی دیزل ژنراتور


آموزش نصب و راه اندازی ژنراتور

نصب یک دستگاه صنعتی به ‌خصوص دستگاهی مانند ژنراتور که در آن از بنزین استفاده می‌شود و گاز تولیدی آن سمی است و خطر انفجار نیز وجود دارد، متفاوت از هر ماشین دیگر است؛ برای همین لازم است قبل از نصب از شرایط دستگاه آگاهی پیدا کنید. نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور شاید در نگاه اول کار ساده‌ای به نظر برسد، اما بسیار پیچیده و خطرناک است. دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را تبدیل به جریان الکتریسیته می‌کند و شامل دو بخش بوده که یک بخش آن موتور است. موتور برای تولید انرژی مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نوع احتراق داخلی است که برای نیروی احتراق گازوئیل را می‌سوزاند. در چنین ماشینی در صورت رعایت نکردن شرایط نصب دیزل ژنراتور امکان آتش‌سوزی وجود دارد؛ لذا بهتر است شرایط نصب آن از لحاظ ایمنی رعایت شود

 نصب و راه اندازی ژنراتور

نحوه محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور

ما در جدول زیر فرمول های مورد نیاز جهت محاسبه جریان آمپر و توان کاوا و سایزینگ دیزل ژنراتور سه فاز و نحوه محاسبه قدرت موتور برق قرار داده ایم امیدوارم که فرمول های زیر مورد استفاده شما قرار بگیرد.

 محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور

KVA کیلو ولت آمپر=1000 ولت آمپر (VA)
KW کیلو وات=1000 وات (W)
I جریان بر حسب آمپر
V ولتاژ بر حسب ولت
PF کسینوس فی یا ضریب توان
HP توان بر حسب اسب بخار
PH فاز مثلا 3PH یعنی سه فاز
KVA3PH= 1.25KW=1.73V.I/1000
KVA1PH= V.I/1000
KW3PH= 0.8KVA=1.73V.I.PF
KW1PH= V.I.PF
HP= 1.34KW
KW= 0.746HP
I3PH=

1000KVA/1.73V=(IF PF=0.8)1.44KVA=

(IF PF=0.8)1.8KW

I1PH= 1000KVA/V
I2PH= 500KVA/V

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فرمول و نحوه محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور مراجعه نمایید


توصیه‌های ایمنی پیش از نصب دیزل ژنراتور

مهم‌ترین نکته در نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور آگاهی از نوع ژنراتوری است که از آن استفاده می‌کنیم. نوع سیم‌کشی دیزل ژنراتور تک فاز با سه فاز کاملاً متفاوت است؛ برای همین لازم است قبل از نصب با کارکرد دستگاه آشنا شوید. نکات دیگر عبارت است از :

  • از متخصصین و شرکت‌ها دستورالعمل نصب دیزل ژنراتور را بخواهید؛ اگر امکان دارد آن‌ها برای شما کارشناس یا تکنسین نصب بفرستند.
  • از تجهیزات برقی و نحوه نصب آن‌ها به مدار برق مطلع شوید. میزان باری که می‌توان از دستگاه گرفته شود مشخص شود. فشار بیشتر و استفاده از توان بالاتر موجب فشار به دستگاه و داغ شدن دستگاه می‌شود که خطر آتش‌سوزی را به دنبال دارد.
  • انتقال سوخت به ژنراتور باید امن شود. اگر از لوله‌های انتقال گازوئیل یا بنزین استفاده می‌کنید لوله‌ها باید عایق شود.
  • یک سیم ارت به دستگاه وصل شود تا از برق‌گرفتگی جلوگیری شود.
  • قبل از راه‌اندازی دیزل مطمئن شوید که مخزن دارای الکتریسیته ساکن نیست.

بیشتر بخوانید: آموزش راه اندازی موتور برق بنزینی


شرایط محل نصب دیزل ژنراتور

هر دستگاه باید در یک موقعیت مکانی نصب شود. معمولاً در دستورالعمل نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور شرایط محل نوشته شده است. اما به‌ صورت کلی به هنگام نصب، مهم‌ترین نکات شرایط محل به ‌قرار زیر است:

  • اولین و مهم‌ترین نکته در محل نصب دیزل ژنراتور کاهش آلودگی صوتی است؛ برای همین بهتر است برای دیزل ژنراتور «کاناپا» ساخته شود. کاناپا، اتاقکی است که ژنراتور را کاور می‌کند و مانع از عبور صدای دستگاه به بیرون می‌شود.
  • در زمان نصب دیزل ژنراتور باید شرایطی فراهم شود تا دیزل ژنراتور از گزند باد و باران و سقوط اشیاء محافظت شود. اگر برای این کار اتاقکی ساخته می‌شود، باید دستگاه از هر طرف یک متر با دیوار فاصله پیدا کند.
  • در زمان نصب دیزل ژنراتور باید فضایی برای تهویه فراهم آورید تا دود سمی حاصل از احتراق بنزین یا گازوئیل از محیط خارج شود. بهتر است اگزوز دستگاه به لوله‌های تهویه متصل شود.
  • نکته مهم دیگری که باید رعایت شود، بتن‌ریزی محل نصب است. دستگاه به دلیل کارکرد موتور دارای ارتعاش است و می‌تواند زمین را بلرزاند و دستگاه را به حرکت درآورد؛ برای همین لازم است زیرسازی برای دستگاه انجام شود و فونداسیون به ‌طور کامل انجام شود. زمانی که دستگاه در محل قرار گرفت باید دستگاه به سطح زمین پیچ شود. مقاومت فونداسیون بسته به وزن و اندازه سطح دستگاه کاملاً متفاوت است. برای این ‌که سطح فونداسیون به ‌درستی اجرا شود، سطح فونداسیون باید 40 تا 50 سانت از هر طرف دستگاه فاصله داشته باشد و دیزل ژنراتور یک ارتفاع 15 تا 20 سانتی‌متر از کف فونداسیون فاصله داشته باشد.
  • محل نصب دیزل ژنراتور نباید در محل جریان آب قرار گیرد. ورود هرگونه آب از پمپ تخلیه چاه، ناودان، سقف‌های شیب‌دار، آبپاش‌های آبیاری محوطه ممنوع است. حتی اگر دیزل ژنراتور در مکانی نصب می‌شود که زیر آن لوله‌های آب شهری قرار گرفته است، باید فونداسیون بسیار مقاوم ساخته شود تا هرگونه آب به داخل دستگاه وارد نشود.
  • یکی از نکات ایمنی پیش از نصب دیزل ژنراتور که باید به آن اهمیت داد ورود هرگونه مواد ضایعاتی یا نخاله‌های طبیعی است که باعث می‌شود دستگاه به ‌درستی کار خود را انجام ندهد. ورود برگ یا گرد و غبار به دستگاه امکان دارد باعث آتش‌سوزی شود. امکان دارد ضایعات وارد لوله اگزوز یا مسیر تهویه دستگاه شده و باعث افزایش حرارت دیزل ژنراتور و آتش‌سوزی شود.


بیشتر بخوانید: سیستم خنک کاری موتور دیزل


مراحل نصب و راه‌ اندازی دیزل ژنراتور

برای نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور لازم است ابتدا رعایت نکات ایمنی که ذکر شد رعایت شود. اما مراحل نصب یک دیزل ژنراتور به شرح زیر است:

  1. ابتدا دستگاه با یک جرثقیل به محل مورد نظر انتقال داده می‌شود. لازم است دستگاه کاملاً پوشانده شود تا ورود آب به دستگاه جلوگیری شود.
  2. دستگاه باید روی فونداسیون قرار گیرد. فونداسیون کاملاً تراز ساخته ‌شده و در زمان نصب فونداسیون کاملاً خشک است. اگر از دیزل ژنراتور توان بالا استفاده می‌شود لازم است فونداسیون سیستم خنک‌کننده دستگاه جدا ساخته شود. لازم به ذکر است که در زمان نصب دیزل ژنراتور توان بالا، سیستم خنک‌کننده دیزل ژنراتور نیز جداگانه از دستگاه نصب می‌شود.

راه اندازی ژنراتور

  1. ارتفاع دیزل ژنراتور در زمان نصب، متناسب با فاصله از سطح دریا متفاوت خواهد بود؛ لذا در زمان نصب حتماً کاتالوگ دستگاه مطالعه شود. در بعضی از دستگاه‌ها با تغییر ارتفاع، توان دیزل ژنراتور کم می‌شود. در ارتفاع بالا دما کم می‌شود و در عملکرد دستگاه تأثیر می‌گذارد؛ برای همین نیاز است در اقلیم سرد از ضدیخ استفاده شود.
  2. زمانی که دستگاه داخل اتاق قرار می‌گیرد، باید دستگاه به ‌گونه‌ای قرار گیرد که هوا از انتهای آلترناتور به سمت اگزوز جریان پیدا کند. برای آنکه هوا بهتر جریان پیدا کند، می‌توان در زمان نصب دیزل ژنراتور داخل اتاق از فن آکسیال و توری هوا استفاده کرد. فن آکسیال را باید در عقب دستگاه گذاشت، در این صورت توری در سمت اگزوز دیزل قرار گیرد تا جریان هوا وارد و خارج شود.
  3. بعد از آنکه دیزل ژنراتور روی زمین نصب شد و به ‌وسیله بولت و سیستم لرزه‌گیر روی زمین ثابت ماند، باید لوله‌کشی اگزوز را انجام داد. لوله اگزوز بهتر است به سمت بالا قرار گیرد. همچنین لوله اگزوز دارای انعطاف‌پذیری در راستای حرکت به بیرون بوده و نیاز است هر 6 تا 10 متر از لوله اگزوز در مسیر افقی یک حلزونی نصب گردد؛ با این کار نوسانات دمایی در اگزوز به حداقل ممکن خواهد رسید. بهتر است اگر از حلزونی انعطاف‌پذیر در مسیر لوله اگزوز استفاده می‌شود، این حلزونی بعد از صدا خفه کن قرار گیرد.
  4. مخزن سوخت نیز یکی از مسائلی است که باید در زمان نصب دیزل ژنراتور به آن دقت شود. اگر توان دیزل ‍ژنراتور تا 550 kVA است، مخزن سوخت در داخل شاسی دستگاه قرار می‌گیرد. در دیزل ژنراتور 700 kVA به بالا، مخزن با ظرفیت 1000 لیتری باید روی کف شاسی نصب شود تا سر مکش بر ورودی پمپ سوخت قرار گیرد.

نصب و راه‌اندازی دیزل ژنراتور

بعضی از نصابان دیزل در زمان راه‌اندازی، لوله‌های انتقال سوخت را از نوع گالوانیزه انتخاب می‌کنند. اگر لوله‌های گالوانیزه انتخاب می‌شود، مدام اتصال و خوردگی چک شود تا دچار نشتی نشود. لوله‌های مسی نیز با گازوئیل واکنش نشان داده و از بین می‌روند و دچار نشتی می‌شوند.

  1. بعد از نصب مخزن سوخت، نوبت به تنظیمات خنک‌کننده دیزل ‍ژنراتور است. بسته به نوع رادیاتور، چگونگی راه‌ اندازی دیزل ‍ژنراتور متفاوت خواهد بود. در رادیاتور جدا در مدار اصلی، رادیاتور در ارتفاع 5 سانتی‌متری از پایه موتور نصب می‌شود و این رادیاتور در فاصله ده متری از موتور قرار می‌گیرد. در رادیاتور با تحریک در موتور اصلی، رادیاتور در ارتفاع ده متری از موتور قرار می‌گیرد.
  2. ترموستات در دیزل ‍ژنراتور باید در زمان نصب و راه‌اندازی کار کند؛ هرگز نباید بدون ترموستات دستگاه استارت بخورد.
  3. نصب باتری نیز در دیزل ژنراتور بسیار مهم است و باید قبل از راه‌اندازی به آن توجه شود. در زمان راه‌اندازی باید به عمر باتری توجه کرد؛ اگر از عمر باتری شش ماه گذشته است باید روی دستگاه باتری نو نصب شود.
  4. روغن ‌موتور هم در زمان نصب دیزل ‍ژنراتور باید چک شود؛ دستگاه نباید بدون روغن روشن شود. در 100 ساعت اول کارکرد دیزل، روغن ‌موتور کاسته خواهد شد.
  5. کابل انتقال قدرت و بررسی سوئیچ‌های فرمان آخرین مرحله نصب است که باید نکات فنی طبق کاتالوگ دستگاه رعایت شود. بعد از نصب تمام مراحل، دستگاه باید استارت زده شود. در زمان استارت دستگاه برای چند ساعت در حالت بی‌باری کار کرده و بعد دستگاه در مدار قرار گیرد.

راه اندازی دیزل ژنراتور


برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان هنگام خرید دیزل ژنراتور و آگاهی از قیمت ژنراتور با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

faq

نصب یک دستگاه صنعتی به ‌خصوص دستگاهی مانند ژنراتور که در آن از بنزین استفاده می‌شود و گاز تولیدی آن سمی است و خطر انفجار نیز وجود دارد، متفاوت از هر ماشین دیگر است؛ برای همین لازم است قبل از نصب از شرایط دستگاه آگاهی پیدا کنید. نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور شاید در نگاه اول کار ساده‌ای به نظر برسد، اما بسیار پیچیده و خطرناک است. دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را تبدیل به جریان الکتریسیته می‌کند و شامل دو بخش بوده که یک بخش آن موتور است. موتور برای تولید انرژی مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نوع احتراق داخلی است که برای نیروی احتراق گازوئیل را می‌سوزاند. در چنین ماشینی در صورت رعایت نکردن شرایط نصب دیزل ژنراتور امکان آتش‌سوزی وجود دارد؛ لذا بهتر است شرایط نصب آن از لحاظ ایمنی رعایت شود


برای خرید انواع دیزل ژنراتور و مشاهده قیمت دیزل ژنراتور به فروشگاه آبادیزل مراجعه نمایید.

شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

همچنین بخوانید
در این مقاله، تلاش کردیم تا به طور خلاصه و جامع به مراحل و نکات مهم در خرید گیربکس صنعتی اشاره کنیم. با رعایت این مراحل و توجه به جزئیات فنی و نیازهای خود، می‌توانید گیربکس مناسبی را برای صنعت خود انتخاب کنید و به بهبود عملکرد و کارایی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود دست یابید.
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.
در این مقاله، به تفاوت‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و کاربرد هر دو نوع موتور بنزینی 2 زمانه و 4 زمانه می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم شما را  برای خرید انواع موتور دیزل متناسب با نیاز و بودجه خود راهنمایی نماییم. به هر موتور احتراق داخلی که در آن دما به اندازه‌ مناسب بالا می‌رود تا سوخت دیزل تزریق شده در سیلندر، آتش بگیرد، موتور دیزل گفته می‌شود. در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: