شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

تلفات الکتروموتور ها

کل تلفات الکتروموتور ها شامل چهار قسمت عمده هستند که عبارتند از : تلفات آهنی شامل تلفات هیسترزیس و تلفات فوکو (جریان های سرگردان) است. میزان تلفات هیسترزیس به نوع و ترکیب هسته ها (ورق های فولادی) بستگی دارد و بخش دیگر یعنی تلفات فوکو (یا تلفات جریان های سرگردان) است.

برای خرید الکتروموتور یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آبادیزل مشاوره بگیرید.

در ادامه بیشتر می خوانیم:


انواع تلفات در الکتروموتور ها

ما در این مقاله سعی می کنیم به تمامی سوالات ذهنی شما در رابطه با تلفات الکتروموتور ها بپردازیم.

میزان تلفات آهنی در تعیین مقدار ضریب توان موتور مؤثر است. تلفات آهنی در بار کم افزایش یافته و از این رو منجر به ایجاد ضرایب توان کم می شود.

تلفات مربوط به بار هرز که میزان تلفات آهنی در تعیین مقدار ضریب توان موتور مؤثراست. تلفات آهنی در بار کم افزایش یافته و از این رو منجر به ایجاد ضرایب توان کم می شود. موتور القائی حتی در بار کامل نیز ضریب توان نسبتا" ضعیفی دارد مثلا" بین 8/0 تا 9/0 پس فاز است. لذا به لحاظ اقتصادی لازم است تا جائی که میسر است در انتخاب مناسب و همسازی موتور با بار دقت کافی به عمل آید تا راندمان های کم و ضرایب توان ضعیف به حداقل ممکنه برسند. موتورهای کوچک در مقایسه با موتورهای بزرگتر مشخصه های ضریب توان ضعیف تری دارند و لذا در تأسیساتی که موتورهای کوچک زیادی به کار گرفته شوند احتمال کاهش ضریب توان وجود دارد. تلفات آهنی شامل تلفات هیسترزیس و تلفات فوکو ( جریان های سرگردان ) است. میزان تلفات هیسترزیس به نوع و ترکیب هسته ها (ورق های فولادی) بستگی دارد و بخش دیگر یعنی تلفات فوکو (یا تلفات جریان های سرگردان) است.

  1. تلفات مسی که به میزان تلفات گرمائی شناخته می شود و متناسب با مجذور جریان بار است.
  2.  تلفات اصطکاکی ( یا تلفات مکانیکی ) و تلفات سیم پیچی که مستقل از میزان بار و مقدار آن ثابت است.
  3.  تلفات آهنی ( تلفات مغناطیس کنندگی یا تلفات هسته ) که مقدار آن به ولتاژ بستگی دارد بنابراین برای هر موتور خاصی مستقل از میزان بار آن ثابت است

تلفات متغیر

لذا به لحاظ اقتصادی لازم است تا جائی که میسر باشد در انتخاب مناسب و همسازی موتور با بار دقت کافی به عمل آید تا راندمان های کم و ضرایب توان ضعیف به حداقل ممکنه برسند. موتورهای کوچک درمقایسه با موتورهای بزرگتر مشخصه های ضریب توان ضعیف تری دارند و لذا در تأسیساتی که موتورهای کوچک زیادی به کار گرفته شوند احتمال کاهش ضریب توان وجود دارد.

  • به این تلفات تلفات مسی نیز گفته‌ می‌شود.
  • این تلفات به دلیل جاری شدن جریان در سیم پیچ های استاتور و روتور اتفاق می‌افتد.
  • با تغییر بار، جریان در سیم پیچ روتور و استاتور نیز تغییر می‌کند و از این رو این تلفات نیز تغییر می‌کند. بنابراین این تلفات، تلفات متغیر نامیده می‌شوند.
  • تلفات مسی با انجام آزمایش روتور قفل شده در موتور القایی سه فاز بدست می آید.
  • عملکرد اصلی موتور القایی تبدیل یک نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی است. در طی این تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی ، نیرو در مراحل مختلف جریان می‌یابد.
  • این جریان نیروکه در مراحل مختلف وجود دارد با نمودار جریان نیرو (نمودار توان موتور)نشان داده‌می‌شود.
  • همانطور که همه ما می دانیم ورودی موتور القایی سه فاز تغذیه سه فاز است. بنابراین ، منبع تغذیه سه فاز به استاتور موتور القایی سه فاز داده‌می‌شود.
  • اجازه دهید ، Pin = نیروی الکتریکی که به استاتور موتور القایی سه فاز داده‌می‌شود،
  • VL = ولتاژ خط  اعمالی به استاتور موتور القایی سه فاز
  • IL = جریان خط،
  •  Cosφ = ضریب توان موتور القایی سه فاز.
  • نیروی برق (توان) ورودی به استاتور ، Pin = √3VLILcosφ
  • بخشی از این توان ورودی برای تأمین تلفات استاتور که تلفات آهن استاتور و تلفات مسی استاتور‌است، استفاده‌می‌شود.
  • توان باقیمانده یعنی (انرژی الکتریکی ورودی – تلفات استاتور) به عنوان ورودی روتور به روتور اعمال‌می‌شود.

بنابراین

(ورودی روتور) = P2  ، Pin – تلفات استاتور (تلفات مس استاتور و تلفات آهن استاتور).

به طور مثال روتور مجبو راست این ورودی روتور را به انرژی مکانیکی تبدیل کند اما این ورودی را بطورکامل نمی‌توان به خروجی مکانیکی تبدیل کرد زیرا تلفات روتور را تأمین می‌کند.

همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، تلفات روتور از دو نوع تلفات آهن روتور و تلفات مس روتوراست.

از آنجا که تلفات آهن به فرکانس روتور بستگی دارد، که هنگام چرخش روتور بسیار اندک‌است، بنابراین معمولاً نادیده گرفته‌می‌شود. بنابراین ، در روتور فقط تلفات مسی روتوراست.

بنابراین ورودی روتور باید این تلفات مس روتور را تأمین‌کند. پس از تأمین تلفات مسی روتور ، قسمت باقیمانده از ورودی روتور ، P2 به توان مکانیکی ، Pm تبدیل می‌شود.

بگذارید Pc تلفات مسی روتور باشد،

I2 می‌تواند جریان روتور تحت شرایط کار باشد،

R2 مقاومت روتور است،

 قدرت مکانیکی ناخالص (Pm) توسعه یافته‌است.

  • Pc = 3I22R2
  • Pm = P2 – Pc

اکنون این نیروی مکانیکی ایجاد شده توسط شافت به بار داده‌می‌شود اما برخی از تلفات مکانیکی مانند اصطکاک و تلفات بادگیر نیز اتفاق می‌افتد.

بنابراین ، قدرت ناخالص مکانیکی توسعه یافته باید این تلفات را نیز تأمین‌کند.

قدرت خروجی خالص ایجاد شده در شافت، که در نهایت به بار داده‌می‌شود Poutاست.

Pout =  Pm  تلفات مکانیکی (از تلفات اصطکاک و بادگیر)

Pout توان شافت یا توان مفید نامیده‌ می‌شود.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع تفاوت موتورهای الکتریکی AC و DC به مقاله مراجعه کنید.


خرید الکتروموتور


برای خرید و مشاوره در مورد الکتروموتور با ما تماس بگیرید. شماره های تماس :  ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ - ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴


faq

  1. تلفات مسی که به میزان تلفات گرمائی شناخته می شود و متناسب با مجذور جریان بار است.
  2.  تلفات اصطکاکی ( یا تلفات مکانیکی ) و تلفات سیم پیچی که مستقل از میزان بار و مقدار آن ثابت است.
  3.  تلفات آهنی ( تلفات مغناطیس کنندگی یا تلفات هسته ) که مقدار آن به ولتاژ بستگی دارد بنابراین برای هر موتور خاصی مستقل از میزان بار آن ثابت است

همچنین بخوانید
 کارواش صنعتی و خانگی دو نوع کارواش هستند که به منظور شستشوی خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع کارواش تفاوت‌هایی در مقیاس، قدرت و کاربردهای خود دارند. در این مقاله به معرفی انواع کارواش بر اساس کاربرد پاسخ میدهیم.
الکتروژن یا موتوژن، دو کمپانی بزرگ معتبر ایرانی هستند که دینام یا الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز تولید و راهی بازار میکنند. در ادامه با مقاله تفاوت موتوژن با الکتروژن آشنا خواهیم شد، پس با آبادیزل همراه باشید.
فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست؟ پمپ‌های آب از جمله تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم‌های آبیاری، صنعتی و خانگی به شمار می‌روند. این پمپ‌ها به منظور انتقال آب از یک منبع به مقصد نهایی استفاده می‌شوند.
در صنعت، خطوط تولید کارخانه‌ها نقش بسیار حیاتی در فرآیند تولید و توزیع محصولات ایفا می‌کنند. به منظور بهبود کارایی و عملکرد این خطوط تولید، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته امری ضروری است. یکی از اجزای اصلی و حیاتی در خطوط تولید صنعتی، گیربکس‌های صنعتی هستند که نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت و کنترل سرعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف دارند. گیربکس صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای تغییر سرعت و افزایش گشتاور در سیستم‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: