شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

انواع کمپرسورهای دینامیکی

کمپرسورهای دینامیکی در دو طرح محوری و شعاعی موجود می‌ باشند.طرح‌های شعاعی غالباً کمپرسورهای توربینی یا کمپرسور توربینی شعاعی نامیده می‌شوند و طرح‌های شعاعی غالباً کمپرسورهای گریز از مرکز نامیده می‌شوند. برخلاف کمپرسورهای جابجایی که با جریان ثابت کار می‌کنند، کمپرسورهای دینامیکی با فشار ثابتی کار می‌کنند. عملکرد کمپرسور دینامیکی تحت تأثیر شرایط بیرونی قرار دارد، از جمله، ایجاد تغییری جزئی در فشار ورودی باعث تغییر زیادی در ظرفیت می‌شود.

ما در ادامه با انواع کمپرسورهای دینامیکی آشنا خواهیم شد.

از جمله ویژگی‌های کمپرسور گریز از مرکز، جریان رانش شعاعی آن است. هوا با استفاده از پره‌های شعاعی وارد مرکز پروانه دواری می‌شود و توسط نیروهای گریز از مرکز به سوی محیط پروانه دوار به بیرون پرتاب می‌شود. قبل از اینکه هوا به مرکز پروانه دوار بعدی رانده شود، از یک پخش کنند و یک محفظه حلزونی عبور می‌کند، که در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل می‌شود. نسبت فشار هر مرحله، نسبت فشار کلی کمپرسور را مشخص می‌کند.

همچنین بعد از هر پروانه دوار سرعت هوا بطور چشمگیری افزایش می‌یابد. دمای هوا در قسمت ورودی هر یک از مراحل نقش مهمی در مقتضیات توان کمپرسور دارد و به همین دلیل است که خنک کاری بین مراحل نیاز می‌شود. کمپرسورهای گریز از مرکز با بیش از ۶ مرحله و فشاری تا ۲۵ بار غیر معمول نیستند.

پروانه دوار

پروانه دوار می‌تواند دارای طرح باز و یا بسته باشد.طرح باز در کاربردهای هوا رایج تر است. از طرح باز در کمپرسورهای گاز نیز استفاده می‌شود.

پروانه دوار معمولاً از آلیاژ فولاد ضد زنگ و یا آلومینیوم ساخته می‌شود. سرعت این کمپرسور در مقایسه با کمپرسورهای دیگر خیلی بالا است، حدود ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دور بر دقیقه کاملاً رایج می‌باشد.

این، بدین معنی است که به جای یاتاقان‌های ساچمه‌ای از یاتاقان‌های تخت (JOURNAL BEARINGS) یا همان یاتاقانهای لغزشی در این کمپرسورها استفاده می‌شود. یاتاقانهای ساچمه‌ای در کمپرسورهای یک مرحله‌ای با نسبت فشار کم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

غالباً کمپرسورهای چند مرحله‌ای دارای دو پروانه دوار هستند که بر روی هر دو انتهای محور گردان نصب شده‌اند که بارهای محوری تولید شده توسط اختلاف فشار را خنثی می‌کنند. پایین ترین میزان جریان حجمی در کمپرسور گریز از مرکز عمدتاً توسط جریان موجود در آخرین مرحله تعیین می‌شود. مقدار حد عملی l/s ۱۶۰ در مجرای خروجی از یک تجهیز افقی دو تکه، غالباً قاعده کلی است.

آب بندی کمپرسور

هر کمپرسور گریز از مرکز باید بطور مناسبی آب بندی شود تا میزان نشتی را در راستای محور گردنده که از میان محفظه کمپرسور عبور می‌کند را کاهش دهد. آب بندهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و پیشرفته ترین آنها را می‌توان در کمپرسورهای پر سرعت که تأمین کننده فشارهای بالا می‌باشند، یافت. رایج ترین انواع آب بندهای چهارگانه شامل آببندهای لابیرینتی، آببندها حلقوی (معمولاً آب بندهای گرافیتی که خشک کار می‌کنند، اما آب‌بندهای مایع نیز به کار گرفته می‌شود)، آببندهای مکانیکی (MECHANICAL SEAL)و آببندهای هیدرواستاتیکی می‌باشد.

کمپرسور گریز مرکز

این دسته از کمپرسورهای دارای چهار بخش اصلی هستند که عبارتند از :

  • ورودی
  • پروانه
  • پخش کننده (دیفیوزر)
  • جمع کننده (نازل)

کمپرسور محوری

یک کمپرسور محوری (Axial compressors) دارای جریان محوری است، هوا یا گاز از میان ردیف‌هایی از پره‌های ثابت و متحرک در امتداد محور گردان کمپرسور عبور می‌کنند. بدین ترتیب سرعت هوا بتدریج همزمان با اینکه پره‌های ثابت انرژی جنبشی را به فشار تبدیل می‌کنند، افزایش می‌یابد.
پایین ترین میزان جریان حجمی در چنین کمپرسوری حدود ۱۵/s است. معمولاً یک استوانه متعادل کننده‌ای در کمپرسور تعبیه می‌شود، تا نیروی فشار محوری را متعادل سازد.

کمپرسورهای محوری بطور کلی از کمپرسورهای گریز از مرکز کوچکتر هستند و بطور معمول سرعت آنها ٪ ۲۵ بالاتر است و این کمپرسورها برای میزان جریان حجمی بالا در فشار نسبتاً متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. به استثنای کاربردهای توربین گازی، نسبت فشار به ندرت بالاتر از ۶ است. جریان معمول تقریباً / s ۶۵ و فشار مؤثر تقربیا ۱۴ بار است.

ما در این مقاله یک تحلیل جامع درباره انواع کمپرسورهای دینامیکی و تفاوت میان آن ها پرداخته ایم.


کمپرسور دینامیکی محوری
پویانمایی از یک کمپرسور محوری

کمپرسور محوری


بیشتر بخوانید: دستگاه متراکم کننده گازها چیست؟ 


مزایای و معایب استفاده از کمپرسور دینامیکی

کمپرسورهای دینامیکی با فشار ثابتی کار می‌کنند. عملکرد کمپرسور دینامیکی تحت تأثیر شرایط بیرونی قرار دارد. که هر کدام کاربرد مختلفی دارند که ما در ادامه با انواع کمپرسورهای دینامیکی و مزایای و معایب آن می پردازیم.

  • ارتعاش کمتر
  • نداشتن نیاز به فنداسیون و پی سازی
  • بازدهی بالاتر نسبت به کمپرسورهای جابه­جایی مثبت
  • مناسب برای مصارف صنعتی و نیازمند فشار بالا
  • هزینه تعمیر و نگه­داری کمتر
  • قطعات کم
  • کم بودن اصطحلاک
  • هزینه اولیه بالا
  • عدم پوشش ظرفیت­های پایین مشابه ظرفیت خانگی
  • داشتن صفحه فرمان پیچیده
  • داشتن دقت بالا
  • حساس بودن دستگاه

کمپرسور دینامیکی چیست؟

کمپرسورهای دینامیکی در دو مدل شعاعی و کمپرسورهای محوری ساخته می­شوند. مدل کمپرسور دینامیکی محوری عموما کمپرسورهای توربینی یا کمپرسورهای توربینی شعاعی نامیده می‌شوند و مدل ­های شعاعی نیز عموما کمپرسورهای گریز از مرکز نام دارند. در مقابل کمپرسورهای جابجایی مثبت که با جریان ثابت کار می‌کنند. کمپرسورهای دینامیکی با فشار ثابتی کار می‌کنند. عملکرد کمپرسور دینامیک تحت تأثیر شرایط بیرونی قرار دارد، به عنوان مثال ایجاد تغییری جزئی در فشار ورودی باعث تغییر زیادی در ظرفیت می‌شود.

کمپرسور دینامیکی چیست؟

راهنمای خرید کمپرسورهای دینامیکی

 امروزه در جهان انواع کمپرسورهای دینامیکی مختلفی تولید می شوند که هر کدام نقش مهمی در حوضه صنعت و تکنولوژی دارند.

امیدوارم که این مقاله مورد پسند و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه شما می توانید برای خرید یا اطلاعات بیشتر با

کارشناسان ما که تجربه بالایی در این زمینه دارند مشورت کنید. تا از بهترین و مناسب ترین نوع کمپرسور برخوردار شوید.

برای اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در بالای سایت تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
 کارواش صنعتی و خانگی دو نوع کارواش هستند که به منظور شستشوی خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع کارواش تفاوت‌هایی در مقیاس، قدرت و کاربردهای خود دارند. در این مقاله به معرفی انواع کارواش بر اساس کاربرد پاسخ میدهیم.
الکتروژن یا موتوژن، دو کمپانی بزرگ معتبر ایرانی هستند که دینام یا الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز تولید و راهی بازار میکنند. در ادامه با مقاله تفاوت موتوژن با الکتروژن آشنا خواهیم شد، پس با آبادیزل همراه باشید.
فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست؟ پمپ‌های آب از جمله تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم‌های آبیاری، صنعتی و خانگی به شمار می‌روند. این پمپ‌ها به منظور انتقال آب از یک منبع به مقصد نهایی استفاده می‌شوند.
در صنعت، خطوط تولید کارخانه‌ها نقش بسیار حیاتی در فرآیند تولید و توزیع محصولات ایفا می‌کنند. به منظور بهبود کارایی و عملکرد این خطوط تولید، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته امری ضروری است. یکی از اجزای اصلی و حیاتی در خطوط تولید صنعتی، گیربکس‌های صنعتی هستند که نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت و کنترل سرعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف دارند. گیربکس صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای تغییر سرعت و افزایش گشتاور در سیستم‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: