شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

الکتروپمپ یا پمپ چیست؟

الکتروپمپ یا پمپ چیست؟ پمپ، وسیله مکانیکی است که انرژی مکانیکی، را به سیال منتقل نموده و فشار آن را بالا می برد تا این فشار برای غلبه بر اصطکاک‌های سیال با بدنه لوله، شیرآلات، دیواره کانال مصرف شود و سیال به محل مورد نظر منتقل شود. همواره نیاز به جابه‌جایی مایعات علی‌الخصوص آب از دغدغه‌های مهم بشر از قدیم الایام بوده است.


در ادامه خواهید دید:

انواع الکترپمپ

انواع پمپ

پمپ سانتریفیوژ چیست؟

انواع پمپ های سانتریفیوژ

بهترین برند پمپ

اجزای مختلف پمپ‌ های صنعتی

قسمت های اساسی یک پمپ گریز از مرکز

کاربرد پمپ های گریز از مرکز

راهنمای خرید پمپ


 اختراع پیچ ارشمیدس جهت انتقال آب از رودخانه به زمین های کشاورزی اطراف اولین پاسخ به این دغدغه بوده و انواع تلاشها برای طراحی و ساخت وسیله مکانیکی جهت انتقال مایعات از آن پس صورت گرفته است. با توجه به گستردگی نوع مایعات و نیازهای مختلف انتقال انواع مختلفی از جمله گریز از مرکز سانتریفوﮊ جابه‌جایی مثبت،پیستونی، دنده‌ای، پلانجری، دوزینگ، دیافراگمی، کف‌کش، چند‌طبقه مولتی استیج، پرستالتیک،لجن‌کش طراحی و ساخته شده است.

الکتروپمپ یا پمپ

انواع الکتروپمپ

الکتروپمپ یا پمپ چیست؟ و انواع آن ها : الکتروپمپ پنتاکس ایتالیا با تولید انواع الکتروپمپ در بخش خانگی ، ساختمانی ، صنعتی ، کشاورزی و آبرسانی و مارک Vertix که علامت تجاری صنایع پمپ سازی Pentax می باشد. الکتروپمپ پدرولا ایتالیا در انواع الکتروپمپ های شناور ، فشار قوی ، سانتریفوژ و خانگی الکتروپمپ های چینی در انواع الکتروپمپ های شناور ، کفکش ، لجن کش ، خانگی ، الکتروپمپ های طبقاتی عمودی-افقی و سانتریفوژ الکتروپمپ ساخت پمپیران و سولار پمپ و آویران

انواع الکتروپمپ (فشار قوی ، گریز از مرکز ، دو مکشه ، شناور ، روغن داغ ، گل کش ) الکتروپمپ لوارا ایتالیا وابسته به گروه صنعتی ITT بزرگترین گروه صنعتی دنیا در زمینه تولید پمپ های گریز از مرکز چدنی و استینلس استیل ، الکتروپمپ های طبقاتی (جهت پمپاژ مواد شیمیایی)، الکتروپمپ های لجن کش و کفکش ، الکتروپمپ های شناور و انواع بوستر پمپ ها با آبدهی تا 5000 متر مکعب در ساعت و تا فشار 50 بار.

انواع پمپ

  • پمپ های سانتریفوژ (جریان شعاعی)
  • پمپ های محوری
  • پمپ های نیمه سانتریفوژ (یا با جریان مختلط)
  • پمپ های دینامیکی

انواع پمپ

  1. پمپ سانتریفوژ (شعاعی) عملکرد این پمپ به این صورت است که درآن سیال موازی محور وارد چرخ پمپ شده و عمود برآن از چرخ خارج می گردد. این پمپ ها معمولاً برای ایجاد فشارهای بالا در دبی های کم به کارمی روند. بنابراین اغلب پمپ های سانتریفوژ توانایی خوبی در ایجاد فشارهای بالا دارند. پمپ های سانتریفوژ شایع ترین نمونه از پمپ ها هستند.
  2.  پمپ های (محوری) سیال موازی محور وارد پمپ می گردد و به طور موازی نسبت به محور از چرخ خارج می گردد. این پمپ ها برای ایجاد فشارها و دبی های متوسط به کار می روند.
  3.  پمپ های نیمه سانتریفوژ (مختلط) سیال موازی محور وارد چرخ پمپ می گردد و به طور مایل نسبت به محور از چرخ خارج می گردد. این پمپ ها برای ایجاد فشارها و دبی های متوسط به کارمی روند. این پمپ ها نسبت به پمپ های سانتریفوژ توانایی بیشتری در استفاده و به کارگیری دبی های بالا را دارند. مبانی و کاربرد پمپ های گریز از مرکز (centrifugal pump) اصول کار کلیه این پمپ هابراساس استفاده از نیروی "گریز از مرکز" پایه گذاری شده است. هر حجمی که در یک مسیر دایره ای یا منحنی شکل حرکت کند، تحت تأثیر نیروی گریز از مرکز واقع می شود. جهت نیروی مذکور طوری است که همواره تمایل دارد که جسم را ازمحور یا مرکز دوران دور سازد.
  4. در پمپ های دینامیکی انتقال انرژی به سیال دائمی بوده و تا زمانی که الکتروموتور روشن است ادامه پیدا می کند.در این پمپ ها انرژی الکتریکی از الکتروموتور، به شفت و از طریق آن به پمپ منتقل می شود و با چرخش پروانه‌ها انرژی مکانیکی ایجاد شده را به سیال منتقل کرده و در نهایت باعث افزایش فشار آن می گردد. 

پمپ سانتریفیوژ چیست؟

پمپ های سانتریفیوژ امروزه در صنعت کشور نقش پر رنگی را ایفا می کنند و در میان سایر پمپ ها، این دسته از پر مصرف ‌ترین پمپ ها می‌ باشند. نکته مثبتی که پمپ های سانتریفیوژ را از سایرین متمایز کرده است نوع گذر حجمی سیال می باشد که به صورت یکنواخت است.

این ویژگی باعث شده زمانی که مجرای تخلیه سیال دچار گرفتگی یا مسدود شود، فشار زیادی به پمپ وارد نشده و موتور پمپ را از کار نندازد.

دو دلیل باعث افت فشار می شود، یکی اصطکاک سیال و دیگری مشکل اتصالات که باعث افت فشار خواهد شد.

برای جلوگیری از مشکلات، باید تمام نکات مهم را هنگام انتخاب پمپ در نظر بگیریم و بهترین انتخاب متناسب با شرایط و نیاز کاری، را انجام دهیم.

پمپ سانتریفیوژ

انواع پمپ های سانتریفیوژ

امروزه این پمپ ها کاربرد زیادی در صنایع غذایی و لبنی، فلزات، نفت و پتروشیمی، کاغذ سازی، صنایع و معادن، دفع موادزائد، و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

عملکرد این پمپ ها به گونه ای است که سیال از خروجی پمپ اول خارج و وارد پمپ دوم می شود.

و پروانه دوم میزان دبی را بالاتر می برد. اتفاقی که در یک پمپ گریز از مرکز تک مکشی می افتد این است که سیال از یک طرف پروانه وارد می شود اما در پمپ هاس سانتریفیوژ دو مکشی، سیال از دو طرف پره ها وارد می شود. همین امر است که پمپ دو مکشی را برای ظرفیت های بالا، تبدیل به یک گزینه کاربردی تر می کند.
اساس کار پمپ سانتریفیوژ نیروی گریز از مرکز است، در واقع قسمت متحرک پمپ تحت حرکت دورانی، سیال را از مرکز به خارج می راند و چون قطرات در این حالت دارای شتاب و سرعت بالایی هستند، در برخورد با جداره داخلی، سرعت آنها به فشار تبدیل شده و طی این فرایند سیال ما پمپاژ می شود.

بهترین برند پمپ

اولین پمپ ها حدود 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح به دست مصریان باستان اختراع شد. اختراع مصریان در واقع نوعی چرخ آبی بود که از عمق 6 متری به واسطه سطل‌هایی آب را جابه‌جا می‌کردند.

 امروزه پمپ ها با مدل های مختلفی در بازار تولید و عرضه می شوند که در تمام صنایع های مختلف به کار می روند. که در ادامه با سه مدل از بهترین های بازار آشنا می شوید.

پمپ پنتاکس (Pentax)

پمپ پنتاکس ساخت کشور ایتالیا : یکی از باکیفیت ترین و پر مصرف‌ترین پمپ‌های داخل کشور بوده، پمپ پنتاکس دارای ویژگی های خاصی می باشند که در بخش های مختلف قابل استفاده می باشند و به همین دلیل کاربرد های فراوانی دارند. این نوع پمپ ایتالیایی به سادگی توانسته است در بازار های جهانی توانایی های خود را به نمایش در آورد و ویژگی های خاص آن دلیل مناسبی برای استفاده از این نوع پمپ می باشد.

پمپ پنتاکس

پمپ استریم (STREAM)

امروزه پمپ ها نقش مهمی در صنعت و تکنولوژی دارند. این نوع پمپ ها با توانایی و ماندگاری بالا یکی از بهترین نوع پمپ هستند. پمپ های استریم ساخت کشور چین از لحاظ کیفیت و قیمت، توان رقابت با نمونه های مطرح دنیا را دارا می باشد. استریم یکی از محبوب ترین برند های بازار ایران است که طرفدارای زیادی دارد. 

پمپ پمپیران (PUMPIRAN)

 شرکت پمپیران با بیش از چهل سال سابقه فعالیّت در زمینه تولید انواع پمپ و الکتروموتورهای مختلف را تحت لیسانس (KSB آلمان) آغاز نمود. این شرکت در شهر تاریخی و صنعتی تبریز در زمینی به مساحت (۸۷۰۰۰ متر مربع) قرار داشته و کل زیربنای کارگاه‌های تولیدی، آزمایشگاهی و پشتیبانی آن بیش از چهل هزار متر مربع  می باشد. پمپیران در سال (۱۳۶۵ هجری‌ شمسی) ساخت محصولات سفارشی را آغاز نمود و موفق شد برای اولین بار صنعت پمپ را در کشور بومی‌ سازی نموده و به خودکفایی برسد. این شرکت در سال هزار سیصد و هفتاد به صورت رسمی وارد اوراق بهادار و بورس ایران شد.


اجزای مختلف پمپ‌ های صنعتی

اجزای مختلف پمپ‌ های صنعتی

اجزای اصلی یک پمپ صنعتی شامل: پوشش (محفظه)، پروانه، صفحه پشتی، شافت و سیل شفت و نیز آداپتور موتور است. در بعضی از پمپ‌ها صفحه پشتی به صورت بخشی از محفظه است که در این صورت پمپ دارای یک پوشش جداشدنی خواهد بود.

بدنه یا محفظه (housing/casing)

بدنه، پوسته بیرونی پمپ صنعتی است که اجزای درونی را در مقابل عناصر خارجی محافظت می‌کند. پوشش پمپ صنعتی باید از موادی ساخته شود تا در برابر شرایط محیط با توجه به کاربرد پمپ صنعتی، مقاوم باشد. (برای مثال پمپ‌های زیر آب باید در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی ناشی از آب مقاوم باشند.)

پروانه (impeller)

یک دیسک چرخان با مجموعه‌ای از پره‌های متصل به یک شفت است. هنگامی‌که پروانه می‌چرخد، انرژی را به مایع منتقل کرده و موجب القای جریان می‌شود. ویژگی‌ها و حالت‌های جریان پمپ صنعتی باتوجه به طراحی پروانه متفاوت است.

موتور (motor)

موتور، منبع نیروی پمپ صنعتی که شافت را به حرکت در می‌آورد. موتورهای AC و DC رایج‌ترین منابع نیرو برای پمپ‌های صنعتی هستند. اما سایر منابع مانند: موتورهای احتراق داخلی، نیروی هیدرولیک و نیروی بخار جزو گزینه‌های ممکن هستند.

شافت یا شفت (shaft)

شافت پروانه را به موتور متصل می‌کند که نیروی پمپ صنعتی را فراهم می‌نماید.

حلزونی (volute)

محفظه داخلی که حاوی پروانه است و مایع پمپ شده را جمع‌آوری و گاهی اوقات تخلیه می‌کند. مواد مصرفی در ساخت حلزونی پمپ باید با محیط موردنظر سازگار باشد.

سایر اجزا پمپ صنعتی شامل موارد زیر است:

بلبرینگ (bearing)

پشتیبانی مکانیکی که امکان چرخش مداوم پروانه را فراهم می‌کند و به صورت مستمر روغن‌کاری می‌شود.

هاب (hub)

هاب، دستگاه متصل به بلبرینگ که نقطه اتصال موتور است.

سیل (seal)

سیل، از آلودگی بلبرینگ توسط محیط پمپ جلوگیری می‌کند. بعضی از پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون سیل هستند. در پمپ‌های بدون سیل، مکانیسم پمپاژ به طور کامل در یک اتاقک حلزونی به صورت پکینگ آب‌بندی می‌شوند.

اجزای سیستم پمپ صنعتی

خارج از خود پمپ تعدادی از اجزای اضافی وجود دارند که جزیی از یک سیستم پمپ کامل هستند.

کنترل‌کننده‌ها (controllers): مجموعه‌ای از سنسورها برای فراهم کردن اطلاعات عملیاتی و همچنین کنترل خودکار و یا دستی عملکردهای مختلف پمپاژ استفاده می‌شوند.

اتصالات و آداپتورها (fittings and adapters): اجزایی که قسمت‌های مختلف سیستم پمپ (موتورها، لوله‌ها و …) را به‌هم متصل می‌کند.

دستگاه‌های نصب (mounting devices): برای نصب‌ به روش‌های مختلف مانند: روی دیوار، روی زمین و یا نزدیک هر تجهیزات دیگر به کار برده می‌شود.


پمپ پمپیران

قسمت های اساسی یک پمپ گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز شامل پمپ یک طبقه پمپ چند طبقه شعاعی و جریان شعاعی، پمپ چند طبقه جریان مختلط، پمپ یک طبقه جریان مختلط و پمپ جریان محوری می شود. یک تا چند طبقه بودن پمپ گریز از مرکز یعنی تعداد پروانه ای است که در پمپ به کار می رود.

  • الکتروموتور: که شامل قسمت الکتریکی پمپ است.
  • هوس برینگ: که محل قرار گیری برینگ ها می باشد
  • مکانیکال سیل: که محل آب بندی پمپ و جدا کننده سیال پمپاژ شده و قسمت مکانیکی پمپ می باشد.
  • پره های پمپ: که با توجه به نوع کاربرد دارای انواع مختلفی می باشد.
  • کوپل یا هم محور سازی:که متصل کننده الکترومتر به شافت (محور) پمپ است.

پمپ گریز از مرکز

کاربرد پمپ های گریز از مرکز

 یکی از پر کاربرد ترین و اقتصادی ترین نوع پمپ، پمپ های گریز از مرکز هستند. که نقش بزرگی در بخش های مختلف صنعت و زندگی دارند.کوچک ترین نوع این پمپ ها که توان الکتریکی کمی دارند به طور معمول به عنوان سیستم سرمایش و گرمایش برای اتومبیل ها به کار می روند. پمپ گریز از مرکز انواع مختلفی از جمله پمپ گریز از مرکز (شعاعی) پمپ گریز از مرکز (جریان مختلط) و پمپ گریز از مرکز (جریان محوری) را شامل می شوند.

الکتروپمپ یا پمپ

راهنمای خرید پمپ 

امروزه پمپ‌ ها در صنایع های مختلف نیز کاربرد‌های متفاوت و فراوانی دارند. این پمپ‌ ها در سایزها و اندازه‌های متفاوتی در بازار موجود می‌ باشند.

مار در این مقاله به نکات مهم الکتروپمپ و پمپ پرداخته ایم امیدواریم که این مقاله مورد پسند و استفاده شما کاربران قرار گرفته باشد.

شما می توانید برای خرید یا اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما که تجربه بالایی در این زمینه دارند مشورت کنید. تا از بهترین و مناسب ترین نوع پمپ بهره مند شوید.

برای اطلاع از قیمت انواع پمپ ها با شماره های درج شده در بالای سایت تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.
در این مقاله، به تفاوت‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و کاربرد هر دو نوع موتور بنزینی 2 زمانه و 4 زمانه می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم شما را  برای خرید انواع موتور دیزل متناسب با نیاز و بودجه خود راهنمایی نماییم. به هر موتور احتراق داخلی که در آن دما به اندازه‌ مناسب بالا می‌رود تا سوخت دیزل تزریق شده در سیلندر، آتش بگیرد، موتور دیزل گفته می‌شود. در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.
در این مقاله، به عنوان یک راهنمای خرید، به بررسی عوامل و ملاک‌هایی که باید در نظر گرفته شوند تا انتخاب بهتری برای خرید آلترناتور یا ژنراتور تک داشته باشید، می‌پردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: