شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار میکند

دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار میکند دیزل ژنراتور ها که از ترکیب موتور دیزل، ژنراتور الکتریکی (مولد) و بخش های دیگر ساخته شده اند، ابزاری هستند برای تامین برق در شرایط مختلف. از تامین برق اضطراری در حد چند دقیقه گرفته تا تامین برق کشتی و قطار در این بازه قرار می گیرند. کار شرکت های فعال در این زمینه، ارائه خدمات تخصصی برای تعمیر، نگهداری و کوپله دیزل ژنراتورهاست.

برای اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید.


در تولید انرژی الکتریکی مولد به ماشینی گفته می‌شود که از طریق القای الکترومغناطیسی انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. تبدیل بالعکس انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی به وسیله موتور الکتریکی صورت می‌گیرد. موتورها و مولدهای الکتریکی از جهات مختلفی دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگر هستند. منبع تامین کننده انرژی مکانیکی ممکن است توربین بخار، توربین آبی، توربین بادی یا یک موتور احتراق داخلی باشد.

طرز کار دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور دستگاهی است که سوخت دیزلی را به الکتریسیته تبدیل می کند. این دستگاه مستقل خود از دو بخش موتور دیزلی و ژنراتور تشکیل شده است. موتور دیزلی سوخت دیزل را به منظور تولید حرکت برای ژنراتور می سوزاند و پس از آن ژنراتور حرکت را توسط نیروی الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل می کند. این دو جزء (موتور و ژنراتور الکترومغناطیس) توسط یک میل لنگ به یکدیگر وصل می شوند و به این ترتیب، حرکت تولید شده توسط موتور دیزلی به آهنربای ژنراتور منتقل می شود.

موتور دیزلی با یک احتراق درونی کوچک روشن می شود. در موتور دیزلی دریچه ای تعبیه شده که سوخت را کنترل کرده و سرعت موتور دیزلی را تحت کنترل در می آورد. که این کار موجب استاندارد شدن قدرت خروجی ژنراتور می شود.

همزمان با چرخاندن میل لنگ توسط موتور دیزلی متصل به ژنراتور، محور اصلی ژنراتور درون محفظه آلترناتور می چرخد و این حرکت با سرعت بالا، باعث چرخش آهن ربا درون سیم پیچ ژنراتور می شود.

سپس با استفاده از قانون القای الکتریکی، الکتریسیته تولید می کند. کلید هدایتگر (گاورنر) هم به موتور اجازه می دهد در صورت افزایش مصرف با بالابردن سرعت الکتریسیته مورد نیاز را تامین کند، تا در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی در مصرف کنندگان میزان تولید برق را کنترل کند.

دیزل ژنراتور با تبدیل سوخت دیزلی به الکتریسیته، می تواند برق مورد نیاز کارخانه ها، پروژه های ساختمانی، محیط های صنعتی، جاده ها و راه آهن، بیمارستان ها، سازمان ها و ادارات، سینماها، مجموعه های ورزشی، پروژه های مختلف بین شهری و دور دست را فراهم کند. کاربرد اصلی دیزل ژنراتور وقتی می باشد که دسترسی به برق شهری امکان پذیر نیست و گاهی هم برای کاهش هزینه های مصرف انرژی بکار می رود.


کاربرد دیزل ژنراتور

مراحل کار دیزل ژنراتور

چگونگی تولید برق در دیزل ژنراتور 

نحوه کار دیزل ژنراتور

اجزای اصلی دیزل ژنراتور

طرز کار اجزای اصلی دیزل ژنراتور

صداگیر دیزل ژنراتور

مزایای دستگاه دیزل ژنراتور

مزایای استفاده از دیزل ژنراتورها

معایب دیزل ژنراتورها

اجاره دیزل ژنراتور

تعمیر و نگهداری از دیزل ژنراتور

علت محبوبیت دیزل ژنراتور ها نسبت به ژنراتور های گازسوز


کاربرد دیزل ژنراتور

امروزه با گسترش سیستم برق رسانی در دنیا دسترسی به برق سه فاز یا تک فاز برای کاربران به راحتی میسر شده است اما این سیستم هنوز به طور کامل پاسخ گوی تمام نیاز های کاربران نیست و با قطعی سیستم برق رسانی یا خارج شدن از محدوده تحت پوشش آن عملا دسترسی ما به آن قطع می شود و در چنین شرایطی دستگاه های تولید کننده برق وارد عمل می شوند که دیزل ژنراتورها یکی از مناسب ترین انتخاب ها در چنین شرایطی می باشند.

کاربرد دیزل ژنراتور

  • کاربرد دیزل ژنراتور در منازل مسکونی، ساختمان ها و ادرات: قطعی های مکرر برق در واحد های مسکونی، ساختمان ها و ادارات و در نتیجه خاموش شدن دستگاه های برقی می تواند باعث به وجودآمدن دردسری های متعددی شود از این رو یکی از کاربردهای دیزل ژنراتور تامین برق اضطراری ساختمان ها و ادارات می باشد.
  • کاربرد دیزل ژنراتورها در بیمارستان ها و مراکز حساس: تامین برق اضطراری بیمارستان ها و دیتا سنترها از اهمیت ویژه ای برخورد است زیرا در صورت قطعی برق و عدم تامین آن باعث وارد شدن آسیب های جبران ناپذیری می شود از این رو وجود چند دستگاه مولد برق به صورت همزمان برای این مراکز توصیه می شود.
  • کاربرد دیزل ژنراتور در صنعت غذایی: وجود دیزل ژنراتورها در صنایع غذایی به علت تامین برق یخچال ها، فریزها و محفظه های نگهداری مواد غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • کاربرد دیزل ژنراتور در صنایع کشاورزی: برق مورد نیاز صنایع کشاورزی به دلیل فاصله از شهر می تواند توسط دیزل ژنراتورها تامین شود و دستگاه های نظیر پمپ های ابیاری، تراکتورها و خرمن کوب ها را به کار بیندازد.
  • کاربرد دیزل ژنراتورها در صنایع معادن: از دیگر کاربردهای دیزل ژنراتورها تامین برق معادن برای استخراج مواد معدنی و منابع طبیعی می باشد.

مراحل کار دیزل ژنراتور

به طور کلی نحوه کار دیزل ژنراتور را می توان در مراحل زیر بیان نمود:

مکش

در مرحله مکش، شیر ورودی باز شده و با جابه‌جا شدن پیستون از مرکز، هوا به طرف سیلندر کشیده می‌شود. بعد از وارد شدن هوا با فشار به اندازه کافی، شیر مکش بسته می‌گردد.

احتراق

در این مرحله، سوخت وارد هوای متراکم و داغ شده و شروع به سوختن می‌کند تا زمانی که به مرکز فوقانی برسد که در این حالت تأمین سوخت متوقف می‌گردد.
تا آخر مرحله مکش و رسیدن به نقطه قطع، تزریق سوخت ادامه داشته که در این شرایط، شیر ورودی و تخلیه در حالت بسته قرار دارند.
در ادامه گازهای هوا فشرده شده و در سیلندر پخش می‌گردند و باعث می‌شوند تا پیستون به طرف پایین حرکت نماید.

تخلیه

در مرحله تخلیه، به طور مجدد پیستون به سمت بالا رفته و سبب می‌شود تا شیرهای تخلیه باز و شیر سوخت بسته گردد.
به دلیل انبساط گازهای سوختی که محترق شده‌اند، با حرکت پیستون به سمت بالا فرار کرده و در نهایت گازهایی که باقی‌مانده‌اند، با کمک دریچه اگزوز به طرف بیرون می‌روند.
زمانی که این مرحله پایان می‌یابد، شیرهای تخلیه بسته شده و این چرخه کامل می‌گردد.


چگونه می‌توانم باتری دیزل ژنراتور را در صورت نیاز تعویض کنم؟

برای تعویض باتری دیزل ژنراتور، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. اطمینان حاصل کنید که ژنراتور خاموش است و هیچ گونه اتصال الکتریکی انجام نشده است. این کار ایمنی شما را تضمین می‌کند.

2. قطع برق: مطمئن شوید که وصله یا کلید برق ژنراتور قطع شده است تا هیچ جریان الکتریکی در دستگاه وجود نداشته باشد.

3. محل باتری: محل باتری در دیزل ژنراتور معمولاً در نزدیکی موتور یا در قسمت پشتی ژنراتور قرار دارد. محل باتری را پیدا کنید و مطمئن شوید که به آن دسترسی داشته باشید.

4. محافظت شخصی: قبل از هر کاری، از دستکش‌های محافظ یا عینک ایمنی استفاده کنید تا خود را در مقابل هر گونه آسیب ناشی از اسید باتری محافظت کنید.

5. قطع اتصالات: قبل از تعویض باتری، اتصالات الکتریکی را از باتری جدا کنید. ابتدا قطب مثبت (+) را با گره‌گیر یا ابزار مشابهی که به آن دسترسی دارید، باز کنید. سپس قطب منفی (-) را باز کنید. این کار باعث جدا شدن باتری از سیستم الکتریکی می‌شود.

6. تعویض باتری: باتری قدیمی را با یک باتری جدید معادل تعویض کنید. ابتدا باتری جدید را در محل قرار دهید و سپس قطب منفی (-) را به محل خود بچسبانید. سپس قطب مثبت (+) را به محل خود بچسبانید. مطمئن شوید که اتصالات محکم و صحیح انجام شده‌اند.

7. اتصالات مجدد: بعد از تعویض باتری، اتصالات الکتریکی را دوباره برقرار کنید. ابتدا قطب منفی (-) را به باتری متصل کنید و سپس قطب مثبت (+) را متصل کنید. مطمئن شوید که اتصالات محکم است.

8. بررسی عملکرد: بعد از تعویض باتری، ژنراتور را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید. مطمئن شوید که برق به درستی تأمین می‌شود و ژنراتور به طور عادی عمل می‌کند.

توجه: توصیه می‌شود قبل از تعویض باتریباتری دیزل ژنراتور، بهتر است دستورات و راهنمایی‌های تولید کننده ژنراتور خود را مطالعه کنید، زیرا ممکن است مراحل خاصی برای تعویض باتری در دستگاه شما وجود داشته باشد. همچنین، اگر شما تجربه یا دانش کافی در این زمینه ندارید، بهتر است تعویض باتری را به تکنسین یا کارشناس مجرب مربوطه بسپارید


چگونگی تولید برق در دیزل ژنراتور 

ژنراتور دیزلی از موتوری تشکیل شده است که با سوخت دیزل کار می‌کند. در طی فرایند احتراق، انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل شده و سپس انرژی مکانیکی ایجاد شده به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود که در صورت قطع برق می‌توان از آن استفاده کرد.
هنگامی که ژنراتور دیزلی راه اندازی می‌شود، موتور چهار فرایند احتراق خود را طی می‌کند. یعنی:
مکش، فشرده سازی، قدرت و اگزوز.
در نتیجه انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل شده که ما به عنوان خروجی در شفت موتور دریافت می‌کنیم.
اکنون از این شفت دوار برای چرخاندن روتور دینام استفاده می‌شود. روتور و استاتور دینام اجزایی هستند که انرژی تولید می‌کنند.
روتور، یک عنصر استوانه‌ای است که توسط آهنربا احاطه شده است، در داخل استاتور می‌چرخد که دارای آرایش ثابتی از سیم کشی مسی است. حرکت آهنرباها در سراسر سیم کشی چیزی است که در پایان الکتریسیته تولید می‌کند.

ژنراتور دیزلی

نحوه کار دیزل ژنراتور

به طور کلی نحوه کار دیزل ژنراتور را می توان در مراحل زیر بیان نمود:

مکش

در این مرحله شیر ورودی باز شده و با جابه‌جا شدن پیستون از مرکز، هوا به طرف سیلندر کشیده می‌شود. بعد از وارد شدن هوا با فشار به اندازه کافی، شیر مکش بسته می‌گردد.

احتراق

در مرحله احتراق، سوخت وارد هوای متراکم و داغ شده و شروع به سوختن می‌کند تا زمانی که به مرکز فوقانی برسد که در این حالت تأمین سوخت متوقف می‌گردد.
تا آخر مرحله مکش و رسیدن به نقطه قطع، تزریق سوخت ادامه داشته که در این شرایط، شیر ورودی و تخلیه در حالت بسته قرار دارند.
در ادامه گازهای هوا فشرده شده و در سیلندر پخش می‌گردند و باعث می‌شوند تا پیستون به طرف پایین حرکت نماید.

تخلیه

در این مرحله به طور مجدد پیستون به سمت بالا رفته و سبب می‌شود تا شیرهای تخلیه باز و شیر سوخت بسته گردد.
به دلیل انبساط گازهای سوختی که محترق شده‌اند، با حرکت پیستون به سمت بالا فرار کرده و در نهایت گازهایی که باقی‌مانده‌اند، با کمک دریچه اگزوز به طرف بیرون می‌روند.
زمانی که این مرحله پایان می‌یابد، شیرهای تخلیه بسته شده و این چرخه کامل می‌گردد.

نحوه کار دیزل ژنراتور


بیشتر بخوانید: گاورنر دیزل ژنراتور چیست؟ 


اجزای اصلی دیزل ژنراتور

  1. موتور
  2. دینام
  3. سیستم سوخت
  4. تنظیم کننده ولتاژ
  5. سیستم خنک کننده
  6. سیستم اگزوز
  7. سیستم روانکاری
  8. شارژر باتری
  9. صفحه(پنل) کنترل
  10. مونتاژ یا قاب اصلی

اجزای اصلی دیزل ژنراتور

موتور دیزل diesel engine

موتور دیزلی یکی از مهمترین بخش های دیزل ژنراتور و منبع انرژی مکانیکی ورودی است. به طوریکه احتراق سوخت در سوپاپ های موتور باعث حرکت پیستون ها و در نتیجه تولید انرژی مکانیکی می شود که این انرژی مکانیکی تولید شده از طریق میل لنگ به ژنراتور منتقل می شود.

میزان توان موتور و اندازه قدرت آن رابطه مستقیمی با حداکثر توان خروجی ژنراتور دارد و باید در هنگام کوپله دیزل ژنراتور به تناسب توان موتور و ژنراتور توجه شود.

در هنگام خرید دیزل ژنراتور انتخاب موتورخوب به عنوان یکی از اجزای اصلی  تشکیل دهنده دیزل ژنراتوربسیار اهمیت دارد و ضروری است که به فاکتور های نظیر کشور و شرکت تولید کننده موتور، نوع و ساختار موتور توجه ویژه ای داشته باشید.

موتورهای دیزلی از نظر ساختار به صورت زیر می باشند.

  • موتورهای دیزلی با سرسوپاپ واقع در سرسیلندر(Overhead Valve  یا OHV )
  • موتورهای دیزلی با سرسوپاپ واقع در بدنه موتور (Over Valve none  یا non-OHV)

موتورهای دیزلی OHV نسبت به موتورهای دیزلی None-OHV کارکردی بهتری دارند و به دلیل طراحی جدیدترخود، مکانیزم ساده تر، کیفیت بالاتر، میزان تولید صدای کمتر و خروجی گازهای تولیدی آن نیز پایین می باشد که همه این مزایا کاربران را در هنگام خرید دیزل ژنراتور به سمت موتورهای دیزلی OHV سوق داده است.

ژنراتور alternator

ژنراتور، دینام یا آلترناتور به عنوان یکی دیگر از اجزای اصلی دیزل ژنراتور وظیفه تولید انرژی الکتریکی از انرژی مکانیکی را  بر عهده دارد.

الترناتور دیزل ژنراتور داری بخش های زیر می باشد:

  • روتور: روتور به صورت مستقیم به شفت متصل است و با چرخش خود یک میدان مغناطیسی دوار تولید می کند
  • استاتور: استاتور بخش ثابت و داخل غلاف است که مجموعه ای از هادی الکتریکی در سیم پیچ، روی یک هسته آنی می باشد.
  • شفت: شفت به عنوان واسط بین میل لنگ و روتور عمل می کند و باعث اتصال این دو بخش می شود.
  • یاتاقان
  • شاسی

دینام

دینام قسمتی از ژنراتور است که سبب تولید خروجی الکتریکی از طریق وردوی مکانیکی که موتور تامین کرده است، می‌پردازد.
دینام که به نام ژنراتور نیز شناخته می‌شود، بخشی از ژنراتور است که خروجی الکتریکی را از ورودی مکانیکی تامین شده توسط موتور تولید می‌کند. این شامل مجموعه‌ای از قطعات ثابت و متحرک بوده که در یک محفظه محصور شده اند. اجزاء با هم کار می‌کنند تا حرکت نسبی بین میدان مغناطیسی و الکتریکی ایجاد کنند که به نوبه خود الکتریسیته تولید می‌کند. اجزای دینام عبارت‌اند از:

استاتور

این جزء ثابت است و شامل مجموعه‌ای از هادی‌های الکتریکی بوده که در سیم پیچ‌هایی روی یک هسته آهنی پیچیده شده‌اند.

روتور یا آرماتور

روتور به تولید نوعی میدان مغناطیسی متحرک در اطراف استاتور پرداخته که سبب اختلاف ولتاژ در بین سیم پیچ‌های آن می‌گردد. این جریان متناوب سبب تولید خروجی ژنراتور می‌گردد.
این جزء متحرک بوده که یک میدان مغناطیسی دوار را به یکی از سه روش زیر تولید می‌کند:

توسط القایی: به عنوان آلترناتورهای بدون جاروبک شناخته شده و معمولاً در ژنراتورهای بزرگ استفاده می‌شوند.

توسط آهنرباهای دائمی: این مورد در واحدهای دینام کوچک رایج است.

با استفاده از یک محرک: یک محرک منبع کوچکی از جریان مستقیم (DC) است که از طریق مجموعه‌ای از حلقه‌های لغزشی و برس‌ها به روتور انرژی می‌دهد.

فرآیند تولید برق در الترناتور بدین شکل است که انرژی مکانیکی از طریق میل لنگ به شفت منتقل می شود و شفت به عنوان واسط باعث چرخش روتور می شود. با چرخیدن روتور یک میدان مغناطیسی در حال حرکت بر روی استاتور تولید می شود که موجب اختلاف ولتاژ بین سیم پیچ های استاتور و در نتیجه تولید جریان متناوب در خروجی دیزل ژنراتور می شود.

یکی دیگر از مباحث بسیار مهم در انتخاب ژنراتور سیستم تحریک آن می باشد که می تواند تاثیر زیادی روی عملکرد دایم دیزل ژنراتور داشته باشد.

ژنراتور های به لحاظ ارتباط سیم پیچ تحریک بهه برد کنترل ولتاژ به دو دسته

  • ژنراتورهای ذغالی: در این ژنراتورها رینگ های در اطراف روتور قرار دارد که ولتاژ تحریک از طریق ذغال به سیم پیچ تحریک خواهد رسید.
  • ژنراتورهای اکسایتری: در این ژنراتورها  انتهای ژنراتور همانند یک ترانسفورماتور به صورت القایی ولتاژ بر روی رتور القا می شود و از این رو برد کنترل ولتاژ به سیم پیچ اولیه تحریک در استاتور وصل و به صورت القایی ولتاژ در رتور القا می شود.

ژنراتور های اکسایتری معماری جدید تری نسبت به ژنراتورهای زغالی دارد از این کارشناسان آبادیزل با بیش از 12 سال سابقه در زمینه خرید و فروش و کوپله دیزل ژنراتور به شما توصیه می کنند که به سراغ دیزل ژنراتورهای اکسایتری بروید.

سیستم سوخت Fuel Tank

مخزن و سیستم سوخت در دیزل ژنراتور وظیفه تامین و انتقال سوخت را برعهده دارد. مخزن سوخت در دیزل ژنراتورهای کوچک به طور معمول در کنار پایه شاسی قرار دارد اما برای دیزل ژنراتور های سایز بزرگ تر نیازمند نصب مخرن سوخت خارجی به صورت جداگانه هستید.

رگلاتور ولتاژ (Automatic Voltage Regulator) AVR

رگولاتور ولتاژ یا AVR قطعه الکترونیکی کوچکی است که روی ژنراتور نصب می شود تا بر برق خروجی نظارت کند. برق خروجی ژنراتور با توجه با دور موتور می تواند متفاوت باشد و از طرف نیازمندیم تا بر برق خروجی ژنراتور کنترل داشته و مطابق استاندارد های تعیین شده برق خروجی را تنظیم کنیم از این رو از این قطعه الکترنیکی استفاده می کنیم تا به طور خودکار ولتاژ ترمینال خروجی الکتریکی ژنراتور در پارامتر های از پیش تعیین شده استاندارد حفظ کنیم.

تبدیل ولتاژ AC به جریان DC

تنظیم کننده ولتاژ بخش کوچکی از خروجی ولتاژ AC ژنراتور را می‌گیرد و آن را به جریان DC تبدیل می‌کند. سپس این جریان DC را به مجموعه ای از سیم پیچ‌های ثانویه در استاتور که به عنوان سیم پیچ‌های تحریک کننده معروف هستند، می‌فرستد.

سیم‌پیچ‌های محرک (تبدیل جریان DC به جریان متناوب)

سیم‌پیچ‌های محرک اکنون مشابه سیم‌پیچ‌های استاتور اولیه عمل می‌کنند و جریان متناوب کمی تولید می‌کنند. سیم پیچ‌های تحریک کننده به واحدهایی به نام یکسو کننده های دوار متصل می‌شوند.

یکسو کننده های دوار (تبدیل جریان AC به جریان DC)

این یکسو کننده‌ها جریان AC تولید شده توسط سیم پیچ‌های تحریک کننده را تصحیح می‌کنند و آن را به جریان DC تبدیل می‌کنند. این جریان DC به روتور یا آرمیچر تغذیه شده تا علاوه بر میدان مغناطیسی چرخشی روتور، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد کند.

روتور یا آرمیچر (تبدیل جریان DC به ولتاژ AC روتور)

آرمیچر اکنون ولتاژ AC بزرگتری را در سیم پیچ‌های استاتور القا می‌کند که اکنون ژنراتور به عنوان ولتاژ AC خروجی بزرگ‌تر تولید می‌کند.
این چرخه تا زمانی ادامه می‌یابد که ژنراتور شروع به تولید ولتاژ خروجی معادل ظرفیت عملیاتی کامل خود کند. با افزایش خروجی ژنراتور، تنظیم کننده ولتاژ، جریان DC کمتری تولید می‌کند.
در زمانی که ژنراتور به ظرفیت کامل خود رسید، یعنی تنظیم کننده ولتاژ به حالت تعادل خود رسیده و جریان DC کافی را برای خروجی دستگاه تولید می‌کند و ...

سیستم خنک کننده و اگزوز (Cooling System)

دیزل ژنراتور از احتراق گازوییل برای تولید انرژی مکانیکی استفاده می کند که این انرژی مکانیکی از طریق ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود از این رو استفاده مداوم از از دیزل ژنراتور باعث افزایش دمای اجزای آن خواهد شد در نتیجه استفاده از یک سیستم خنک کننده قدرتمند که بتواند گرمای حاصل را مهار کند بسیار اهمیت دارد.

بیش از90 درصد دیزل ژنراتورها از سیستم آب خنک برای کاهش دمای ایجاد شده استفاده می کنند و آب در میان سیلندر جریان پیدا می کند و بعد جذب گرمایی ایجاد شده از موتور خارج می شود.

موارد ضروری برای کاهش دمای دیزل ژنراتور

  • سطح مایع خنک کننده به صورت روزانه بررسی شود
  • تمیز کردن سیستم خنک کننده و پمپ بعد از 600 ساعت کارکرد
  • تمیزکردن فیلتر هوای پس از 2400 ساعت کارکرد
  • ایجاد فضای استاندارد برای تهویه دیزل ژنراتور و در دسترس بودن هوای آزاد
  • گازهای تولیدشده توسط دیزل ژنراتور که از اگزوز خارج می شوند باید به نحوی درستی به فضای آزاد منتقل شوند

سیسستم های روان کاری Lubrication systems

دیزل ژنراتور از قطعات و بخش های متحرکی ساخته شده است که برای عدم ایجاد اصطکاک بین قطعات و افزایش طول عمر آن ضروری است که سیستم روانکاوی آن به درستی کار کند از این رو نیازمند است که اپراتور دستگار هر 8 ساعت میزان سطح روغن دستگاه را بررسی کند تا از میزان استاندارد کمتر نباشد و همچنین روغن آن نیز پس از 500 ساعت به صورت مرتب تعویض شود.

شارژر باتری Battery Charger

شارژر باتری دیزل ژنراتور یکی از اجزای تابلو برق دیزل ژنراتور می باشد که وظیفه کنترل و نظارت بر خروجی برق باتری و در صورت لزوم شارژ آن را دارد از این رو بسیار اهمیت دارد که باتری توسط دیزل ژنراتور به طور متناسب با ولتاژ آن شارژ شود.

کنترل پنل Control Panel

کنترل پنل دیزل ژنراتور شامل ابزارهای کنترل و مدیریت دیزل ژنراتور می باشد که اپراتور می تواند از طریق این قسمت کارکرد بخش های مختلف دیزل ژنراتور را مدیریت کند و بر ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور نظارت داشته باشد.

شما می توانید از طریق کنترل دیزل ژنراتور

  • خاموش و روشن کردن دیزل ژنراتور: شما می توانید از طریق کنترل پنل دیزل ژنراتور نحوه خاموش و روشن شدن آن را مدیریت و در زمان قطعی برق به طور خودکار ژنراتور را روشن و وارد مدار کنید.
  • کنترل کارکرد موتور: با استفاده از ابزارهای اندازه گیری و سنسورهای دستگاه می توان پارامترهای نظیر فشار روغن، سرعت چرخش موتور، مدت زمان روشن بودن، درجه حرارت مایع خنک کننده و ولتاژ باتری را اندازه گیری کنید.
  • کنترل کارکرد ژنراتور: کنترل پنل جریان خروجی، ولتاژ و فرکانس ژنراتور را اندازه گیری و مدیریت می کند.

شاسی دیزل ژنراتور Diesel generator chassis

در نهایت تمام اجزای دیزل ژنراتور بر روی یک شاسی قرار می گیرد و بر اساس کاربرد آن می تواند به صورت قابل حمل یا ثایت باشد.


طرز کار اجزای اصلی دیزل ژنراتور

به طور کلی نحوه کارکرد اجزای اصلی در یک ژنراتور عبارت‌اند از:

موتور

به طور کلی موتور منبع ورودی به ژنراتور است که اندازه آن متناسب با حداکثر توان خروجی تامین شده توسط ژنراتور است.

دینام

دینام قسمتی از ژنراتور است که سبب تولید خروجی الکتریکی از طریق وردوی مکانیکی که موتور تامین کرده است، می‌پردازد.
دینام که به نام ژنراتور نیز شناخته می‌شود، بخشی از ژنراتور است که خروجی الکتریکی را از ورودی مکانیکی تامین شده توسط موتور تولید می‌کند. این شامل مجموعه‌ای از قطعات ثابت و متحرک بوده که در یک محفظه محصور شده اند. اجزاء با هم کار می‌کنند تا حرکت نسبی بین میدان مغناطیسی و الکتریکی ایجاد کنند که به نوبه خود الکتریسیته تولید می‌کند. اجزای دینام عبارت‌اند از:

استاتور

این جزء ثابت است و شامل مجموعه‌ای از هادی‌های الکتریکی بوده که در سیم پیچ‌هایی روی یک هسته آهنی پیچیده شده‌اند.

روتور یا آرماتور

روتور به تولید نوعی میدان مغناطیسی متحرک در اطراف استاتور پرداخته که سبب اختلاف ولتاژ در بین سیم پیچ‌های آن می‌گردد. این جریان متناوب سبب تولید خروجی ژنراتور می‌گردد.
این جزء متحرک بوده که یک میدان مغناطیسی دوار را به یکی از سه روش زیر تولید می‌کند:

توسط القایی: به عنوان آلترناتورهای بدون جاروبک شناخته شده و معمولاً در ژنراتورهای بزرگ استفاده می‌شوند.

توسط آهنرباهای دائمی: این مورد در واحدهای دینام کوچک رایج است.

با استفاده از یک محرک: یک محرک منبع کوچکی از جریان مستقیم (DC) است که از طریق مجموعه‌ای از حلقه‌های لغزشی و برس‌ها به روتور انرژی می‌دهد.

سیستم سوخت

مخزن سوخت معمولاً ظرفیت کافی برای کار کردن ژنراتور را به طور متوسط بین 6 تا 8 ساعت دارد. در مورد واحدهای کوچک ژنراتور، مخزن سوخت بخشی از پایه لغزش ژنراتور است یا در بالای قاب ژنراتور نصب می شود.
ویژگی‌های مشترک سیستم سوخت رسانی شامل موارد زیر هستند:

  • اتصال لوله از مخزن سوخت به موتور: خط تامین سوخت را از باک به موتور خط برگشت سوخت را از موتور به باک هدایت می‌کند.
  • لوله تهویه مخزن سوخت: مخزن سوخت دارای یک لوله تهویه برای جلوگیری از ایجاد فشار یا خلاء در هنگام پر کردن و تخلیه مخزن است. هنگامی که باک سوخت را دوباره پر می‌کنید، از تماس فلز به فلز اطمینان حاصل کنید تا از ایجاد جرقه جلوگیری شود.
  • اتصال سرریز از مخزن سوخت به لوله تخلیه: این مورد لازم است تا مانع از هرگونه سر ریز شدن در زمان پر کردن مجدد مخزن شود.
  • پمپ سوخت: این پمپ، سوخت را از مخزن ذخیره اصلی به مخزن روزانه منتقل می‌کند. کارکرد پمپ بنزین معمولاً به صورت الکتریکی است.
  • جداکننده آب سوخت / فیلتر سوخت: این فیلتر آب و مواد خارجی را از سوخت مایع جدا می‌کند تا از دیگر اجزای ژنراتور در برابر خوردگی و آلودگی محافظت کند.
  • انژکتور سوخت: مقدار مورد نیاز سوخت را به داخل محفظه احتراق موتور می‌پاشد.

اجزای دیزل ژنراتور

 تنظیم کننده ولتاژ

همانطور که از نام آن مشخص است، این قطعه ولتاژ خروجی ژنراتور را تنظیم می‌کند. در ادامه مکانیزم هر جزء که در فرآیند چرخه‌ای تنظیم ولتاژ نقش دارند، توضیح داده شده است:

تبدیل ولتاژ AC به جریان DC

تنظیم کننده ولتاژ بخش کوچکی از خروجی ولتاژ AC ژنراتور را می‌گیرد و آن را به جریان DC تبدیل می‌کند. سپس این جریان DC را به مجموعه ای از سیم پیچ‌های ثانویه در استاتور که به عنوان سیم پیچ‌های تحریک کننده معروف هستند، می‌فرستد.

سیم‌پیچ‌های محرک (تبدیل جریان DC به جریان متناوب)

سیم‌پیچ‌های محرک اکنون مشابه سیم‌پیچ‌های استاتور اولیه عمل می‌کنند و جریان متناوب کمی تولید می‌کنند. سیم پیچ‌های تحریک کننده به واحدهایی به نام یکسو کننده های دوار متصل می‌شوند.

یکسو کننده های دوار (تبدیل جریان AC به جریان DC)

این یکسو کننده‌ها جریان AC تولید شده توسط سیم پیچ‌های تحریک کننده را تصحیح می‌کنند و آن را به جریان DC تبدیل می‌کنند. این جریان DC به روتور یا آرمیچر تغذیه شده تا علاوه بر میدان مغناطیسی چرخشی روتور، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد کند.

روتور یا آرمیچر (تبدیل جریان DC به ولتاژ AC روتور)

آرمیچر اکنون ولتاژ AC بزرگتری را در سیم پیچ‌های استاتور القا می‌کند که اکنون ژنراتور به عنوان ولتاژ AC خروجی بزرگ‌تر تولید می‌کند.
این چرخه تا زمانی ادامه می‌یابد که ژنراتور شروع به تولید ولتاژ خروجی معادل ظرفیت عملیاتی کامل خود کند. با افزایش خروجی ژنراتور، تنظیم کننده ولتاژ، جریان DC کمتری تولید می‌کند.
در زمانی که ژنراتور به ظرفیت کامل خود رسید، یعنی تنظیم کننده ولتاژ به حالت تعادل خود رسیده و جریان DC کافی را برای خروجی دستگاه تولید می‌کند و ...

 

سیستم خنک کننده

استفاده کردن مکرر و مداوم از دستگاه سبب بالا رفتن دمای اجزای متفاوت آن می گردد. داشتن یک سیستم خنک کننده و تهویه برای برداشت گرمای تولید شده در این فرآیند ضروری است.
در برخی مواقع از آب شیرین به عنوان خنک کننده برای دستگاه استفاده می‌گردد، اما به طور معمول استفاده از آن محدود برای موقعیت‌های خاصی از جمله دستگاه‌های کوچک و یا در واحدهای بزرگ بیشتر از 2250 کیلووات است.
هیدروژن گاهی اوقات به عنوان خنک کننده برای سیم پیچ‌های استاتور واحدهای بزرگ ژنراتور استفاده می‌شود، زیرا در جذب گرما نسبت به سایر خنک کننده‌ها کارآمدتر است. هیدروژن گرما را از ژنراتور حذف کرده و آن را از طریق یک مبدل حرارتی به مدار خنک کننده ثانویه منتقل می‌کند که حاوی آب غیر معدنی به عنوان خنک کننده است.
به همین دلیل است که ژنراتورهای بسیار بزرگ و نیروگاه های کوچک اغلب برج‌های خنک کننده بزرگی در کنار خود دارند.
برای همه کاربردهای رایج دیگر، اعم از مسکونی و صنعتی، یک رادیاتور و فن استاندارد روی ژنراتور نصب شده و به عنوان سیستم خنک کننده اولیه کار می‌کند.

سیستم اگزوز

دود اگزوز ساطع شده از یک ژنراتور درست مانند اگزوز هر موتور دیزلی یا بنزینی دیگر است و حاوی مواد شیمیایی بسیار سمی بوده که باید به درستی مدیریت شوند. از این رو، نصب یک سیستم اگزوز کافی برای دفع گازهای خروجی ضروری است.
لوله‌های اگزوز معمولا از چدن، فرفورژه یا فولاد ساخته می‌شوند که باید مستقل باشند و نباید توسط موتور ژنراتور پشتیبانی گردند. لوله‌های اگزوز معمولا با استفاده از اتصال دهنده‌های انعطاف پذیر به موتور متصل شده تا لرزش‌ها را به حداقل برسانند و از آسیب به سیستم اگزوز ژنراتور جلوگیری نمایند. لوله اگزوز به بیرون ختم شده و از درها، پنجره‌ها و دیگر منافذ به خانه یا ساختمان منتهی می‌شود.
توجه داشته باشید که باید از متصل نبودن اگزوز ژنراتور به تجهیزات دیگر مطمئن شوید.

سیستم روانکاری

از آنجایی که ژنراتور شامل قطعات متحرک در موتور خود است، برای اطمینان از دوام و عملکرد روان برای مدت طولانی، نیاز به روغن کاری دارد. موتور ژنراتور توسط روغن ذخیره شده در پمپ، روغن کاری می‌شود. شما باید سطح روغن روانکار را هر 8 ساعت کارکرد ژنراتور و همچنین نشتی روان کننده را بررسی کنید و هر 500 ساعت کارکرد ژنراتور روغن روان کننده را تعویض نمایید.

دیزل ژنراتور پرکینز

شارژر باتری

استارت دستگاه با استفاده از باتری کار می‌کند. شارژر باتری، باتری ژنراتور را با تامین ولتاژ شناور دقیق، شارژ نگه می‌دارد.
اگر ولتاژ شناور بسیار کم باشد، باتری کم شارژ باقی می‌ماند.
اگر بسیار بالا باشد، عمر باتری را کاهش می‌دهد.
شارژرهای باتری معمولا از فولاد ضد زنگ برای جلوگیری از خوردگی ساخته می‌شوند. آنها همچنین کاملاً خودکار هستند و نیازی به تنظیمات یا تغییر تنظیمات ندارند.

صفحه کنترل

این رابط کاربری ژنراتور است و حاوی مقرراتی برای پریزهای برق و کنترل است. سازندگان مختلف ویژگی‌های متفاوتی را در کنترل پنل واحدهای خود ارائه می دهند که در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:

راه اندازی و خاموش شدن برقی

پنل های کنترل استارت در زمان قطع برق و همچنین در شرایط عدم نیاز به برق، یه صورت خودکار روشن و قطع می شوند.

گیج های موتور

گیج های مختلف پارامترهای مهمی مانند فشار روغن، دمای مایع خنک کننده، ولتاژ باتری، سرعت چرخش موتور و مدت زمان کارکرد را نشان می دهند. اندازه‌گیری و پایش مداوم این پارامترها باعث می‌شود تا زمانی که هر یک از این پارامترها از سطح آستانه مربوطه خود عبور کنند، ژنراتور را خاموش کند.

دورسنج های ژنراتور

صفحه کنترل همچنین دارای امکاناتی برای اندازه گیری جریان و ولتاژ خروجی و فرکانس است.

مونتاژ یا قاب اصلی

همه ژنراتورها، قابل حمل یا ثابت، دارای محفظه های سفارشی هستند که یک پایه ساختاری را ارائه می دهند. این قاب همچنین اجازه می دهد تا برای ایمنی محصول تولید شده به زمین متصل شود.

قطعات دیزل ژنراتور

صداگیر دیزل ژنراتور

یکی از قسمت هایی که در دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد کانوپی است. این قطعه به عنوان یک اتاقک یا محفظه برای دیزل ژنراتور تعریف می شود. یکی از خصوصیات و ویژگی هایی که این قطعه دارد این است که دارای عایق بندی صوتی بسیار مناسبی است که می توان گفت این عایق بندی صدای دیزل ژنراتور را بسیار کم می‌کند.

این قطعه به عنوان یک اتاقک یا محفظه برای دیزل ژنراتور تعریف می شود. یکی از خصوصیات و ویژگی هایی که این قطعه دارد این است که دارای عایق بندی صوتی بسیار مناسبی است که می توان گفت این عایق بندی صدای دیزل ژنراتور را بسیار کم می‌کند و سر و صداهایی را که در حین کار تولید می‌شود کاهش می‌دهد. به همین دلیل در ساختار دیزل ژنراتور این اتاق را با نام سایلنسر یا حتی صدا خفه کن نیز می شناسند در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی ها و خصوصیات کانوپی و همچنین ضرورت استفاده از آن برای یک دیزل ژنراتور توضیحاتی ارائه کنیم. عملکرد این محفظه به صورتی است که تمامی صدای دیزل ژنراتور را مهار می کند.

در نظر داشته باشید که دیزل ژنراتور ها به عنوان شایع ترین منابع آلودگی صوتی محسوب می شوند و حتی می توانند تاثیرات بسیار بدی و اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی انسان از نظر شنوایی بیماریهای اعصاب و روان و حتی افزایش ضربان قلب داشته باشند این موضوع در محیط های درمانی نیز مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

می توان گفت شاخص ترین ویژگی کانوپی همین جلوگیری از ورود سر و صدای دیزل ژنراتور به محیط اطراف است زیرا همان طور که اشاره شد اتاقک دیزل ژنراتور یکی از منابع مهم آلودگی صوتی محسوب می شوند اگر این وسیله در یک محیط حساس مانند محیط های درمانی و یا بیمارستان ها مورد استفاده قرار بگیرد کانوپی می‌تواند بهترین عایق در این زمینه باشد.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به کانوپی به مقاله "کانوپی چیست و چه کاربردی دارد؟" مراجعه کنید.


مزایای دستگاه دیزل ژنراتور

مزایای دستگاه دیزل ژنراتور

در بالا با دیزل ژنراتور و طرز کار آن آشنا شدیم، اکنون در این بخش به مزایای این دستگاه می‌پردازیم:

  • موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی مصرف سوخت کمتری داشته و در مدت زمان یکسانی مصرف سوخت موتور دیزلی کمتر است.
  • سوخت‌های دیزلی ارزان‌تر از سوخت‌های بنزینی هستند و استفاده از موتورهای دیزلی صرفه اقتصادی دارد.
  • موتورهای دیزلی فاقد کاربراتور هستند و در مقایسه با دیگر موتورها استهلاک کمتری دارند.
  • عمر مفید دیزل ژنراتورها سه برابر موتورهای بنزینی است.

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور

مزایای استفاده از دیزل ژنراتورها

تأمین برق اضطراری توسط دیزل ژنراتور، از جمله مهمترین کاربردهای این دستگاه ها است. اما باید بدانید که نسل های جدید دیزل ژنراتورها توانسته اند تا مشکلات موجود در نسل های قبلی مانند هزینه های تعمیر، نگهداری و تعویض و یا سروصداهای مزاحم ایجاد شده را از بین ببرند. دیزل ژنراتورهای جدید موجود در بازار بدون صدا بوده و در قیاس با موتورهای گازی که دارای ظرفیت یکسانی با آن ها هستند، هزینه های نگهداری پایین تری دارند.

از دیگر مزایای مهم دیزل ژنراتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه های نگهداری و تعمیر پایین

یکی اصلی ترین مشکلاتی که برای دیزل ژنراتورها به میان می آمد، مشکلات ناشی از خراب شدن و یا معیوب شدن و نیاز به تعویض و یا تعمیر قطعات آن ها بود. امروزه از آن جایی که تأمین برق اضطراری توسط دیزل ژنراتور توسط قطعات کمتری انجام می شود، دیگر نیازی نیست تا نگران هزینه های سنگین نگهداری آن ها باشید.

طول عمر بالاتر

از جمله مهمترین مزایای دیزل ژنراتورها می توان به دوام بسیار مناسب آن ها اشاره کرد. این دستگاه ها قابلیت کار در محیط های سخت کاری را داشته و بدون مشکل به کار خودشان ادامه می دهند. از سوی دیگر به دلیل آن که در برابر خوردگی، ضربه، فشار کاری، ساییدگی و ... مقاوم بوده، طول عمر بسیار زیادی خواهند داشت.

ذخیره سازی ایمن

دیزل ژنراتورها می توانند برق اضطراری مورد نیاز برای دستگاه های الکتریکی را به کمک سوزاندن سوخت های فسیلی مانند گازوئیل تولید کنند. گازوئیل ها در مقایسه با سایر سوخت های فسیلی دیگر، مانند بنزین، خطر اشتعال پذیری پایین تری داشته و نگهداری و استفاده از آن ها ایمن تر خواهد بود.

توان خروجی

دیزل ژنراتورها در مقایسه با سایر ژنراتورهای موجود در بازار می توانند توان خروجی بالاتری داشته باشند و مدت زمان بیشتری را کار کنند.

سادگی در تأمین سوخت

در صورتی که شما تأمین برق اضطراری توسط دیزل ژنراتورها را تجربه کرده باشید، با مشکل تأمین سوخت مواجه می شوید. باید بدانید که این دستگاه ها قابلیت حمل بسیار مناسبی داشته و می توانید آن ها را با خود برای تأمین سوخت، جا به جا کنید. از سوی دیگر، سوخت مورد استفاده در این دستگاه ها با سوخت موجود در خودروهای سنگین و سبک یکسان بوده و به شما این اجازه را می دهد تا از سوختی یکسان برای آن ها استفاده کنید.

مزایای دیزل ژنراتور

معایب دیزل ژنراتورها

در کنار تمام مزایایی که دیزل ژنراتورها دارند، دارای معایبی نیز هستند که برخی از این معایب عبارت است از:

  • دیزل ژنراتورها دارای خطراتی برای محیط زیست هستند. مصرف ۱ لیتر گازوئیل به طور متوسط ​​۷ کیلوگرم CO2 تولید می کند. در مقایسه با سایر منابع انرژی، دیزل ژنراتورها تأثیر زیادی بر آلودگی دارند. دیزل ژنراتور نه تنها مونوکسید کربن بلکه سایر آلاینده‌های هوا مانند ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن را نیز ایجاد می‌کند.
  • دیزل ژنراتورها همچنین آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند.
  • در مقایسه با برخی از منابع انرژی، ممکن است هزینه اولیه بالایی داشته باشند. نیاز اصلی برای یک موتور دیزل تعویض منظم روغن است. ژنراتورهای دیزلی که به خوبی نگهداری می شوند می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند، اما ژنراتورهایی که نگهداری ضعیفی دارند مستعد خرابی هستند.
  • در هوای سرد، راه‌اندازی ژنراتور می تواند مشکل ساز باشد. می توان با استفاده از شمع های تابش و سایر عناصر گرمایشی که موتور از جمله هوای ورودی را گرم کرد و بر آن غلبه کرد. اما این مساله با هزینه اضافی همراه است. علاوه بر این، دیزل ژنراتورها دودهای خطرناکی از اگزوز خود منتشر می‌کنند.
  • دیزل ژنراتورهای (قابل حمل) اغلب برای ذخیره انرژی با باتری‌ها ترکیب می‌شوند که این ترکیب دارای معایب و اشکالاتی است. باتری‌ها برای بسیاری از کاربردها بسیار سنگین هستند، به سرعت تخلیه می‌شوند و زمان شارژ مجدد طولانی دارند. همچنین مشخص شده است که عمر مفید باتری ها کوتاه است و باعث اسیدی شدن هوا می‌شوند. همچنین در تولید باتری‌ها از منابع طبیعی کمیاب مانند کبالت و نیکل استفاده می شود.
  • برای کارکردن بهتر، ژنراتورها به تعمیر و نگهداری منظم و دوره‌ای نیاز دارند.
  • احتمال خرابی سیستم تزریق سوخت و سایر قطعات و در نتیجه عدم اطمینان و هزینه بالای قطعات یدکی بیشتر است. موتورهای دیزلی از قطعات بزرگ و سنگین ساخته می‌شوند که می‌توانند موجب افزایش هزینه تعمیرات شوند.
  • اگرچه دیزل ژنراتور از نظر قیمت ارزان‌تر است، اما هزینه نصب ممکن است زمان بیشتری را صرف کند و هزینه بیشتری نیز داشته باشد.
  • دیزل ژنراتورها بسیار سنگین و حجیم‌تر از آن هستند که متحرک و جمع و جور در نظر گرفته شوند.
  • دیزل ژنراتورها باید همواره خشک نگه داشته شوند و محیط قرارگیری آن‌ها مرطوب نباشد. در غیر این صورت به راحتی خورده می‌شوند.

معایب دیزل ژنراتور

اجاره دیزل ژنراتور

برای اجاره دیزل ژنراتور، می‌توانید با شرکت‌ها و تأمین‌کنندگان خدمات اجاره دیزل ژنراتور تماس بگیرید. این شرکت‌ها معمولاً دیزل ژنراتورهای مختلفی را برای اجاره ارائه می‌دهند، از جمله در اندازه‌ها و قدرت‌های مختلف. شما باید نیازهای خود را مشخص کنید، از جمله قدرت مورد نیاز برای تأمین برق و مدت زمانی که نیاز به ژنراتور دارید.

در هنگام اجاره دیزل ژنراتور، معمولاً بر اساس مدت زمان اجاره و قدرت ژنراتور هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌شود. همچنین، بعضی از شرکت‌ها ممکن است نیاز به قرارداد اجاره و یا وثیقه داشته باشند.

پیش از اجاره، مطمئن شوید که به تمام جزئیات اجاره، شرایط قرارداد و قوانین مرتبط توجه کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که ژنراتور اجاره‌ای که انتخاب می‌کنید، مورد بازرسی و تعمیر قرار گرفته است و به طور صحیح عمل می‌کند.

تعمیر و نگهداری از دیزل ژنراتور

تعمیر و نگهداری منظم از دیزل ژنراتورها بسیار مهم است تا عملکرد بهینه و پایداری آنها تضمین شود. در زیر به برخی از مراحل تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها اشاره خواهم کرد:

بررسی و تعویض روغن

 بررسی سطح و کیفیت روغن موتور و روغن سایر سیستم‌های ژنراتور بسیار مهم است. روغن‌ها باید در سطح مناسبی باشند و در صورت نیاز باید تعویض شوند.

بررسی سیستم سوخت

 بررسی سوخت و فیلترهای سوخت برای اطمینان از تمیز بودن و عملکرد صحیح سیستم سوخت ضروری است. فیلترهای کثیف باید تمیز شوند یا تعویض شوند.

بررسی سیستم خنک‌کننده

 سیستم خنک‌کننده باید منظماً بررسی شده و تمیز شود. رادیاتور و سیستم سرمایشی باید بدون هرگونه مسدودی و عیوب عمل کنند.

بررسی سیستم الکتریکی

 بررسی سیم‌ها، کانکتورها و قطعات الکتریکی دیگر برای اطمینان از اتصالات صحیح و عملکرد سیستم الکتریکی ضروری است.

تست و تعمیر باتری

باتری ژنراتور باید در وضعیت عالی و برای تأمین برق در زمان نیاز آماده باشد. بررسی و تست باتری به منظور بررسی وضعیت آن و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض آن انجام می‌شود.

بررسی سیستم کنترل و اتوماسیون

سیستم کنترل و اتوماسیون ژنراتور باید به درستی کار کند و تنظیمات صحیحی داشته باشد تا عملکرد صحیح ژنراتور و مدیریت بار را تضمین کند.

بررسی و تعمیر قطعات دیگر

 قطعات دیگری مانند توربوشارژر، سیستم تزریق سوخت و سیستم تنفس دریچه ورود هوا نیز باید بررسی و در صورت لزوم تعمیر شوند.

در هر صورت، برای تعمیرات و نگهداری بهتر است با تأمین‌کننده ژنراتور خود یا تکنسین‌های متخصص در این زمینه مشورت کنید. آنها می‌توانند شما را در مورد برنامه‌های تعمیر و نگهداریمنظم، قطعات یدکی مورد نیاز و روش‌های بهینه نگهداری را راهنمایی کنند. همچنین، در صورت بروز مشکلات جدی، بهتر است یک تکنسین مجرب را برای تعمیر و خدمات فنی فراخوانی کنید.

نگهداری از دیزل ژنراتور

علت محبوبیت دیزل ژنراتور ها نسبت به ژنراتور های گاز 

بعد از مطالعه عناوین بالا در مورد دیزل ژنراتور و طرز کار آن احتمالا بتوانید جواب سوال را بدهید ولی با این حال خدمت شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

در انتخاب ژنراتورها عوامل متعددی نظیر تامین سوخت و ذخیره آن، شرایط کار و تامین بار و… تاثیر دارند. یکی از دلایل انتخاب بیشتر ژنراتورهای دیزل تعداد بیشتر تامین کننده‌های قطعات آن، عدم نیاز به دانش و تجربه زیاد و همچنین حمل و نقل و راه اندازی ساده‌تر آن است.

در حالت کلی دیزل ژنراتورها به علت مواد خاصی که از آن ساخته می‌شوند و ساده تر بودن فرایند ساخت و همچنین ساده تر بودن و کند کار بودن قطعاتشان، کمتر دچار خستگی می شوند. در نتیجه به محض ایجاد خستگی عمر آنان تمام می‌شود. در صورتی که در ژنراتورهای گازی هزینه اولیه تهیه بسیار بیشتر بوده و تنها مزیت آن‌ها از نظر اقتصادی برای مصرف کننده، تامین آسان تر سوخت آن است.

مزایای دیزل ژنراتور ها نسبت به ژنراتور بنزینی

موتور برق‌های دیزلی نسبت به موتور برق های بنزینی مزایایی دارند. البته مزایای این موتور برق‌ها به معنی آن نیست که در هر شرایطی بهتر از ژنراتورهای بنزینی است، بلکه متناسب با نیازها و امکانات شما، هر یک از این موتور برق‌ها ویژگی‌هایی دارند. برخی از مزایای دیزل ژنراتور عبارت است از:

  • موتورهای دیزلی نسبت به موتور برق‌های بنزینی مصرف سوخت کمتری دارند. این بدان معناست که هنگام کار کردن با ظرفیت یکسان، زمان کار برای دیزل ژنراتور طولانی تر است. برخی از موتورهای دیزلی نصف مدل بنزینی مصرف دارند.
  • سوخت دیزل ارزان‌تر از بنزین است و کارکرد آنها ارزان‌تر است.
  • موتورهای دیزلی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. این تا حدی به دلیل نداشتن شمع یا کاربراتور است و بدان معناست که نیازی به تعویض شمع یا بازسازی کاربراتور نیست.
  • از نظر طول عمر، یک موتور دیزلی عمر طولانی‌تری دارد. در مقایسه با یک موتور بنزینی معمولی، یک موتور دیزلی می تواند تا ۳ برابر بیشتر دوام بیاورد.
  • سوخت دیزل در مقایسه با بنزین ایمن‌تر و با خطر اشتعال کمتر است.

    برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان هنگام خرید دیزل ژنراتور و آگاهی از قیمت ژنراتور با ما تماس بگیرید.

    شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

faq

دیزل ژنراتور دستگاهی است که سوخت دیزلی را به الکتریسیته تبدیل می کند. این دستگاه مستقل خود از دو بخش موتور دیزلی و ژنراتور تشکیل شده است. موتور دیزلی سوخت دیزل را به منظور تولید حرکت برای ژنراتور می سوزاند و پس از آن ژنراتور حرکت را توسط نیروی الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل می کند. این دو جزء (موتور و ژنراتور الکترومغناطیس) توسط یک میل لنگ به یکدیگر وصل می شوند و به این ترتیب، حرکت تولید شده توسط موتور دیزلی به آهنربای ژنراتور منتقل می شود.

موتور دیزلی با یک احتراق درونی کوچک روشن می شود. در موتور دیزلی دریچه ای تعبیه شده که سوخت را کنترل کرده و سرعت موتور دیزلی را تحت کنترل در می آورد. که این کار موجب استاندارد شدن قدرت خروجی ژنراتور می شود.

همزمان با چرخاندن میل لنگ توسط موتور دیزلی متصل به ژنراتور، محور اصلی ژنراتور درون محفظه آلترناتور می چرخد و این حرکت با سرعت بالا، باعث چرخش آهن ربا درون سیم پیچ ژنراتور می شود.

سپس با استفاده از قانون القای الکتریکی، الکتریسیته تولید می کند. کلید هدایتگر (گاورنر) هم به موتور اجازه می دهد در صورت افزایش مصرف با بالابردن سرعت الکتریسیته مورد نیاز را تامین کند، تا در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی در مصرف کنندگان میزان تولید برق را کنترل کند.

دیزل ژنراتور با تبدیل سوخت دیزلی به الکتریسیته، می تواند برق مورد نیاز کارخانه ها، پروژه های ساختمانی، محیط های صنعتی، جاده ها و راه آهن، بیمارستان ها، سازمان ها و ادارات، سینماها، مجموعه های ورزشی، پروژه های مختلف بین شهری و دور دست را فراهم کند. کاربرد اصلی دیزل ژنراتور وقتی می باشد که دسترسی به برق شهری امکان پذیر نیست و گاهی هم برای کاهش هزینه های مصرف انرژی بکار می رود.

همچنین بخوانید
 کارواش صنعتی و خانگی دو نوع کارواش هستند که به منظور شستشوی خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع کارواش تفاوت‌هایی در مقیاس، قدرت و کاربردهای خود دارند. در این مقاله به معرفی انواع کارواش بر اساس کاربرد پاسخ میدهیم.
الکتروژن یا موتوژن، دو کمپانی بزرگ معتبر ایرانی هستند که دینام یا الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز تولید و راهی بازار میکنند. در ادامه با مقاله تفاوت موتوژن با الکتروژن آشنا خواهیم شد، پس با آبادیزل همراه باشید.
فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست؟ پمپ‌های آب از جمله تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم‌های آبیاری، صنعتی و خانگی به شمار می‌روند. این پمپ‌ها به منظور انتقال آب از یک منبع به مقصد نهایی استفاده می‌شوند.
در صنعت، خطوط تولید کارخانه‌ها نقش بسیار حیاتی در فرآیند تولید و توزیع محصولات ایفا می‌کنند. به منظور بهبود کارایی و عملکرد این خطوط تولید، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته امری ضروری است. یکی از اجزای اصلی و حیاتی در خطوط تولید صنعتی، گیربکس‌های صنعتی هستند که نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت و کنترل سرعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف دارند. گیربکس صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای تغییر سرعت و افزایش گشتاور در سیستم‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: